SolidWorks: Hitta anledning till att en chamfer fallerar?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

SolidWorks: Hitta anledning till att en chamfer fallerar?

Inlägg av sneaky »

Sitter och leker lite i SolidWorks och har en modell som ser ut som nedan. Nu är det så att jag vill lägga en chamfer på det blåmarkerade. Detta fungerar, men, bara om jag väljer en liten "distance". Skriver jag in ett högre värde får jag det lättförståeliga felmeddelandet "Could not build chamfer due to geometry conditions"...

Hur listar jag ut vilken del av modellen som ställer till det? Det här händer ju rätt ofta när man lägger till exempelvis fillets och annat. Ibland kan man lösa det genom att ändra ordningen man väljer saker och ting, andra gånger får man göra det i flera steg osv. Vore lite bra att veta varför det inte fungerar istället för att klicka tills det funkar om ni förstår hur jag menar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: SolidWorks: Hitta anledning till att en chamfer fallerar

Inlägg av 90kar08 »

Förmodligen försöker du göra en chamfer som är bredare än halva spåret vilket inte går av naturliga skäl.
Här är t.ex en 45° x 5 mm chamfer i botten av ett spår som är 10 x 10 mm, sätter jag mer än 5 mm får jag samma felmeddelande som du.
chamfertest.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: SolidWorks: Hitta anledning till att en chamfer fallerar

Inlägg av sneaky »

Doh! :doh: Provade nu att bara välja några få kanter och successivt distance i ytterst små steg och såg då hur "diket" till slut gick in i sig självt så att säga.

Behövdes ett par färska ögon, tackar :)
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: SolidWorks: Hitta anledning till att en chamfer fallerar

Inlägg av persika »

Annars kan en möjlighet till att "felsöka" vara att man först skär bort halva modellen, med ex.vis cut-extrude, och sen gör det man har problem med, chamfer. Funkar det då ligger felet i den bortskurna delen, prova då med att bara skära bort en fjärdedel, fortsätt så med allt mindre bitar tills du ser vad som ställer till det.
Skriv svar