Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av MadModder »

Jag och en polare har nyligen köpt en portabee 3D-printer.
Efter mycket om och men har vi fått ihop den och allt verkar funka.
Utom en sak. Efter att vi laddat in STL-filen i CURA och ställt in allt som det ska vara, genererat G-koden och tar in den i printrun pronterface.exe och kör igång så körs först G28 för att köra hem alla axlar, vilket funkar klockrent, och så körs extrudern upp ca 3mm och körs ut till startpunkten och ÅKER INTE NED igen utan börjar extrudera plasten där 3mm upp i luften och då blir det ju bara kattskit av alltihop såklart.
Hittar ingenstans i CURA för att ställa in på vilken höjd den ska börja skriva ut, och i pronterface finns bara nåt Z-offset som har med homingen att göra. Eller?
Hur göra?
Eftersom kortet styrs direkt av G-kod så finns ju det där felet i G-koden.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11343
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av Klas-Kenny »

Säker på att det verkligen är något fel på G-koden?
Har du kollat på den?

Jag tycker att det låter som att skrivaren snarare tror att Z0 ligger längst uppe, snarare än längst nere.
Borde kunna kolla var den tror att den befinner sig med M114 om skrivaren nu kör Marlin's firmware eller något liknande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av MadModder »

Nä kollade inte på den. Vi orkade inte hålla på längre så jag åkte hem.
Men modellen som ska skrivas ut är högre än 3mm. Så vad skrivaren gör bara lite högre upp än längst ner, och alltså varken längst ner eller längst upp, det är frågan.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av X-IL »

Jag vet bara att på jobbet när det stod en Sumpod där så hade vi Z0 i toppen, och i firmware ändrade vi avståndet till bädden. Då kunde man använda Z-offset för att finjustera bäddnivån. Sen att de aldrig blev speciellt bra i repetition berodde på nåt annat.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11343
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av Klas-Kenny »

Madmodder: Hoppsan, missuppfattade lite, trodde att den stannade längst uppe.

Men, vägen till att hitta felet är nog att kontrollera hur G-koden ser ut till att börja med.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av ensten »

Nu kanske jag är helt fel ute, men jag hade ett liknande problem med min fräs, och det jag fick göra var att se till att "abs" och "inc" var rätt inställda. Nu vet jag inte hur det görs i "era" program, men kan vara ett tips i alla fall.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av sneaky »

Det finns ingen inställning för starthöjd i cura. Man kan ändra första lagrets tjocklek men det är allt. Jag skulle dock ta en kik på start-koden och se ifall det hänt något galet där. Tools -> Switch to full settings och sedan kolla under Start/End-GCode.

(för övrigt så är den nya (beta)slicern som daid skrivit för cura ruskigt mycket snabbare så det är något att se fram emot ;) )
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av MadModder »

Aha ok.
Jag kollade på start G-code igår och där stod bara G28. Det kan iofs ha varit i pronterface...
Jag får väl ta och lägga in programmen här också och kolla lite.

[edit]
Så.
Det enda jag hittar som har något med förflyttning att göra mellan homing och printing är detta:

G1 Z15.0 F180 ;move the platform down 15mm.

Men extrudern åker inte upp 15mm, utan 3mm.
Men det ska ju inte spela nån roll egentligen, för det är angett G90 för absolut positionering, och första raden för själva utskriften är:
G1 X51.25 Y78.75 Z0.3 F3000.0

0,3mm! Inte 3mm.
Vi ska fortsätta med det hela imorgon. Ska köra lite manuell förflyttning och se var vi hamnar.

Vet faktiskt inte vad det är för firmware inlagt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av MadModder »

Nu vet jag vad det är för fel. Z-motorerna tappar steg för det går för fort. Det spelar ingen roll vad jag skriver för hastigheter. Första förflyttningen (x y och z) blir alltid med den hastighet som är inställd för generell förflyttning, 50mm/s (F3000), fast z inte klarar mer än 250 utan att tappa steg. Det beror på att x och y är remdrivna, och z har gängstång så de motorerna måste ju snurra ett varv per mm. Gängstigning och remhjulsdiameter verkar vara hårdkodade i styrkortet.
Får väl ställa in så ingen axel går snabbare än 250... :p
Fast det blir ohyggligt långsamma förflyttningar då...
Alternativet är att redigera g-koden manuellt varenda gång :/
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11343
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av Klas-Kenny »

Det var ju då märkligt.
Vad är det för elektronik i den egentligen?

Min skrivare som har Melzi-elektronik, med Marlin's firmware kan man enkelt modifiera firmwaren och programmera in i kortet igen, och sådana saker som max feedrate finns med i firmwaren.

Använder dock Skeinforge för att göra min kod, där kan man dessutom ställa in max feed på Z. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30015
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Knas med 3D-printer, börjar för högt upp

Inlägg av MadModder »

Jo Cura är egentligen bara ett frontend för skeinforge, och man kan ställa max print speed, max travel speed och max z speed.
Det är bara det att när man genererar g-koden delas inte z upp från x och y när det anges ett F nånstans.
Så trots att det är angett 4mm/s som max z speed, så blir den första förflyttningen från home ut till startpunkten G1 x.. y.. z.. F1800.
Jag är alltså tvungen att innan jag laddar in filen i pronterface dela upp den raden så att det först blir g1 x.. y.. F1800, och sen en G1 z.. F240.
Resten har jag lyckats klura ut med start- och end-gcode.

Jag vet inte vad det är för nån specialelektronik men portabee-maskinen är utvecklad av romscraj.
Ivf när jag skickar en G28 så vet kortet precis vad det ska vara för hastigheter och allt snurrar på som det ska.

Men men, det fungerar ju hyggligt med lite handpåläggning.
Skriv svar