Struktur och namngivning i komponentbibliotek?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Struktur och namngivning i komponentbibliotek?

Inlägg av Maze »

Tänkte städa lite i mina komponentbibliotek i CADint och tänkta passa på att höra med er om en lämplig struktur på det hela.

Vad jag har förstått så ger IPC standarden en footprint genom att knappa in en komponents mått. Sen finns det även en standard på hur dessa footprints ska namnges utefter komponentens typ och mått. Är det värt att bygga exakta footprints enligt IPC för alla komponenter? Exempelvis så kan två olika 0603 resistorer få olika footprints beroende på komponenternas mått och toleranser. Kondensatorer är ju ofta lite högre än resistorer och kommer ge lite andra mått osv. Nackdelen är att det blir mycket mer jobb och ska man byta leverantör för en komponent exempelvis en resistor så ska ju footprints finsjusteras också om allt ska vara perfekt. En fördel som jag ser är att man får ett bra system att organisera biblioteken på allteftersom det blir fler varianter av liknande kapslar. Alternativet är att ha så få varianter som möjligt men när man väl måste ha fler varianter är det ju bra att ha en bra struktur för att kunna definiera dessa utan att namn osv ger konflikter.

Vilken metod och struktur kör ni andra med? Hur namnger ni era kapslar när det börjar dyka upp varianter på samma kapsel osv?

När det gäller själva footprint delen så tänkte jag bygga upp dessa med följande:

- Kopparlager
- Lödmask
- Pastamask
- Silkscreen
- Mekanisk ritning
- Gränslinje för PP maskin
- 3D modell av komponenten

Passar även på och frågar vilken dimension ni andra använder när det gäller silkscreen idag? Har tänkt rita med 0,15mm linjebredd eller bör man hålla sig på 0,20mm fortfarande och med 0,25mm avstånd till koppar?

/Magnus