Min utvärdering av kretskortsprogram

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av 4kTRB »

Jag måste inflika att jag gillar DesignSpark
väldigt mycket. Och helt fritt dessutom!
void
Inlägg: 119
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:06:50
Ort: Enköping

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av void »

Håller helt med, DesignSpark är ett trevligt program. Jag ogillar dock licensieringens-modeller där man är beroende av en ny licensfil om man byter dator.

Täck om man använt programmet i några år och sedan behöver göra en nyinstallation och då upptäcker man att firman är uppköpt eller har gått i konkurs. Då står man där med alla sina filer som man inte kan använda.

Påminner mig om då Microchip köpte Hitech och la ned supporten på alla kompilatorer utom de för PIC.
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av RoPa »

Tack för en väldigt bra jämförelse.
Har precis tagit steget att försöka gå över till Linux (Debian Wheezy) och har installerat både MPLABX och Arduino utan större problem. Nästa steg är att få in ett kretskortsprogram. Har hittills kört Eagel på WinXP och funderar nu på om jag ska ta det med mig till Linux eller byta till något annat.

Tack igen!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Glenn »

Eagle finns ju i native linuxversion och den funkar bra.

..Eller ja, lika bra som windowsversionen då.. ..eagle har ju sina egenheter om man säger så.

Även om det är eagle jag använder själv önskar jag ofta att jag hade lärt mej nåt annat istället, typ diptrace, men jag är för lat för att lära om.. :)
RoPa
Inlägg: 630
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:32:06

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av RoPa »

Jo, jag kan som sagt ta Eagle även i Linux men om det finns ett fritt program som klarar kort på 100x160 och mer än två lager och fortfarande är gratis för oss som har detta som hobby så kanske det är ett bra tillfälle att byta till ett sådant program.
Idag monterar jag ihop två 100x80 kort i Photoshop till ett 100x160 som jag printar film av (ja, inte helt smidigt... :oops: )

Måste dock först verifiera att det går att skriva ut OH-film direkt från Linux. :doubt:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Glenn »

När jag tittat på program så känns det som att skulle jag byta är det till Diptrace, men jag är för lat för närvarande :)

Utskrifterna är nog inga problem alls i linux.
Castor
Inlägg: 1979
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Castor »

Jag började med CAD redan på DOS-tiden, köpte Autotrax som sedan blev Altium och den version jag köpt blev så småningom freeware. Klarar 6-8 lager men är inte särskilt modernt, verkar fortfarande användas "down-under".
Mer info här http://airborn.com.au/layout/autotrax.html. Det finns ett annat program, ej fritt, som oxå kallas Autotrax.
Skriv svar