Vilket CAD-program?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag tycker det är synd att nästan alla 2D-CAD fortfarande är icke-parametriska, att kunna använda constrains gör livet mycket, mycket lättare när man skissar på lösningar.

AutoCAD har det tydligen nu:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Glenn »

Krille Krokodil skrev:Men nu är ju inte Catia en mindre komplex programvara än SW utan snarare betydligt mer komplex, det är Dassault Systemes som utvecklar..
Jag måste ju bara fråga, Dassault systemes, är det samma Dassault som utvecklar stridsflygplan ?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Krille Krokodil »

Ja, det var deras CAD-utveckling som knoppades av i Dassault Systemes 1981.

Affärsplanet Dassault Falcon 7X provbyggde man endast i dator i början av 2000-talet innan man smällde ihop det första planet, rätt fräckt med tanke på att det var typ 42 ritkontor spridda över världen som hade designat 300.000 delar som sedan tillverkades av gud vet hur mångs underleverantörer.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Krille Krokodil »

Siemens Solid Edge 2D är kostnadsfritt, parametriskt och importerar/exporterar DXF och DWG.

http://www.plm.automation.siemens.com/e ... ndex.shtml
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Al_Bundy »

Ingen som har kört FreeCAD?
FreeCAD är den bästa och största CAD-programmet som är gratis och portabelt för alla system. Den har 3D och 2D och har mycket funktioner. Ska man bara CAD:a för hemmabruk så klarar man sig med denna.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag tror inte så mycket på FreeCAD eftersom att de satsar åt alla håll och kanter samtidigt, de borde fokusera på sketcher, part design och assembly-delarna först och få dem stabila och användbara. Robot-del? WTF! Har typ tagit ABB decennium och en miljard för att ta sitt program till en användbar produkt.
0xDEADBEEF
Inlägg: 17
Blev medlem: 20 oktober 2012, 14:55:05
Ort: Jönköping

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av 0xDEADBEEF »

Jag kör FreeCAD, men det är enbart för att jag bara har Linux-miljöer hemma och att köra något virtuellt är bara att glömma.
Bortser man från att det krashar hela tiden, det inte går namnge constraints och lite andra småsaker så är det riktigt trevligt.

Bara testat ett fåtal fler så har inte jättemycket att jämför med 8)
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av bit96 »

Jag slänger in en en fråga om CIMCAD eftersom det verkar finnas en hel del CAD-kunskap här.

Jag provade CIMCAD i början på 90-talet på SUN-datorer.
Upplägget i det programmet tilltalade mig och jag skulle gärna prova det igen.
Någon gång har jag hört att det kom en PC(DOS)-variant, som dessutom var gratis.
Jag har naturligtvis sökt men inte funnit så mycket info om detta.
Någon som vet nåt om och kring CIMCAD?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Al_Bundy »

Krille Krokodil skrev:Jag tror inte så mycket på FreeCAD eftersom att de satsar åt alla håll och kanter samtidigt, de borde fokusera på sketcher, part design och assembly-delarna först och få dem stabila och användbara. Robot-del? WTF! Har typ tagit ABB decennium och en miljard för att ta sitt program till en användbar produkt.
Det blir så när det är gratis programvara. Man får det man betalar för.

Jag ska lära mig FreeCAD bara för att det är gratis. Alltid bra att kunna om man ska driva eget företag någon gång. Att köpa in Solidworks är ganska dyrt och man betalar alltid mer än vad man behöver.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Krille Krokodil »

En kompis som efter examen startade firma med två kursare köpte in ett av de billigare CAD:en, efter några månader tröttnade de, slängde de ut det och köpte SW. Arbetar man stora delar av sin dag i CAD säger jag att de "dyra" CAD:en "billigast", ex. i vårt "dyra" CAD/CAM har jag gjort jobb 20 ggr snabbare än vårt tidigare "halvdyra", förutom att allt där var mycket omständligare och sämre gick lätt 1/4-1/2 av dagen bort på buggar och krasher.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av ensten »

Al_Bundy skrev:
Krille Krokodil skrev:Jag tror inte så mycket på FreeCAD eftersom att de satsar åt alla håll och kanter samtidigt, de borde fokusera på sketcher, part design och assembly-delarna först och få dem stabila och användbara. Robot-del? WTF! Har typ tagit ABB decennium och en miljard för att ta sitt program till en användbar produkt.
Det blir så när det är gratis programvara. Man får det man betalar för.

Jag ska lära mig FreeCAD bara för att det är gratis. Alltid bra att kunna om man ska driva eget företag någon gång. Att köpa in Solidworks är ganska dyrt och man betalar alltid mer än vad man behöver.
Hur ska vi ha det? :humm:
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av NULL »

Arbetar man stora delar av sin dag i CAD säger jag att de "dyra" CAD:en "billigast"
Visst är det så, men man kan inte köpa ett slott om man bara har pengar till ett torp.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Krille Krokodil »

Och? Ger man sig in i taxibranchen om man bara kan köpa en bil för 10.000 kr, pizzabranchen om man inte har råd med en fungerande pizzaugn osv.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av NULL »

Ointelligent uttalande, rest my case...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Walle »

Krille: tills pizzarestauranten har vuxit och skaffat sig en gedigen omsättning kanske man dock nöjer sig med en pizzaugn för 30k istället för superdeluxe-ugnen för 300k? (Även om jag absolut håller med om att SW är överlägset alla andra CAD-program som JAG har testat)
Skriv svar