Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av tompa74 »

Vill tipsa om detta lilla fina program som jag hittade häromdagen.

Enormt bra hjälpmedel när man skissar i huvudet och det börjar på att rinna över lite.
Ide´spruta som man är ser jag det här som ett kanon komplement för att öka chanserna
till att förverkliga alla tokiga idéer man har, samtidigt som man kan skrota de idéer som är för tokiga
på ett ganska tidigt plan för att få plats med nytt i lilla hjärnkontoret. :)

Mkt nöje.

http://freeplane.sourceforge.net/wiki/i ... /Main_Page

/ Tompa
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag kastade mig direkt på download-knappen, eftersom jag sökt efter ett sånt här program. :)
Men jag blev tyvärr besviken.


Slutsatsen av min recension:

Det är rörigt.
Alla verktyg finns i en lååång och smal lista längst till vänster, tar tid att bläddra och hitta.
Alla(?) verktyg finns visserligen även i högerklick-menyn och vanliga menyn.
Dvs verktyg och funktioner precis överallt i en enda oöverskådlig röra.

Helt fel struktur med tanke på syftet med dessa program.
På alla ställen verktyg mm finns så är prioritet, stoppljus, okej, mm mest synliga.
Trots att det är de verktygen som är minst viktiga när man ska skissa.
Brainstorming och "första stadie"-planering har som viktigaste regeln att inget ska förkastas.
Alltså borde de skapande verktygen vara mest lättåtkomliga.

De enklaste funktionerna syns/finns inte
Trots 20 minuters läsande och testade så har jag inte lyckats hitta verktyget för att flytta enstaka noder mm.
Kan man inte göra en så enkel sak?
Jag saknar även möjlighet att rita på fri hand.
Trodde att pennan var till för det, men den skapar en likadan penn-ikon i en nod.

Knappar utan funktion?
Så jag har fått en rad med symboler i min huvud-nod,
men det händer inget när man klickar eller håller muspilen över dem.
Alla kan väl inte bara vara visuella hjälpmedel? Några borde väl ändå ha andra funktioner?
Som t.ex "Kom ihåg". Hur ska man veta vad man ska komma ihåg om man inte kan skriva det?

Menyer som försvinner
Om man har lagt till en anteckning till en nod så dyker den upp efter ett tag
när man håller muspilen över noden.
Men denna anteckning hoppar även upp om man har högerklickat för att få fram menyn.
Det innebär att menyn ibland försvinner efter 1 - 2 sekunder.
Så ska det absolut inte vara i ett program för mindmapping!
Man ska kunna jobba snabbt och ostört.


osv....



Två bra detaljer:
Insert-knappen lägger till en ny nod. Bra, när man äntligen råkat upptäcka det.
Det går att fälla ihop och veckla ut delar med + och -. Det saknar många andra liknande program.




Så tyvärr, det här programmet är enligt mig helt fel för mindmapping.
Jag tycker att ett sådant program ska vara:

1) Man ska kunna jobba snabbt och ostört.
2) Välstrukturerat. Man ska inte behöva bläddra ner i två undermenyer för att hitta de vanligaste verktygen.
3) Snabbjobbat. Man ska behöva inte vänta 2 sekunder på att en ruta dyker upp eller på att leta.
4) Ha så få begränsningar som möjligt. Inte t.ex kräva en viss ordning för att göra enkla saker.
T.ex inte kräva att man först väljer färg och sedan penntyp. Det ska fungera tvärt om också.


Den enda riktigt trivsamma upplevelsen var faktiskt installationen. :)
Strax över 20MB får anses vara riktigt bra för ett så stort program.
Bra installationsprogram och snabbt installerat.
Det var kul att få se den blå bakgrunden vid installationen.
Den har jag inte sett på över 10 år. :)



Men alla tycker ju olika. Lyckligtvis.
Så jag rekommenderar ändå att fler testar programmet! :)

edit:
Såhär i efterhand så tror jag att detta "Free mindmapping" som de erbjuder
inte betyder att man ska "mindmappa" fritt och enkelt, utan att det är "free" som i "gratis".
Synd, för det var just "fritt och enkelt" som mest bidrog till att jag blev entusiastisk och laddade ner.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av Nerre »

Det är inte så att programmet från början är tänkt att användas med kortkommandon? Och att det är därför som menyerna är röriga?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av JimmyAndersson »

Isåfall hade de inte behövt ha samma verktyg i fältet till vänster, vanliga menyn och högerklick-menyn.
Det hade varit bättre om de fokuserat på att ge alla funktioner vettiga kortkommandon.
Och viktigast: Ge enkel och tydlig tillgång till en sorterbar och sökbar lista med funktioner och deras kortkommandon.


