Telia Säker Surf uppdateringskontroll utförs ej. LÖST

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Telia Säker Surf uppdateringskontroll utförs ej. LÖST

Inlägg av persa »

Hej,

Någon annan som fått problem med den automatiska uppdateringskontrollen (virusdefinitioner) efter den uppgradering Telia (F-secure) gjorde för någon vecka sedan ?

Kör Windows 7 professional 64 bit och Telia alltid mobilt bredband. Telia Säker Surf (F-secure) ingår i abbonnemanget för deras mobila bredband

Fick upp fönster om för gamla virusdefinitioner runt den 13-14/5, status gick samtidigt över från grön förbockning = OK till orange utropstecken. Gick då in och upptäckte att senaste uppdateringskontroll var för rätt många dagar sedan. Kommer inte ihåg när men troligen för mer än 7 dagar sedan, då jag googlat fram att sker inte uppdatering på 7 dagar så får man detta resultat. Prövade då med uppdatera och det ansluter till uppdateringsservern och försöker uppdatera några sekunder men sedan får man texten att uppgraderingskontrollen misslyckats. Prövade detta ett antal gånger med samma dåliga resultat

Kontaktade då Telias support som bara verkar ha en tänkbar lösning på problemet vilken är att avinstallera och sedan nyinstallera via deras hemsida. Gjorde det några gånger efter samtal med hela tiden nya personer på deras support. En hade idé om att jag skulle välja Windows 8 vid installationen trots att jag kör Windows 7 :tumner: . Nästa gång jag var i kontakt med dom sa en annan person att det ska man inte utan man väljer Windows vilket är det som är tänkt för tidigare operativsystem. Prövade denna procedur 3 gånger men ingen skillnad. Nytt samtal och nästa person föreslog att man skulle koppla bort Windows brandvägg under installationen (verkar konstigt eftersom jag nu googlat fram att F-secure i nya versionen plockat bort den egna brandväggen och nu använder Windows brandvägg). Hur som helst löd jag deras råd och avaktiverade brandväggen, avinstallerade Säker Surf och körde sedan igång installationen igen via Telias hemsida. Mitt under installationen får man starta om datorn och då aktiverades Windows brandvägg igen av installationsprogrammet

Det var då vid lunchtid 15/5 och simsalabim efter denna installation fick jag grön förbockning på status och under eftermiddag tidig kväll gjordes några automatiska uppdateringskontroller med ca. 2 timmar mellan varje (precis som det ska fungera när OK)

Var bortrest när 16/5 kom hem vid 18-tiden på kvällen. När datorn startats kollade jag uppdateringskontroller och såg då att senaste gjorts 15/5 kl. 19:33:58. Efter detta har nu ingen uppdateringskontroll gjorts. Prövat klicka på uppdatera igen men meddelande att det misslyckats precis som tidigare. Fortfarande status grön förbockning men det är väl bara en tidsfråga till dom 7 dagarna gått

Kontaktade igen Telia kundsupport som bara vill skjuta på problemet genom att be mig vänta till det slår om till orange utropstecken igen. Den enda som får problem om jag får virus under mellantide p.g.a. gamla virusdefinitioner är ju jag. Jävligt dåligt från Telia tycker jag

Har även skickat E-mail till F-secures kundtjänst (som dock har helgledigt) och hoppas att dom är så snälla att dom hjälper mig trots att det ju är Telia som har åtagandena mot mig

Finns det någonstans man kan gå in och kolla om F-secure har aktuella problem med uppdateringsservrarna utan att vara kund hos F-secure ? Skulle kunna vara en enkel förklaring till problemen. Har inte ställt frågan till Telias vanliga kundsupport men dom har troligen noll koll på detta eller så vill man inte tala om det för att få dålig reklam

Verkar ha varit en hel del problem med F-secures uppdateringskontroller genom åren när man googlar. Det går dock inte att hitta så mycket färsk information om problem efter senaste uppdateringen

Tacksam för tips. Helst från någon med samma problem som lösts

Vill försöka ett tag till innan jag byter ut Säker Surf mot något annat
Senast redigerad av persa 19 maj 2013, 19:05:02, redigerad totalt 1 gång.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Telia Säker Surf (F-secure) uppdateringskontroll utförs

Inlägg av persa »

Har under tiden märkt att F-secure under tiden kör en mycket seg virusscanning. Den har scannat av ca. 14000 filer sedan 15/5. Är man uppkopplad och går in och kollar så har antal genomsökta filer ökats med 25-50 st. på kanske en kvart

Vet inte hur F-secure ska operera i bakgrunden. Kan det vara så att ingen ny uppdateringskontroll sker så länge denna supersega virusscanning pågår ?
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Telia Säker Surf (F-secure) uppdateringskontroll utförs

Inlägg av persa »

Förhoppningsvis är problemet löst nu :)

Gjorde ett nytt försök med Telias support för att dryfta min teori om den sega virusscanningen

Fick då en person som verkligen verkade kunna ta sig tid att titta ordentligt på problemet. Han tyckte det var konstigt att man inte ens kunde göra manuella uppdateringar. Efter en stunds rotande i hans information fick han tag på ett meddelande om att med den nya Säker Surf mjukvaran så måste anslutningstyp för mobila bredbandet ändras från NDIS till RAS (modem)

Vi gjorde detta och därefter kunde jag köra en manuell uppdatering och därefter har även dom automatiska uppgraderingarna kommit igång

Otroligt hur enkelt det kan vara om man får tag i rätt person på supportavdelningen. Och otroligt att man ska behöva 7-8 samtal innan man lyckas få tala med en kunnig person hos Telia

Fast man kan ju definitivt tycka att anslutningstypen skulle ändras automatiskt vid uppgraderingen eller att man kunde få information om att så måste ske innan uppgradering. Tycker man kan begära detta när Telia tillhandahåller både mobilt bredband och säker surf

Hoppas någon genom denna tråd slipper blodtryckshöjningarna jag fått ta del av senaste tiden
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33834
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Telia Säker Surf uppdateringskontroll utförs ej. LÖST

Inlägg av Glenn »

Jaha är det det "säker surf" är, på varje faktura från telia står det typ "Säker surf 25:00" (osäker på summan) och sen en rad till "Säker surf rabatt -25:00" så jag har inte ens orkat ta reda på vad det är för onödigt :)
Skriv svar