En enkel fråga i Fanuc 0

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av DW »

Efter att kört MDI en stund så körde jag manuell Ref på X-axeln men i lite för hög hastighet.
Jag han inte att stoppa bordet i tid så jag misstänker att det har passerat brytaren eller står på. Jag får nu ett meddelande Not Ready.
Detta kan jag ej Reset´a. Hur gör jag för att manuellt köra x-axel i riktning +.
Manöverpanelen på denna modell
Dah Lih panel.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av tkgb »

På en liknande maskin med Fanuc OM som jag kör så finns det en knapp som det står release på som man kan trycka på samtidigt som man joggar axeln.
Då kan man tvångsköra axeln om det blivit som du beskriver.

Tommy
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av DW »

-exakt vad jag söker antar jag. Får ta mej en titt o eventuellt ta ett bättre bild på panelen.
På mina andra maskiner finns ju liknande om man nu inte måste gå in o ställa av något i systemet.

Återkommer :tumupp:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av DW »

Helt rätt tkgb :tumupp:

Det fanns en fjädrande switch på panelskåpets utsida med skylt på EMG Release.
Höll man inne denna en stund så gick det att göra alla trix utan skyddsnät.
Så att få tillbaka axlarna var lätt och även att köra dessa till Ref läge MEN sedan när jag släppte switchen återgick systemet till
sitt ursprungliga -Not Ready. Det funkar även att manuellt skruva/vrida axlarna utan spänning på, dock ej Z som har broms.

Men boken jag nyss fann beskriver att just så som jag gjort är rätt men sen vet jag inte hur man gör RESET eller om jag hamnat i ett nytt läge.
Jag har tidigare provkört utan lufttryck och när rader med ATC har kommit får jag givet ett felmedelande men bara reset har löst problemet då.
Det som inte laddas är PMC-M
Vad kan stoppa denna inladdningen tro?

Det finns en knapp som heter AFL. Den gör M,S,T A blir utan funktioner men för att bruka den och andra knappar måste ju systemet vara ok.
:humm:
Ni som kör flerop eller maskiner med luftstyrning. Vad får ni för larm om man inte har tryck/flöde?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av säter »

På min försvinner "not ready" när jag trycker "cancel" på styrsystemet.
Förutsatt att allt är ok.
RADIOT
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 oktober 2011, 19:04:54
Ort: Öckerö JO57TR

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av RADIOT »

Norsk reset?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av DW »

Jag tänkte som du säter men jag får ta mej en titt senare idag. Vet du om det brukar komma larm om man inte har luften på?


Det är en av ventilerna som blåser -tror det är "mist" för 40 konan, så jag hinner inte fylla i samma takt. M07 är på men är den på timer
eller vad är MIST off?
-du förresten det kan ju vara så att ATC armarna inte är i läge.
Jag hade ju nere dessa förra året. Karusellen funkar men jag har inte kört kommandona för resten av ATC. Vill minnas det är MDI + M81, M82, M83, M84 + Reset
DSC09337.JPG
RADIOT
Norsk reset?
Rullan in 3-fasen från kraftbolaget då eller :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av säter »

Nu har ju jag ett äldre system, men ja, jag får larm vid luftbortfall.
Dock inte så "hårt" larm, att det blir "not ready".

Får du fram något larmnummer överhuvudtaget?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av DW »

Nej, inga nummer alls.
Men kör jag längre på axlarna får jag larm om override -Z osv. Dessa slocknar om jag backar och trycker reset. (Kör EMG)

har en fundering till som jag inte kollat upp. Som du vet så var maskinen inbakad i 100kg aluspån.
Även på de ställen jag inte trodde man kunde få in det på. Igår när jag lyfte på skyddplåtarna för Z axel som förvisso
är utsatt för rejält sprut, visade sej att bakom dessa (2st) var det en pyramid på 10-15cm packad alu.
Nu är ju motorn upptill men nedre lagret behöver ju inte bakas in i spån :tumner:

-jo, jag har inte gjort rent ändlägesbrytarna. Kom på att förra ägaren hade problem med dessa ibland.
De kan ju ha hängt sej om det är gyttja innanför kåpan. Oljan man kört med är rätt kletig o fet.

