[Python] Behöver komma åt CDROM

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

[Python] Behöver komma åt CDROM

Inlägg av MicaelKarlsson »

Hej på er!

Tänkte lära mig Python och för att göra el lång historia kort. Det är fasen i mig inget kul att följa en "kursbok" eller liknande. Så jag tänkte förena nöje med nytta och ge mig på att skriva ett program för att rippa (för privat bruk) en audio CD. Än så länge är det mesta klart förutom att kopiera och konvertera wav-filer till mp3, flac, ogg eller vad man nu vill ha.
Så till mitt bekymmer vart fasen hittar man info om hur man använder libcdio eller det kanske finns något bättre som jag missat?

Jo jag vet att det finns x antal program skrivna i en uppsjö språk för allehanda plattformar. Men jag vill skriva ett eget för att lära mig.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: [Python] Behöver komma åt CDROM

Inlägg av swesysmgr »

Pycdio kanske?
pycdio is a Python interface to the libcdio, the [CD Input and Control library]
Ej testat, bara ett förslag från en Python-amatör.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: [Python] Behöver komma åt CDROM

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för tipset!
Har kikat på den men har svårt att hitta exempel på hur man skall implementera det i koden. Allt annat i Python är i mitt tycke väldokumenterat och lätt att hitta kodexempel, allt från enklaste enkla till riktigt avancerat. Så om någon har eller har hittat kodexempel eller dokumentation om vilka kommandon och hur man skall gå till väga.
Skriv svar