Sökes: Taggat textspråk med smidig syntax för tekniska dok

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
extradrajven
Inlägg: 18
Blev medlem: 1 juni 2013, 18:07:48

Sökes: Taggat textspråk med smidig syntax för tekniska dok

Inlägg av extradrajven »

Rubriken blev kryptisk. Det jag är ute efter är ett textformateringssystem (markup language) med lättarbetad syntax som kan generera PS eller PDF. Detta för att presentera teknisk dokumentation. Det ska ha stöd för underrubriker, tabeller och figurer.

Jag har tidigare använt LaTex och DocBook men jag tycker syntaxen är väl jobbig.

Kandidaterär reStructuredText, AsciiDoc och Markdown.De är konstruerade så att dokumenten blir läsbara även innam de processas. Det är gött om man kör versionshantering och diffar.

Är det någon som har synpunkter eller tips på textformateringssystem så mottages det varmt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Sökes: Taggat textspråk med smidig syntax för tekniska d

Inlägg av Icecap »

Har du kollat hos Foxit Software? Jag använder deras PDF-läsare då den är mycket snabbare än Adobes, de har även edit osv. så kanske de ska kollas?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Sökes: Taggat textspråk med smidig syntax för tekniska d

Inlägg av blueint »

SGML har jag sett användas i industriell produktion.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Sökes: Taggat textspråk med smidig syntax för tekniska d

Inlägg av Nerre »

Ja SGML har väl varit lite av en industristandard på den fronten, men idag är det väl i såna fall XML som gäller.

Men om DocBook har för jobbig syntax vet jag inte om det är den bästa vägen att gå?
Skriv svar