Dessutom så stoppade faktiskt maskinen inte efter att gått för bi hela nocken. Den är ca 5cm och skall vända efter dessa.
Nu stod brytaren ca 2 cm in. Jag valde att prova skruva ut den för hand en bit och sedan körde jag EMG-release.
En jädrans gissningslek när så mycket inte är 100.
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av tkgb »

Kul att det funkade med release knappen :)
Ändlägesbrytarna kan lätt kladda igen av torkad kylvätska och då blir det knas när man ska referensköra axlarna.
Det är inte säkert att du har någon larmkod för lufttrycket,jag har det inte på min liknande flerop med Fanuc OM.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av DW »

Helt rätt Tkb :tumupp:
EMG-Release, bara ren tur att jag så den. En kromad vippa på utsidan av skåpet....där har jag bara lampa och spånskruv men båda
är urkopplade så jag hade inte ens en tanke på att det kunde vara en så viktig grej där. Kanske flyttad ???

Jag fick samma tipps från cnczone forumet. Som du säkert vet så köpte jag ju maskinen för typ 2,5 år sedan och trotts kort visning
så kommer jag ihåg vissa saker som jag tyckte förra ägaren lätt borde funnit felet på. Bl.a att det var strul med Y-homing ibland.
När jag gjorde rent maskinen avslutade jag inte allt för jag behövde bygga ut verkstaden lite, bara det tog ju över ett år eftersom jag vissa dagar
inte kan gå ut alls pga av ryggvärk. 18m² på ett år. Svenkst rekord i snigelfart :)

Så idag gjorde jag en koll på Z-brytaren som såg ut såhär......
DSC09370.JPG
Så här har det sett ut i alla maskinens skrymsler oavsett om det är på baksidan :humm:
DSC09369.JPG
Brytare 62 hade satt sej för gott i innerläge, inte pga spån men säkert av torkad olja. Såpa, 556 + några juck med tång gjorde susen!
Det är inte kaksmulor i botten utan oxid pga galvaniska strömmar vatten - alu - stål är ju ingen bra grej. Men det var lätt att tabort.
DSC09371.JPG
Så nu väntar Y + X axeln. De sitter inte bra till för att skyddas mot stänk o spån om man jämför med Z som sitter 1m upp.
Jag titttade även på ATC´n idag. Karusellarmen är inte indragen helt så jag måste nog köra den manuellt med innan allt är ok.
Ok, bättre med skit än trasiga kort.
Förresten behöver du alu spån, jag har lite över........
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av säter »

Det är alltså gränslägesbrytaren som vill fastna?
Inte homebrytaren?

Det där är ett vanligt fenomen när maskiner har stått stilla ett tag.
Speciellt om de har gått med olämplig skärvätska.
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av tkgb »

Ja det är samma typ av brytare som jag haft isär en massa gånger jag med.
Det brukar nästan alltid vara piggen som trycker på microbrytaren som fastnar i nertryckt läge.

Det är nog rätt vanligt att det är grisigt och fullt med spån i cnc fräsar,det är ju alltid så jäkla stressig med jobb så städningen
brukar i bästa fall bestå i att man skyfflar ut dom värsta spåndrivorna när det börjar bli så fullt att det tar i bordet :doh:
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: En enkel fråga i Fanuc 0

Inlägg av DW »

säter,
nu ställde du mej mot väggen....hm gränsläge eller home. På Z finns inga mer är denna som är i bild. På min Combimill är det väl bara två brytare i var ända.
Gränsläge måste det vara för jag fick ju varning på att Z var "Override Z-"

Jag är så jäkla tacksam att det inte är elektronikfel så det med spån och gägga har jag vant mej vid.
Det tråkiga är att det var 2st lika maskiner och emellan dessa stod en lite slip för att avgrada aluminium med. Denna faan har lämnat ett smet i princip på allt som
hade med ventilation att göra. Har skrivit tidigare om mina kretskort som var belagda med en halvseg tuggemi liknande smet som trot eller ej bara grönsåpa tar på.
Avfettning, diesel, lacknafta, bensin, Xylen var som vatten på ny färg.
Yes gjorde viss nytta. På exempelvis Spindelmotorn och på en bunt kretkort inne i skåpet sitter ett par rejäla fläktar.
De hade beläggning som jag fick sitta med kniv för att ta bort. Jag tror killen som kört maskinen har nyttjat tryckluft till allt.
Det är omöjligt att få spån på annat sätt där jag nu finner dessa. Inne i ramverket under T-spårsbordet. Förvisso kom ju även olja med så X skruven har mått fint i oljebadet.

-nä idag bidde inget gjort för värmepumpen har tröttnat så jag fick lite demontering att fixa innan en kompis skall återansluta ny kompressor + ny värmeväxlare.
Varför kan inte det bli ett fel i taget........ :humm:
Skriv svar