Räkna på mekanik program - Linux

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Al_Bundy »

Hej!

Jag vill höra med er om ni har något bra tips på ett program som kan räkna på mekanik och hållfastighetslära som fungerar att köras på Linux? Jag har lubuntu Linux (lättare version av Ubuntu, annars är det exakt samma).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av psynoise »

Nu kan jag knappast något om hållfasthetslära förutom det lilla som gymnasiet gav. Men gissningsvis går väl beräkningsproblemen ut på att lösa linjära ekvationssystem och då har du till exempel GNU Octave som är väldigt likt Matlab.

http://www.gnu.org/software/octave/

Litteratur finns även på svenska i boken Modeller och beräkningar med GNU Octave av Jönsson.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Nerre »

Gissar att det som egentligen efterfrågas är program för simulering?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Al_Bundy »

Exakt. Simulering! :)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Krille Krokodil »

Har mest sett avsaknad av Linux som supportad plattform på de nya versionerna av sådana programvaror efter att WinDOS med 64-bits versionerna började kunna hantera program som krävde mer än 64k RAM utan att krasha. :) Inventor, SW, Catia, NX mfl har integrerade simuleringsmiljöer och går nog att få tag i som studentversion för några hundralappar. I Catia tror jag man får med robot-simulering och annat smaskens också i studentversionen. Kör man virtuell WinDOS så slipper man se det mesta av eländet.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av blueint »

Blir inte virtuell WinDOS väldigt slött? och hantering av musrörelser kan väl lida av lagg?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av JanErik »

Tror det finns nån variant av Nastran för Linux, dock inte gratis.
Här finns också ett antal: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fi ... e_packages
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av psynoise »

blueint skrev:Blir inte virtuell WinDOS väldigt slött? och hantering av musrörelser kan väl lida av lagg?
Med Vmware och Vmware Tools installerat på den virtuella maskinen brukar det fungera smärtfritt. Dock är det kanske något snabbare med Linux då man har möjlighet att använda sig av X-forwarding.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Krille Krokodil »

En aning långsammare är responsen men helt OK för att man skall kunna arbeta. Och mycket snabbare totalt än att sitta helt i WinDOS som alltid är upptaget med något bara gud vet vad...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av blueint »

Framförallt så kan man hantera virus med dd if=backup_image.fs of=image.fs *enter* .. :badgrin:

Bara att ha en ren färsk installation samt tillämpningsfilerna separat via cifs/nfs etc.. Så kan det installeras hur mycket skräp som helst. Återställning sker under pausen ;)

Iofs så står det i licensvillkoren att man ej får använda WinDOS virtuellt. Men.. f-ck them.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Glenn »

just matlab finns ju dock i native linuxversion, men jag vet inte om det uppfyller kraven.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Al_Bundy »

Går det i MATLAB? Hur då?
Det skulle vara bra om man bara kunde rita ut en bild på sin uppgift och sedan ritar man kraftvektorer, accelerationsvektorer, centipitalaccelerationvektorer, centripetalaccelerationvektorer, centrifugalaccelerationvektorer, hastighetsvektorer, friktionsvektorer, masströghetsmomentsvektorer osv.

Sen bestämmer man sig vilken vektor man ska lösa ut.

Jag tänker bara behandla mekaniken och hållfastighetsläran i 2D, vilket man ofta gör.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Räkna på mekanik program - Linux

Inlägg av Glenn »

Det är det jag inte vet, därav min brasklapp med att jag inte vet om det uppfyller kraven, men matlab nämdes ju tidigare.
Skriv svar