Några exempel på hur lika kortkommandona och funktionerna kan vara:
CTRL+C : Kopiera
CTRL+SHIFT+C : Kopiera enskild
CTRL+ALT+C : Centrera vald gren
ALT+SHIFT+C : Kopiera format

Varför inte *ett* eller max två kortkommandon för alla dessa
och lite intelligens i programmet som kollar om man har markerat en gren eller ett format osv??


Det lär vara en bit över 50 kortkommandon. Man måste ju inte komma ihåg alla.
Men även de mest vanliga har ostrukturerade kortkommandon. T.ex:

Ny undergren : Insert
Ny föräldragren : Shift + Insert
Ny syskongren : Enter
Ny syskongren ovanfor : Shift + Enter (Något udda kombination.)
Redigera gren : F2
Välj ikon: CTRL + F2 (Man måste vrida handen och sträcka ut armbågen för att nå både CTRL och F2 samtidigt!
Eller släppa musen med andra handen, men hur smidigt jobbar man om man måste släppa ena redskapet hela tiden...


Det går visserligen att spara egna kortkommandon:

Menyn "Verktyg" -> "Kortkommandon" innehåller ett val för "Load" (som inte ger någon funktion) och "Save".
Thats it. Ingen lista över de man valt eller någon funktion för att skapa kortkommandon.
Så hur gör man för att tilldela ett nytt kortkommando?
Jo man trycker på en oanvänd kombination av tangenter och får frågan om vad det ska användas till.
Allt man alltså behöver göra är att komma ihåg vilka kortkommandon som är lediga...
Men vid det laget så lär man ha glömt allt om det man *egentligen* ville komma ihåg och dokumentera.




En förutsättning för kortkommandon är att man måste hämta rätt kortkommando från ens minn eller en lapp.
Det innebär att man måste släppa idén man har för en stund.
Mindmapping går ut på att man kunna jobba intuitivt och obehindrat.
Därför är det sämre att använda kortkommandon än grafiska element (text eller ikoner) som inte går att ta miste på.
Än en gång: Man ska kunna jobba snabbt och obehindrat med ett program som är avsett för mindmapping.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av Nerre »

Ok, det låter ju inte särskilt genomtänkt alltså... Då slipper man titta på det:)

Att jag funderade på om det kunde vara så var för att jag kom att tänka på när jag började testa LibreCad (som vad jag förstår bygger på QCad), där märktes det att det var tänkt att man ska använda kortkommandon. Men innan man hade lärt sig de vanligaste så blev det väldigt rörigt.
Användarvisningsbild
Sinumerik
Inlägg: 484
Blev medlem: 28 februari 2005, 12:50:24
Ort: Medelpad

Re: Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av Sinumerik »

http://sourceforge.net/projects/freeplane/reviews

Programmet har lysande recensioner, nästan alla ger absolut högsta betyg :humm:
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av ronnylov »

Tackar för tipset! Ska testa det och se om det är användbart. Free står kanske mer för frihet (free as in freedom), alltså fri öppen programvara i motsats till stängd källkod?

Fast frågan är om det verkligen finns något som slår ett anteckningsblock och en penna när man är på idé-stadiet och sitter och spånar? Ska man samtidigt försöka förstå ett datorprogram kanske man kommer av sig i spånandet. Men ska ändå testa det.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: Freeplane, ett användbart program för mindmapping.

Inlägg av tompa74 »

Hoppsan, här var det svar.

Jag kan säga som så att döda fiskar flyter med strömmen så testa du Nerre, för du är väl ingen....fisk... *skoja bara* :mrgreen:

Jag gillar programmet skarpt! Det går fort för mig att skapa en tankekarta med allt det jag behöver
få ur skallen, för att sedan göra det lite mer professionellt om ja så önskar eller bara skrota ide´n.

Men smaken är som baken som tur är så testa först som jimmy gjorde innan ni dömer ut det. :)

/ Tompa
Skriv svar