Vilket CAD-program?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Krille Krokodil »

"arbetar man stora delar av sin dag i CAD" i sin egen verksamhet har man antagligen en ständig press på sig att leverera till deadlines och fakturera 1/4-1/2 miljon/år för de timmarna bara för att överleva, jag hade definitivt inte satt mig i den situationen med något ElCheapoCAD fullt av halvfärdiga funktioner och buggar.

Duktiga CAD-konsulter kan fakturera 800 kr/timma, så tror man att där finns efterfrågan är det ingen stor investering relativt många andra brancher.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av TomasL »

Jag måste hålla med Krille till 100 %.
Det är totalt dödfött att försöka bygga en verksamhet med osupportade "Gratisprogram".

Men, det finns dock möjligheter att kunna få de "riktiga programmen" till låga kostnader.

MS har BIZSPARK, vilket i princip innebär att man får, om affärside'n och lite andra krav är uppfyllda, ett 3-års MSDN-abonemang (den största versionen) kostnadsfritt.
Autodesk har nått liknande, kallas "Cleantech Partner Program", det finns säkert fler företag som har liknande.

Skall man jobba professionellt behöver man professionella verktyg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av TomasL »

För att återgå till TS ursprungsfråga.
Tror inte du hittar ett vettigt funktionellt program till det du är ute efter, utan att betala för det.

Har själv funderat på vad jag skall ha för att rita skåpsschemor, då EDA-systemen inte riktigt är anpassade till det.
Eftersom jag redan har Autocad så har jag tittat på diverse plugginner för detta, men konstaterade snabbt att mitt behov egentligen inte är så stort, ett par skåp om året, typ.

Dock, eftersom jag också har Visio, och ritar en hel del PID i det, så började jag experimentera med skåpslayouter och skåps-schemor, och det funkar riktigt bra.

I nuläget har jag inte skrivit några hjälp-makron/program för VISO, utan all nummrering får jag göra manuellt, men det funkar över förväntan.

Fördelen med just VISIO är att det är så förbaskat flexibelt, finns i princip ingenting du inte kan göra (hmm, nästan, inte solidmodellering i 3D).

Föreslår att du drar ned en testversion och provar det.
Användarvisningsbild
frallzor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 6 mars 2007, 18:19:47
Ort: Hörby

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av frallzor »

Ska man ge sig in i en bransch seriöst kräver det erkända verktyg, och då funkar nästan aldrig gratisprogram oavsett.
Och anser man sig inte ha råd, då har man valt fel bransch =) Och anser man sig ha råd, då har man valt rätt bransch och besitter rätt kunskap eftersom man vet man tjänar in kostnaden snabbt!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av ensten »

Det som är drygt är som för vårt företag där en av våra kunders system kräver att vi har Microstation som CAD-plattform trots att vi normalt ritar i AutoCad. En Microstationlicens kostar cirka 100K/år utan tilläggsmoduler.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av blueint »

@ensten, Då får de väl betala för det?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av ensten »

Eller får man inte jobbet ...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis är det ju så att kunden till syvende och sist får betala för det, på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av ensten »

Ja så är det. Man gör ju också ett val innan man går in i en affär.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av TomasL »

Det är ju så att vid affärer tar bägge parter alltid kalkylerbara risker, och beslut.

Nu vet jag inte vad du pysslar med, men 100k/ år i licenskostnad kan ju vara "ett spott i havet", typ.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Perkla »

Relativt intressant tråd, gör ett försök att skrämma liv i den igen.

Har letat en del gratisalternativ och ser ju att det finns många, googlar man lite och söker här på forumet så ser man ju snart att många går bort och att dom flesta har helt olika åsikter om det, blir ju inte direkt lättare för mig då som är nybörjare, sitter just nu med LibreCAD öppet och kollar lite, ska man rita nåt i skala 1:1 så vette fan hur man gör eftersom det inte finns nån linjal verkar det som, hmm svårt att måtta upp skiten.

Söker jag i Appstore så hittar jag nått som heter CAD Design, kostar 229:- och har ingen aning om hur det funkar, verkar inte finnas så mycket på youtube om det heller, nån annan som vet nått om det ? kan det vara värt att testa ? Samtidigt vill man inte installera och testa allt för många heller, blir bara struligt då, jag använder bara mac så det måste vara nått som passar till mac, många designers använder ju mac så det borde ju finnas en hel del.. säkert ganska dyrt dock.

Såg åxå diskussionerna om kostnad för dom stora programmen, ja visst det kostar, men vill nog påstå att man kan grädda pizzor i den lilla billiga ugnen tills man fått råd att köpa en bättre, kanske kan man nöja sig med att köra taxi med en billigare bil tills man har råd med nått nyare.. eller nått sånt. Men förstår enkelheten med att skaffa nått som är dyrare eftersom dom oftast är konstruerade på ett annat sätt som gör saker snabbt och enkelt.
j.po
Inlägg: 279
Blev medlem: 24 november 2008, 20:40:19
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av j.po »

Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Vilket CAD-program?

Inlägg av Andax »

Såg att det fanns något i AppStore som heter ViaCAD PRO som visserligen kostade en del 1900 kr. Det är kanske lite mer professionellt.
Skriv svar