Alibre Design 11.2 i Windows8

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av Wise »

Installerat Windows8, vilket mörker....Men det är en annan tråd.

Köpte ju en Alibre design licens för några år sedan när de reade ut de. Har fungerat kanon på XP fram tills igår då burken har installerats med Win8 64bit.

Får det inte att fungera alls! Igår lyckades jag installera det (på något sätt), men när jag startar det så frågar den naturligtvis efter licensnyckel. Tog hem site key generatorn och genererade en nyckel på alibres sida som jag matar in, men den klagar på att licensen är ogiltig. Till saken hör att jag har ingen "site key" i rutan där man fyller i licensen.

Idag avinstallerade jag, både Alibre och dess deps och försökte göra om allt igen, men då klagar den på att jag har fel version av J# installerad, men det har jag inte.. Så jag kan nu inte ens installera skiten.

Skickade mail till Alibre men fick bara svar att 11.2 inte stöder Win7/8, konstigt, då jag kör utan problem på en Win7 burk på jobbet. Och vidare att det bara är att tugga i sig en ny licens om jag vill få det att fungera i Win8....

Tycker det borde gå att få till ändå.... Men hur?
Någon som lyckats med detta? Vill helst inte köpa ny licens just nu, kankse då 2013 kommer ut dock.

Mvh
HEnrik
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av Maalobs »

Kör Windows XP i en virtuell maskin och Alibre Design inuti den virtuella maskinen?
Hur mycket RAM har du i datorn?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7005
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av lgrfbs »

Vet inte om detta hjälper dig. Jag kör Alibre Design i Windows 7 64Bit
Min Alibre Design.exe data:
Alibre Design.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av Wise »

Maalobs skrev:Kör Windows XP i en virtuell maskin och Alibre Design inuti den virtuella maskinen?
Hur mycket RAM har du i datorn?
Tack för tipset och nu provat. Tyvärr fungerar det inte, får ingen grafik i Virtualboxen. Googling visar att det verkar omöjligt i virtuell miljö :(

lgrfbs -> Vet inte riktigt hur jag ska bli hjälpt av den informationen?
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av Maalobs »

Du kan behöva använda ett kommersiellt virtualiseringsprogram, t ex senaste VMware Workstation, där det finns en viss nivå av stöd för 3D-accelererad grafik.
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av polmanswe »

som jag tolkat det fungerar inte virtual machines under win8. håller med win8 dåligt win7 bra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns flera lösningar:

Om du har Windows 8 Pro: Nedgradera gratis till Windows 7 Pro och kör programmet direkt i Windows 7 eller installera XP Mode.


Installera den gratis VMWare player på din Windows 8-dator och en XP-maskin däri som sen kan köra ditt program. Fungerar alldeles utmärkt i Windows 8.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av Wise »

Går det även att nergradera till Win7 om jag enbart har en uppgraderingslicens för Win8 som jag uppgraderat mitt XP med?

WMware är ett alternativ, ska testas, men har eg lite för lite minne i burken för att köra virtuell maskin, CAD och hostsystemet sammtidigt.... Tills jag skaffar nyare dator...

Edit: Verkar inte gå enl: http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... ec4639153f
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Alibre Design 11.2 i Windows8

Inlägg av Wise »

JAAAAAAAAAAA!!!!!! :happy: :happy: :happy:
Gav upp Win8... Installerade Win7 istället. Samma problem där, ingen site key... snacka om att modet sjönk efter att ha uppdaterat windows hela eftermiddagen.... Men så hittade jag denna: http://forum.alibre.com/viewtopic.php?f ... it=regedit

Fungerade ju inte heller först, men läser man till sidan tre, så kommer det ett annat tips vart man ska modifiera registret, sen fungerade det! JOOOHO, galet skönt! Nu kankse man kan fortsätta cadda på 3D-printern då.

Edit: Kanske till och med hade fungerat på något sätt i Win8, men det struntar jag i just nu, kanske någon kan ha hjälp av detta iaf.
Skriv svar