Inkscape till mastercam dubbla linjer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av Pakko »

Om jag använder "trace bitmap" för att få en kontur av nån bild, sen sparar den som dxf och öppnar den i mastercam så blir det dubbla linjer fast det bara är en linje i inkscape.
Hur kan jag göra enklast för att få en linje bara? Eller vad gör jag fel?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av xxargs »

Kollat att det bara är en linje och inte dubbla-linjer som med sin linjetjocklek ser ut som en linje. provat att exportera som SVG, Postscript och PDF och tittat där ?? (tex läsa i källfilen på SVG eller PS och se om det verkar dra dubbla linjer)

inkscape är open source vilket också betyder att tex. DXF-konverteringen inte är perfekt eftersom det mesta är reverse engineerat fram och är inkomplett. (å andra sidan brukar heller inte tex. visio och andra kommersiella vektororienterade program heller vara speciellt komplett på DXF-exporten och det är nästa alltid någon efterbearbetning i programvaran som man importerar DXF till eller en vända via någon av autocads-mjukvaror på vägen och städa upp)

samma sak med 'trace bitmap' att det inte är på samma nivå som olika kommersiella program mm.


inkscape har fokus på SVG medans de andra formaten är inkastad senare med använda libbar som finns för tex. de olika exportformaten.

själv tycker jag inkscape fungerar bättre än acrobat pdf-editor (bara använt äldre versioner iofs.) när man in och rota med PDF:r med vektoriserade element och konvertera till andra vectorformat som SVG och PS och ofta tillbaka till PDF igen senare.


inkscape börja bli riktigt duktig på att hantera vektoriserade bilder och blir bättre hela tiden (kommer ihåg när den var ganska nypåbörjad och innan den nått nivån mer än rudimentärt användbart, och i princip bara kunde spara i SVG och ingen annat - idag är det helt annat...) - och provade trace bitmap nu lite snabbt då jag inte sett/letat funktionen förut, och måste säga att den gjorde bättre ifrån sig än jag väntade mig på en skärmdump med en sida text med ganska stor font. Det fins en del kranar att skruva på så man kanske får testa att ändra där för att bli av med dubbellinjen.
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av Pakko »

okey tack för svaret! Nu har jag lite att kolla upp iaf. =)
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av Pakko »

nu har jag löst problemet. Men det behövdes ett steg till, men det gick snabbt ändå.

Gick in på: view - display mode - outline. Då såg man att det var 2 linjer.
Sen så valde jag "edit path by nodes" i menyn till vänster, klickade på linjen som jag ville ta bort och raderade den. Klart.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av Nerre »

Det är väl så enkelt att om du gör en "contour trace" på en linje så blir det såklart en linje längs vardera sida av linjen så att säga?

Eller menar du att det blev dubbla konturer runt solida former?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av tecno »

Om det nu varit en linje, varför då göra en 'trace' Nerre?
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av Nerre »

Jag antar att det är en bitmap-bild som traceas för att få en vektorbild, då kan ju bilden innehålla både linjer och större färgade ytor.

De som du ser som en rak "linje" i en bild är ju formellt sett en väldigt smal rektangel. Matematiskt sett har ju en linje ingen bredd, men alla ritade linjer har en visuell bredd.
Pakko
Inlägg: 283
Blev medlem: 16 oktober 2009, 19:43:19
Ort: Kiruna

Re: Inkscape till mastercam dubbla linjer

Inlägg av Pakko »

det blev dubbla konturer runt solida former
Skriv svar