Fråga angående CamBam+
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
- Ort: Gbg
Fråga angående CamBam+
Sitter och ska CAM'a en modell för fräsen i CamBam+ men har stött på problem.
När jag har t.ex en pocket jag vill fräsa som ansluter till andra vektorer som skall användas till en annan toolpath hur gör man då för att kunna använda samma linje i fler toolpaths?
Bilderna förklarar nog det här bättre, men jag vill fräsa det högra övre hörnet som pocket och sedan skära ut allting.
När jag försöker markera yttre linjen för att bygga en utskärnings-toolpath så följer hela pocket-vektorn med. Har provat att köra Explode på den och får markera utsidan som jag vill, men min toolpath för pocketen blir då förstörd.
Bilderna här är egentligen inte det som skall fräsas men beskriver mitt problem ganska bra.
Är säkert något väldigt enkelt som jag ej tänkt på men har tröttnat ur nu efter flera timmars försök få till det och vänder mig därför till skarpare människor!
När jag har t.ex en pocket jag vill fräsa som ansluter till andra vektorer som skall användas till en annan toolpath hur gör man då för att kunna använda samma linje i fler toolpaths?
Bilderna förklarar nog det här bättre, men jag vill fräsa det högra övre hörnet som pocket och sedan skära ut allting.
När jag försöker markera yttre linjen för att bygga en utskärnings-toolpath så följer hela pocket-vektorn med. Har provat att köra Explode på den och får markera utsidan som jag vill, men min toolpath för pocketen blir då förstörd.
Bilderna här är egentligen inte det som skall fräsas men beskriver mitt problem ganska bra.
Är säkert något väldigt enkelt som jag ej tänkt på men har tröttnat ur nu efter flera timmars försök få till det och vänder mig därför till skarpare människor!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fråga angående CamBam+
Du får rita/dubbla bågen en gång.
Den en bågen hör till hörnet som du "joinar" och sen kör "pocket" på.
Den andra bågon hör till omkrtsen som du "joinar" och sen kör "profil" på.
Du måste alltså ha två bågar som ligger exakt på varandra. Två konturer kan inte dela båge.
'
Den en bågen hör till hörnet som du "joinar" och sen kör "pocket" på.
Den andra bågon hör till omkrtsen som du "joinar" och sen kör "profil" på.
Du måste alltså ha två bågar som ligger exakt på varandra. Två konturer kan inte dela båge.
'
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
- Ort: Gbg
Re: Fråga angående CamBam+
Ok, började nästan misstänka det. Kan det vara en smart idé då att köra det i två st lager kanske?
Så här ser den riktiga modellen ut och det är sådana här typer av krockar överallt.
Så här ser den riktiga modellen ut och det är sådana här typer av krockar överallt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Fråga angående CamBam+
Kör inte CB men väl Sheetcam för beredning och ritar allt i lager för jag vill vara 'on-top' i alla situationer, så svaret är att man alltid ska rita i lager.
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
- Ort: Gbg
Re: Fråga angående CamBam+
Ok, försöker fortsätta idag men har stött på nästa problem. Jag kan inte joina vissa linjer av okänd anledning.
Har googlat och folk pratar om att det kan ligga linjer bakom de linjer jag markerar, men fastän jag tagit bort ALLT utom just de linjer jag vill sammanfoga till en polyline så fungerar det inte.
Inte ens en enkel fyrkantig form går att sammanfoga. Får inget felmeddelande heller så det är svårt att förstå vad jag gör galet.
Någon som har idéer?
Har googlat och folk pratar om att det kan ligga linjer bakom de linjer jag markerar, men fastän jag tagit bort ALLT utom just de linjer jag vill sammanfoga till en polyline så fungerar det inte.
Inte ens en enkel fyrkantig form går att sammanfoga. Får inget felmeddelande heller så det är svårt att förstå vad jag gör galet.
Någon som har idéer?
Re: Fråga angående CamBam+
Detta är kanske självklarheter, men ändå:
Du kanske kan ange en annan (större) marginal vid sammanfogningen.
Du kan också välja delsträckorna direkt i text-menyn till vänster.
Klicka runt och se vilka delsträckor som skall ingå och därefter markerar du alla dom med CTRL-vänstermusklick i text-menyn.
Då vet du säkert att du får med alla delsträckor.
Du kan markera dom två åt gången och "joina" ihop dom steg för steg.
Kanske måste någon linje vändas (mirror) så att del-punkterna räknas/numreras från andra hållet?
Du kanske kan ange en annan (större) marginal vid sammanfogningen.
Du kan också välja delsträckorna direkt i text-menyn till vänster.
Klicka runt och se vilka delsträckor som skall ingå och därefter markerar du alla dom med CTRL-vänstermusklick i text-menyn.
Då vet du säkert att du får med alla delsträckor.
Du kan markera dom två åt gången och "joina" ihop dom steg för steg.
Kanske måste någon linje vändas (mirror) så att del-punkterna räknas/numreras från andra hållet?
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
- Ort: Gbg
Re: Fråga angående CamBam+
Mycket riktigt så var lösningen att joina ihop dem stegvis. Tack så mycket!
Gick ju bra eftersom det ej var så många polylines, men hade det varit fler hade jag nog tröttnat och bytt CAM program!
Gick ju bra eftersom det ej var så många polylines, men hade det varit fler hade jag nog tröttnat och bytt CAM program!
Re: Fråga angående CamBam+
Tjyvlånar tråden lite, om det är ok?
Jag håller på att göra en Hylian Shield
Jag vill sänka ner (pocket) det som ligger innanför den röda linjen utom övriga symboler inom den röda linjen. Hur gör man?
Jag håller på att göra en Hylian Shield
Jag vill sänka ner (pocket) det som ligger innanför den röda linjen utom övriga symboler inom den röda linjen. Hur gör man?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fråga angående CamBam+
Ska du göra "pocket" men lämna kvar öar inuti som inte ska bli "pocket" skapar man en "Region".
Först markerar man alla polygoner som skall ingå. Både yttre konturen och alla inre öar.
Sen väjer man: Edit->Convert To->Region
När du nu markerar konturen kommer även öarna att markeras. Allt hör ihop i en "region", så att säga.
Kör sen "pocket" som vanligt.
Först markerar man alla polygoner som skall ingå. Både yttre konturen och alla inre öar.
Sen väjer man: Edit->Convert To->Region
När du nu markerar konturen kommer även öarna att markeras. Allt hör ihop i en "region", så att säga.
Kör sen "pocket" som vanligt.
Re: Fråga angående CamBam+
ensten var hittade du en CAD på skölden? Eller har du ritat upp den själv?
Jag har haft mina funderingar på att göra ett par till barnen.
Jag har haft mina funderingar på att göra ett par till barnen.
Re: Fråga angående CamBam+
Jag har "traceat" den manuellt.
Vet inte om det är tillåtet att lägga upp den här, men PM'a mig så får du den på mail om du vill i dwg- eller dxf-format.
Vet inte om det är tillåtet att lägga upp den här, men PM'a mig så får du den på mail om du vill i dwg- eller dxf-format.
Re: Fråga angående CamBam+
Tack det ska jag prova!bit96 skrev:Ska du göra "pocket" men lämna kvar öar inuti som inte ska bli "pocket" skapar man en "Region".
Först markerar man alla polygoner som skall ingå. Både yttre konturen och alla inre öar.
Sen väjer man: Edit->Convert To->Region
När du nu markerar konturen kommer även öarna att markeras. Allt hör ihop i en "region", så att säga.
Kör sen "pocket" som vanligt.