Enkelt el-cad program?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Enkelt el-cad program?

Inlägg av Bigstone »

Pular med Eagle en del men retar mig ständigt på en detalj som är lika i alla schematiska program.
Att göra en snabb draft ritning med låt oss säga en 9pols d-sub kontakt, 4 transistorer, 2 dioder, lite motstånd och så ett par phono/RCA kontakter (hanar och honor) med kabel och allt som kan byggas i kråkbo format eller på veroboard (labbkort) är ett jämrans pyssel i Eagle innan man får till något plus det att det inte finns kabel kontakter i något lib heller.

Finns det något program som har ett hyfsat komponentbibliotek med mer "fysiska" bilder där man kan lätt kan slänga ihop en liten ritning som är överskådlig? Typ en 4-20pin DIL, d-sub, DIN, phono, tele (2,5-6,3mm), dioder, motstånd osv. . Lite som Visio eller liknande program med grid funktion så det blir hyfsat snyggt.

Tips mottages tacksamt! :)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av Bigstone »

Det enda jag hittills dykt på som är nära det som jag letar efter är FidoCadJ
http://davbucci.chez-alice.fr/index.php ... troduzione
Fortfarande lack på kablagekontakter men enkelt och smidigt!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av TomasL »

kabel kontakter
Vad menar du med det?
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av tgr »

Problemet är nog att du inte "orkat" lära dig eagle och var du hittar saker.
Allt känns lätt väldigt stort och svårthanterat så man inte vet vart man skall starta.
Fullt förståligt. Jag har nyss varit tvungen att lära mig och kände som du innan.

Du kan avaktivera alla bibliotek du inte behöver så ser du bara det som är intressant.

Kolla på följande bibliotek så kanske du hittar sådant som kan vara användbart.
RCL, supply1, solpad, transistor, wirepad, jumper, diode, con-subd
Klicka på pilen och gå igenom vad som finns med piltangenten.

Sen är det faktiskt väldigt enkelt att bygga egna komponenter. Jag tittade igenom några tutorials på youtube sen kunde jag tillräckligt för att bygga det jag behövde.
Man kan alltid editera komponenten i efterhand, lägga till en ny på schemat så uppdaterar den resten av komponenterna. (Finns säkert ett enklare sätt)
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av Nerre »

På jobbet skaffade vi för några år sen SmartDraw som funkar rätt bra för sånt. Det är alltså en vektorritprogram med objekt med "fästpunkter" så förbindelser hänger med när man flyttar objekten.

Men vet inte om det funkar optimalt för IC-kretsar och sånt... vill minnas att antalet snap-punkter på ett objekt är lite begränsat.
mr.andersson
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 april 2013, 07:50:13

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av mr.andersson »

SmartDraw tvingades jag använda på en tidigare arbetsplats för att chefen hade köpt in det och lärt sig det. Det var hopplöst missanpassat för verksamheten och duger föga för att ens rita enkla kopplingar på ett vettigt sätt. Det kanske är bra till andra grejer, men inte till elektronik.
(Eller så är det bara jag som är van vid riktiga CAD mjukvaror)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av Bigstone »

TomasL skrev:
kabel kontakter
Vad menar du med det?
Menar ungefär så här:
Bild
(Lånad bild från http://gba.atlantes.org/index_en.html)
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av Bigstone »

Nope, inte eagle som är det verkliga problemet, eagle har som sagt inget bibliotek med kablage kontakter.
Det är perfekt om du ska ha saker på kretskort och göra mer avancerade saker, för mycket menyer och plotter för att vara snabbjobbat för en väldigt enkel men beskrivande skiss som ska vara mer som ett memo/blyerts kladd som tillåter fysiskt verkliga bilder på saker och ting.
Tänk er mer som ett enkelt ritprogram fast som är inriktat på elektronik!
Behöver inte ha specifika avbildningar av funktionerna hos en speciell krets det duger gott med en bild på 8 poler i DIL format för en OP och sedan schema symboler för kondensatorer, motstånd, dioder, transistorer etc. och så mer bild-lika objekt för kontakter för både front och kabel montage.

tgr skrev:Problemet är nog att du inte "orkat" lära dig eagle och var du hittar saker.
Allt känns lätt väldigt stort och svårthanterat så man inte vet vart man skall starta.
Fullt förståligt. Jag har nyss varit tvungen att lära mig och kände som du innan.

Du kan avaktivera alla bibliotek du inte behöver så ser du bara det som är intressant.

Kolla på följande bibliotek så kanske du hittar sådant som kan vara användbart.
RCL, supply1, solpad, transistor, wirepad, jumper, diode, con-subd
Klicka på pilen och gå igenom vad som finns med piltangenten.

Sen är det faktiskt väldigt enkelt att bygga egna komponenter. Jag tittade igenom några tutorials på youtube sen kunde jag tillräckligt för att bygga det jag behövde.
Man kan alltid editera komponenten i efterhand, lägga till en ny på schemat så uppdaterar den resten av komponenterna. (Finns säkert ett enklare sätt)
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av lgrfbs »

Till snabb kladdar använder jag paint.net, inte specielt inriktat på elektronik, men det funkar för mig.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av TomasL »

Visio är alldeles utmärkt för sånt, När jag gör något på typ vero, använder jag visio, och då blir resultatet så här, dock Visio är ju iofs inte helt kostnadsfritt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av Bigstone »

Visio är ok och Actrix och Autosketch funkar också men är som sagt inte gratis prylar och har oftast inte alla saker man behöver i komponentväg.
Ska träna min Google-Fuu ytterligare och se vad det ger. :wink:
Lidning
Inlägg: 111
Blev medlem: 23 april 2005, 18:52:44
Ort: Falkenberg

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av Lidning »

Kör med Tinycad på jobbet, för enkel el-dokumentering.
Visst har den sina begränsningar, men med tanke på att det är helt gratis gör det jobbet galant;)

Finns en del färdiga symboler, men de flesta ritar jag upp för hand.
Vilket är väldigt enkelt.
Går att infoga bilder, som man kan "koppla" mot.

Har tom. använt det till att rita hydraulshema med!


Mvh Dan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av TomasL »

Bigstone skrev:Visio är ok och Actrix och Autosketch funkar också men är som sagt inte gratis prylar och har oftast inte alla saker man behöver i komponentväg.
Ska träna min Google-Fuu ytterligare och se vad det ger. :wink:
Å andra sidan, i Visio kan man göra vad som helst, egna symboler tar ett par sekunder, upp till flera veckor, beroende på hur intelligenta de skall vara.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Enkelt el-cad program?

Inlägg av blueint »

Kan tipsa om Xfig och Inkscape.
Skriv svar