Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Inlägg av Korken »

Godagens!

Jag har länge letat efter hur man gör detta, så hoppas att någon här vet!
Det jag har är att jag i schemat ritar ihop ett gäng komponenter, säg ett gäng LEDs för att göra ett segment i en LED display eller något.
Det lägger jag ut i "board-view" och sedan vill jag kunna spara just den lilla modulen av schemat som en ny komponent som jag kan klicka ut som om det vore en vanlig library komponent (jag vill att det ska bli en library komponent som är gjort av andra komponenter).
Detta skulle också vara bra när jag arbetar med MCUer för att ha en färdig modul med alla kondingar och så på redan, osv.

Vet någon hur man gör detta? Tack på förhand!
Då jag använder både DipTrace och Eagle så söker jag hjälp i båda programmen hur man gör detta.
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Inlägg av lizerdboy »

Har inte sett att Diptrace har den funktionen.
Om det är en standard uppsättning så kan du göra så som att du skapar ett nytt projekt.
I det så gör du alla olika "moduler" och i layout så skapar du alla "moduler", självklart separata från varandra.

Efter det så kan du spara det projektet som ditt standard projekt. och ha det som grund för kommande projekt.
Och med det så kan du ta bort dom moduler som du inte vill ha i både schema och layout.
De borde funka.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Inlägg av Korken »

Kan man då också lägga in kopior av samma projekt och länka en symbol till dessa?
Eller att de blir hiarkiska block.?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Inlägg av Fortran »

Nu vet jag inte riktigt vad exakt du är ute efter.
Ska du ha färdigt routade grupperingar så får du nog rita dom som egna komponenter för hand, alternativt om det finns något fiffigt script för det.

Men om du därimot är ute efter att lägga på dig ett lager av grundkopplingar i Schematic så är det grymt enkelt. (Iallafall i Eagle. DipTrace har jag inte använt men det borde ha något liknande tycker jag)
Du lägger helt enkelt varje block som ett enskilt blad i editorn.

Jag lägger tex upp 5V power som ett blad, FTDI koppling som ett blad, MCU som ett blad, Ethernet som ett blad osv.
Sen när jag startar ett nytt projekt och vill ha något av dessa, så copy/paste'ar jag hela sidan från det senaste projektet jag använde den kopplingen i till det nya. (Ja.. jag tänkte väl samla dom under något på ett vettigt vis så jag slipper leta efter ex senaste rev av Ethernet, men det är ju bara att spara som .sch på lämpligt ställe)

Bör dock tillägga att om du ska copy-paste mellan scheman i Eagle så gäller GRO, CUT, PAS.. för COP funkar bara inom samma fönster.
CUT lägger bara i urklipp så det blir tillgängligt för andra program. Det tar inte bort det om du inte är i just samma fönster.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Inlägg av Korken »

Det är färdigroutade grupperingar av komponenterer jag va ute efter, men då får man göra lite ful-trix för att fixa det.
Precis som du säger, så har jag redan scheman liggande med alla standard kretsar som jag bara kopierar in - ville bara ha det sista med färdiga board-moduler också. :)

Tack för infon!
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Inlägg av tecno »

färdiga board-moduler
Är det typ piggy-pack moduler du ska skapa?
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Re: Moduler av komponenter i Eagle/DipTrace?

Inlägg av Korken »

Just i detta fallet va det en grej med 7-segment displayer jag arbetade med som tog en livstid att göra kopior av, så ville lägga ut allt för en och sedan kopiera upp det.
Det gick att fixa i Eagle genom att bryta consistency mellan board och schema för att sedan kopiera, men skulle vara skönt att skapa färdiga moduler.
Skriv svar