Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Hej!
Jag undrar om det finns något sätt att definiera clearance för borrhål i Eagle CAD. Alltså, jag har ett jordplan och placerar ett borrhål på layouten. Eagle skapar nu en "clearance" kring borrhålet. Problemet är att jag skulle vilja öka bredden på denna clearance. När det gäller vias och kanaler så kan jag ju ställa in det i Net Classes, men hål kan inte tilldelas en nätklass (kan på sätt och vis tyckas logiskt). Finns det något annat sätt att göra motsvarande för hål?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av Icecap »

Går det inte att skapa en "Keep out" zon kring hålen?
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Hur då exakt? Jag kan ju alltid rita en cirkel runt hålet, men det ser lite roligt ut, och jag tänker att det borde finnas ett bättre, mer standardiserat sätt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av Icecap »

Nu använder jag inte Eagel men i det CAD-program jag använder kan man dels ange hålen som komponenter och då ange clearingavstånd och dels kan jag ange Keep-Out zoner på olika sätt.

Men jag skulle tro att det ska gå att skapa monteringshål som en sorts komponent och då ange clearingavstånd.
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Jag kan lägga till borrhål som en komponent, men tycks inte få någon clearance alls då... Ska undersöka det lite mer...
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Det verkar inte hjälpa att lägga till hål som komponenter. Jag hittade en inställning under "Design Rules->Distance->Copper/Dimension" som styr clearance mellan koppar och kortkant. Ett större värde här ger ju den effekt jag efterfrågar, problemet är bara det att det även skapar en clearance-ram runt själva laminatkortet. Jag vill öka clearance runt borrhål, inte dra in jordplanet från kortets kanter.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av Borre »

Kan du visa en bild på hur det ser ut?

Vad har du för avstånd på "Isolate" för jordplanet?
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Så här ser mitt kort ut.
monsterkort.jpg
Som ni ser så finns det en clearance runt kanten på kortet, samt runt borrhålen. Denna clearance kan man ställa i "Design Rules->Distance->Copper/Dimension". Nu är värdet 40mil. Jag vill alltså öka värdet för skruvhål men inte för ytterkanten på kortet. Börjar misstänka att man inte kan ställa olika värden för kant resp. hål. Isolate på jordplanet är 0.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av Borre »

Misstänkte att isolate var noll. Ange samma värde (eller högre ändå om du inte behövs så litet avstånd) för isolate som du har för DRC under fliken "Clearence" så bör avståndet öka mellan jordplan och hål.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har inte en aning om hur det är i Eagle, men i DipTrace som jag använder så gör man det i inställningarna för hålet i fråga. Där kan man ställa "Outer Diameter" och "Inner Diameter", innerdiametern är hålet och ytterdiametern är just clearance. Borde kunna vara något liknande i Eagle.
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Misstänkte att isolate var noll. Ange samma värde (eller högre ändå om du inte behövs så litet avstånd) för isolate som du har för DRC under fliken "Clearence" så bör avståndet öka mellan jordplan och hål.
Jag hade Clearance under DCR inställt på 8mil, och satte därför som du beskriver isolate till detsamma. Testade även högre värden. Avståndet ökar mycket riktigt mellan jordplan och hål, men även mellan jordplan och kortkant. (Samma effekt som om jag ändrar Design Rules->Distance->Copper/Dimension.) Det ökar ju även avståndet mellan jordplan och vias/pad/kanaler etc. Jag vill inte ändra avståndet mellan jordplan och kortkant, bara avståndet mellan jordplan och hål.
Jag har inte en aning om hur det är i Eagle, men i DipTrace som jag använder så gör man det i inställningarna för hålet i fråga. Där kan man ställa "Outer Diameter" och "Inner Diameter", innerdiametern är hålet och ytterdiametern är just clearance. Borde kunna vara något liknande i Eagle.
Det ända jag kan ställa in för ett hål är Position x/y samt Drill, vilket är hålets diameter. Ingen clearance där inte.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av H.O »

Insidan på ett rent hål kan ju faktiskt betraktas som kortkant - beror lite på hur man ser det.
Har du provat att använda de färdiga "monteringshålen" som finns i biblioteket Holes? Det finns både med och utan koppar-ring runt hålet:
Eagle.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Jag har testat de färdiga monteringshålen i holes-libbet. Det går naturligtvis att använda dem, men det begränsar valet av diameter.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av tecno »

men det begränsar valet av diameter
Hur har du tänkt dig att lösa detta då? I det libbet har du ju underlaget för att skapa dina egna 'udda' dimensionerade hål.
mattswe
Inlägg: 155
Blev medlem: 20 augusti 2012, 13:27:51

Re: Eagle CAD-fråga, clearance kring borrhål

Inlägg av mattswe »

Hur har du tänkt dig att lösa detta då? I det libbet har du ju underlaget för att skapa dina egna 'udda' dimensionerade hål.
Helt riktigt. Antar att det är så jag får lösa det.

(Önskar bara att det hade funnits en inställning under design rules, eller i hålverktyget så att jag slapp tillverka egna hålkomponenter.)
Skriv svar