Hjälp med summa i Excel

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Hjälp med summa i Excel

Inlägg av 90kar08 »

Jag sitter och fyller i närvarolistor för träningarna under vårterminen och har kommit fram till att jag borde göra det mer effektivt. Själva ifyllandet är väl inte så mycket att göra åt men det borde gå att skriva funktioner i Excel så att jag slipper sammanställa det för hand. Jag har tidigare använt lite summor och så för att räkna samman och sen fört in resultatet på rätt ställe men jag skulle vilja att det går helt av sig själv.

Så om någon som är bra på excel skulle vilja hjälpa till hade det varit trevligt. (Ja, jag har googlat men det är svårt när man inte riktigt vet vad det är man letar efter ;) )

Det jag behöver hjälp med är att räkna ihop deltagartillfällena för varje simmare (de gröna fälten i filen nedan). Problemet är att summan ska hamna i rätt fält beroende på kön och ålder på simmaren och att bara träningar med 3 eller fler deltagare under 21 år som ska summeras. Så jag antar att jag behöver någon form av filtrerad summa, om det finns. Det är ju klart att man kan göra det med beräkningar och filtreringar i flera steg, men jag vill hålla det till så få steg som möjligt, mest för att det är kul att lära sig men också för att det då är mindre risk för fel. Åldrarna som står är hur mycket simmaren i fråga fyller under året, så man behöver inte ta hänsyn till månader eller dagar. Det går bra att använda de andra bladen och utrymmet runt omkring tabellen på blad 1, om det behövs, jag skriver ju ändå ut eller gör om till PDF innan jag skickar in listan.

Hoppas det går att förstå vad det är jag vill och att någon har nåt tips :)

Bifogar ett exempel på ett ifyllt kort(utan namn):
NvK_E-bl_8.1-5.3.xls
och ett där jag förklarar hur det ska vara
narvarokort.xls
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med summa i Excel

Inlägg av danei »

Behöver man kontrollera om personen är under 21 eller fyller du bara i personer som är under 21?
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Hjälp med summa i Excel

Inlägg av 90kar08 »

Hmm, jag fyller ju i mig själv som är över 21, så det behöver kollas. Men om det skulle underlätta mycket så kan man ju ha två rader längst ner för tränare som är över 20 istället och inte räkna med dom i antalet deltagare.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med summa i Excel

Inlägg av danei »

Funderade på saken, det bör inte göra så stor skillnad.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Hjälp med summa i Excel

Inlägg av 90kar08 »

Googlade lite mer och lyckades lösa det hela, tror jag iaf ;) . Det blev en blandning av SUMIF och IF satser och ett par tabeller utanför med resultat som t.ex. ålder.

Här är resultatet om någon är intresserad:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp med summa i Excel

Inlägg av Nerre »

Ja att göra några extra, dolda, kolumner för mellanresultat brukar ofta vara en rätt smidig metod om man ska göra mer komplexa saker.
Skriv svar