Linux, bootbart system till CompactFlash

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Nu äntligen har jag pillat så pass med den gamla Statoil-dator jag köpte av en forummedlem. Jag har fått kopplat ström osv så jag ser att den bootar.

MEN... den klagar över att den inte hittar ett WindowsCE image. Jag vill gärna ha den att boota upp i Linux, mest för att se om det går. Då kan jag göra program åt den och det kunde vara trevligt.

Jag har ett CF-kort (8GB), jag har en USB-CF-läser/skrivare och jag har en laptop som kör LinuxMint. Jag har även en annan dator som kör Win7 och jag har LinuxMint 15 ISO-filen.

Jag har letat lite via Google men jag hittar inget som gör det möjligt för mig att inse hur jag ska skapa en bootbar "Hårddisk" på det CF-kort. Jag har testat med "Universal-USB-installer-1.9.3.6" som jag tidigare har fått till att göra ett bootbart USB-minne med Linux på men till detta verkar det inte fungera.

Tips?

Jag söker alltså något som motsvarar det gamla DOS-kommando: Format C: /sys fast då till Linux.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av TomasL »

Tja, vad är det för burk du köpt, problemet är väl att få till det med drivrutinerna.
Vad har du för anslutningar på burken, CD/USB eller?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

På datorn som ska köra Linux sitter det en AMD Geode av långsam typ, det finns bl.a. IDE-anslutning samt CF-plats. Det finns även USB och LAN-anslutning och det är helt enkelt en 300MHz PC där C: är CF-kortet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av TomasL »

Ok, vilka bootmöjligheter har du?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Nämnde jag inte CF-kortet?

Jag kan ha fel men jag anser att det borde vara gjort så att CF-kortet är boot-hårddisken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av TomasL »

Jo, men kan du boota från något annat?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Ah... bra fråga. Har inget här som jag tror kan göra jobbet och huruvida den kan boota från USB kan jag inte svara på - men jag tvekar pga. åldern.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av TomasL »

I annat fall får du försöka hitta en net-boot image, och lägga den på CF-kortet och köra installationen över nätverket.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Men nu du... Jag använde min USB-CF-läsare/skrivare och gjorde den "vanliga" USB-pinne boot och nu startade LinuxMint! Jag fibblade med BIOS-inställningarna och slog av WindowsCE-boot.

Jag ska ta mig tusan försöka ta ett USB-minne o se om jag kan göra en boot-sticka av det, då borde det vara enkelt med resten.

Känns bara dumt att man inte kan göra detta direkt. Men har jag väl en fungerande installation kan jag ju klona den till det andra CF-kort. Ska testa och tack för hjälpen - men jag fruktar att det kommer med...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av TomasL »

Lycka till
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Tack, det kan behövas ;-)

EDIT: Jupp, det kan det! Den kan inte boota på USB-sticka så enda grej den kan boota på är CF-kortet. Får se om jag kan hitta någon net-grej men det blir imorgon.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Johanb »

Vad är problemet? Kan du inte ha installationen på CF-kortet?
Alternativt ha bootloadern på CF och resten på USB-sticka.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av larky »

Montera CF-kortet och använd http://unetbootin.sourceforge.net/ för att extrahera en ISO?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Såhär är det: det enda jag har som den kan boota på är CF-kortet, samma CF-kort jag vill att den ska ha som bootdisk.

Sedan finns det en QVGA-skärm till, detta är ett problem när jag ska ställa in saker (ser ju bara 25% av skärmbilden) men jag funderar på att löda dit en VGA.kontakt och dra fram en "riktig" skärm.

Eller också ska jag skita i en AMD Geode på 300MHz och direkt hoppa på en Raspberry Pi eller liknande. Största problemet med det är att jag då inte kan använda skärmarna som är 7" 16:9 analoga - men det borde finnas liknande till DVI utan att man blir skinnflådd.

EDIT: Hoppla... Kollade lite hos Farnell och jo, man blir skinnflådd!
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Johanb »

CF-kortet kan vara anslutet till IDE-porten och i så fall emulerar kortet en IDE-disk.
Skall skärmen användas till annat än konfiguration och i så fall för textkonsoll eller grafiskt läge tex X?
Du borde kunna boota med konsollen över serieport om du har sådan i burken, i så fall kan du ju lägga upp en bootlog så vi ser vad det är i burken. Hur är skärmen ansluten och hur ser det ut när du startar datorn, klipper den bara bort det man normalt ser som ligger utanför dess yta?
Skriv svar