Linux, bootbart system till CompactFlash

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Enl. de inställningar jag har lekt med sitter DF-kortet på sekundär IDE.

Skärmen klippar bort 75%, den låtsas vara normal men visat bara översta höger hörn. Men jag börjar fundera allvarligt över om jag inte går fel väg. Om jag tar en Rasp och inhandlar en HDMI-monitor blir det såklart en hel del dyrare än att använda de saker jag rent faktisk har men å andra sidan är de mer modern och helt anpassat.

Men nu verkar det kort jag har att ha givit upp, det belastar 24V så pass att den går i knä. Ska löda om lite med en korrekt nätdel och se om jag kan få dator#2 att fungera.

Men ja, tanken var att låta displayen vara information och liknande och hela enheten skulle då vara grunden i ett styrsystem till huset.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Nerre »

Fanns det inte en IDE-anslutning också? Den borde ju då vara primär. Du borde ju kunna ansluta en IDE CD-ROM där och installera från då? Och sen bara koppla bort den?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Det har du rätt i - men (finns alltid ett 'men') det är 2,0mm anslutning och jag har ingen sådan kabel eller ROM-drive. Hade jag haft en hona hade jag nog fixat att dela upp kabeln och löda en adapter men det har jag inte och just nu känns det mindre viktigt. Men det ville definitivt vara det rätta att göra.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Nerre »

Ah, ja då blir det lite besvärligare ja...

Frågan är vad det finns för USB-stöd i BIOS; jag kommer att tänka på en besvärlig dator vi skulle installera Ubuntu på. Den bootade snällt från den inbyggda CD-ROMen (eller om det var DVD), men sen kunde inte kerneln läsa skivan... En USB-ansluten CD-ROM kunde den inte boota från, MEN om vi satte samma skiva i bägge läsarna så bootade den från den inbyggda och monterade sen den USB-anslutna!

Så det kan fungera att läsa in boot-laddaren från en enhet och sen montera en annan enhet som root-disk. Då kanske du kan boota från CF, låta initrd montera USB-stickan som root och sen formatera CF-kortet och installera på det.

Då behöver du bara bootladdare, kernel och initrd-image på CF-kortet, och sen behöver du ett korrekt root-filsystem på USB-stickan.

Har du tur så behöver du bara bootladdaren, men det beror som sagt var på hur BIOS stödjer USB, om BIOS kan identifiera USB-anslutna diskenheter utan hjälp av operativet eller inte.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

Hmmm... det kan vara värd att testa - men det får blir en senare fråga, just nu ska jag få bytt den satans Win8 på min nya laptop till Win7. Jag hittar ingen möjlighet att göra detta så jag får tråckla en del med det...
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Johanb »

Sök på ebay efter "hdmi lvds" så hittar du kort som gör´att du kan använda en lös lcdpanel som hdmi-monitor, kan vara en väg att ta om du ska köra RPi.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av Icecap »

johanb: jag har varit den vägen men jag började fundera ganska mycket. De två skärmar jag har är bleka i färgerna, "få" pixlar (480*234) och det finns HDMI-skärmar i 7" storlek för en inte-helt-så-blodig-peng. Dom jag har är från 2005 så det borde ha hänt en hel del sedan...

Jag får ta det eftersom, för tillfället har jag för mycket att göra för att begrava mig i detta. Men tack för tipset!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Sv: Linux, bootbart system till CompactFlash

Inlägg av PHermansson »

Har en liknande dator. Jag har använt en Ide-cf adapter som jag satte i en vanlig dator. Med denna installerade jag systemet och flyttade sedan kortet till Geode-datorn. Fungerar bra, men jag rekommenderar inte Mint till en så klen dator. Kolla på lättare grejer som Debian, Crunchbang eller Tinycore istället.
Skriv svar