Läromedel om arduino på svenska?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Läromedel om arduino på svenska?

Inlägg av Glenn »

Det är ju så att ska man betala mer så vill man ha ett mervärde också.

Mervärdet kan bestå av att den svenska firman faktiskt har grejerna i lager, eller kan svara på frågor, eller tillhandahåller extra information som i detta fallet.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Läromedel om arduino på svenska?

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:Jag stödjer inte mellanhänder.

Det gäller samma sak om Rädda barnen, SOS barnbyar, Röda Korset, BRIS med flera.
Alla gör ju nytta på sitt vis, annars skulle de inte existera. Det kanske är lättare för dig att resa till kina och köpa det du ska ha där, men vitsen med en "mellanhand" eller återförsäljare är ju just servicen - t.ex. att de bistår med fina bruksanvisningar på svenska. Men det är givetvis frivilligt. Om ingen handlar där så kommer de inte heller att fortsätta översätta åt dig.

Om du vill lära dig mer om hur din arduino fungerar - själva processorn - så rekommenderar jag en bra bok:
Mikroprocessorteknik av Per Foyer. Läser du den så kan då de viktigaste grundera för att kunna förstå hur processorn arbetar.

(Boken är speciellt inriktad på AVR processorer, dvs den typ som finns i en Arduino)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Läromedel om arduino på svenska?

Inlägg av Al_Bundy »

Walle skrev:
Al_Bundy skrev:Jag stödjer inte mellanhänder.
<ironi>

Intressant! Du måste med andra ord leva ett väldigt arbetsamt liv? För jag antar att du åker till mjölkbonden för att köpa mjölk och grädde, att du åker till lantbrukaren för att köpa vete och andra sädesslag som du sedan själv mal till mjöl i en kvarn som du själv har byggt med en kvarnsten som du själv har brutit? Om du äter själv så gissar jag att du antingen slaktar själv hos en bonde, eller jagar ditt vilt själv? Jag antar att du ö.h.t. inte nyttjar någon slags färskvara som du inte kan köpa inom rimlig färdväg från där du bor, eftersom det då i princip uteslutande involverar mellanhänder.

Hur löser du det hela med kläder? Antingen syr du själv, av tyg som du själv har vävt från material du själv har odlat eller framställt på konstgjord väg, eller så köper du av en skräddare som i sin tur inte använder några mellanhänder, d.v.s. en som tillverkar sitt tyg och tråd själv. Hur kontrollerar du att hela ledet är "mellanhandsfritt"?

Köra bil är naturligtvis omöjligt, det förstår jag, det är på tok för många mellanhänder inblandade både under produktionen av bilen, försäljningen av den samt försäljningen av drivmedlet. Men jag undrar, har du köpt hästen/hästarna direkt från uppfödaren, eller har du fött upp dom själv? Hur är det med vagnen, det måste väl vara ganska svårt att hitta någon som inte bygger vagnar av virke köpt via mellanhänder? Man kanske måste ha egen skog så man kan fälla träden själv? Eget sågverk så man kan såga virket själv?

Det där med bostad kan inte heller vara lätt, fast det är klart, har man skog nog för en bostad så kan man nog lösa det där med vagnen också.

Men eftersom du skriver här så måste du ju ha gjort det med en dator, är den också tillverkad hemma av hemmatillverkade delar, eller av delar direkt från en fabrik som i sin tur inte köper in något material utan tillverkar allt i fabriken?

<slut ironi>

Det är helt enkelt omöjligt att leva ett modernt liv utan att stödja mellanhänder. Tror man något annat så lurar man sig själv. Ovanstående skribent skrev "get used to it", men det är du garanterat redan. För såvida du inte gör precis som i ovan så stödjer du mellanhänder mer eller mindre varje dag, det är så livet fungerar idag.

Tyvärr vet jag inget om läromedel på Svenska för Arduino, jag googlade lite med det verkar tunt, förutom länken till Lawicell som du redan har fått.
Mellanhänder är bara ett "fint" ord för folk som tar pengar.
Finns hur många mellanhänder som helst som tjänar pengar på barn.

Ta t.ex debatten om "barnfattigdomen" som gick på SVT.
Det är bara lögner och girighet som håller upp detta ord.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Sv: Läromedel om arduino på svenska?

Inlägg av PHermansson »

"Fok som tar pengar"... Det är många som lever på att vara mellanhänder. Det är ju inte så att de roffar åt sig pengar för skojs skull, det är ju vanligt folk som behöver pengar till mat och hyra.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Läromedel om arduino på svenska?

Inlägg av ToPNoTCH »

Allt är ju relativt.

Man kan skita i att skänka pengar för att hjälporganisationen säkert snor det ändå. osv.
Ibland sant och ibland inte, men samvetet känns bättre om man har ett motiv att skita i det, för jag gissar att folk inte åker ner med käk och kläder sedan.

Man kan skita i att köpa av folk som vill tjäna pengar som "mellanhänder" för dom utnyttjar en.

Likaså kan man skita i att svara på frågor i ett forum för att folk vill utnyttja ens kunskaper.

Det enda jag kan säga i frågan är att jag personligen har en tendens att vara givmild mot icke snåla och har lättare att visa empati mot icke dryga.

p.s
Jag lämnade utrymme mellan raderna, om någon vill läsa där :wink:
d.s
Skriv svar