Min utvärdering av kretskortsprogram

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Utomordentligt bra jobbat!
Måste säga att jag blev imponerad av kandidatlistan. Ett stort fel vid många jämförelsen är att man inte får veta vilka som inte platsar direkt!
Detta gillar jag.
Så det bör vara ett gott dokument för många. Jag sände det som PDF till mig själv från OS i .
Bara fint säger Lasp
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av swesysmgr »

void skrev:Tack för visat intresse. Jag är lite förvånad att operativsystemen hamnade i fokus, och inte programmen. Kanske gjorde jag en tabbe som visade att jag fortfarande använder M$ :oops: , men hoppas det är en förmildrade omständighet att jag använder Linux oxo
Tyvärr är det för vissa här viktigare att använda ett ideologiskt korrekt OS än att lösa själva konstruktionsproblemet.

Lite roligt var det att forumets mest fanatiske anti-MSFT användare var den ende som hade problem med Google Docs, han måste sitta på Windows 98 eller motsvarande :)

En detalj är att du skriver om att ett par andra program har bibliotek som är textfiler eller SQL-databaser och därmed enkelt är externt redigerbara. Eagles bibliotek (.lbr filer) är XML och går bra att redigera med valfri (lämplig) editor, lite mer komplicerat än ren text men lika öppet format.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av blueint »

En förutsättning för att använda program är att de fungerar på den plattform man önskar använda av olika skäl. Väldigt högt behov man måste ha när man sätter epitet som "fanatisk" på andra man ej känner. Fungerar google docs inte, så fungerar det inte, basta.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av swesysmgr »

Ok vad kör du för OS och browser då?

Din kombination måste vara fantastiskt bra på något annat område som säkerhet eller prestanda för att kompensera att den hanterar Google Docs sämre än IE7 på Windows XP.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Gizmo »

Noterade att det inte fanns nån kommentar om EWB, Electronics Workbench. Det finns i en (nåja) inte alltför nerbandad studentversion. När det gäller att rita kretsscheman etc så är det otroligt enkelt att komma igång med. När det gäller autorouting är det...ja om inte uselt så iaf mediokert. Men export och import finns.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Walle »

EWB heter dock numer Multisim, kan vara bra att veta :)
void
Inlägg: 119
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:06:50
Ort: Enköping

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av void »

Gizmo skrev:Noterade att det inte fanns nån kommentar om EWB, Electronics Workbench. Det finns i en (nåja) inte alltför nerbandad studentversion.....
EWB bytte namn till Multisim år 2001, så jag gissar att det är en lite äldre version du använt :wink: Jag kikade på Multisim/Ultiboard med tog inte med dem i min lista. Priserna för billigaste versionen är 9.500 kr för studentversionen och 35.000 kr om man är professional. Jag förstod inte om hobbyfolk klassas som studenter eller professionals :doh: , så jag lät det vara. Håller dock med om att schema och simulerings-delen är "nice".
void
Inlägg: 119
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:06:50
Ort: Enköping

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av void »

swesysmgr skrev:En detalj är att du skriver om att ett par andra program har bibliotek som är textfiler eller SQL-databaser och därmed enkelt är externt redigerbara. Eagles bibliotek (.lbr filer) är XML och går bra att redigera med valfri (lämplig) editor, lite mer komplicerat än ren text men lika öppet format.
Du har en poäng där :tumupp:. Sedan version 6 av EAGLE är alla filer, schema, "board" och bibliotek i XML-format, så visst borde det vara möjligt. Jag tänkte väl iof främst på att man går in i ett symbolbibliotek eller schemafil och ändrar ett footprint eller liknande med "search & replace", och undviker på det sättet att klicka runt i det grafiska gränssnittet.

Eftersom EAGLE har monolitiska bibliotek och dessutom kopierar in biblioteksdata till schemafilen minskar åtminstone den möjligheten, men det kan såklart finnas andra användningsområden.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Eson »

Bra initiativ!
Det skulle vara kul om du också kunde jämföra de programmen 'i molnet', nu när du har kött på benen. Typ http://www.circuits.io/ och http://upverter.com/
Jag tror dessa två skulle uppfylla samtliga av dina krav. Men man bör ha i åtanke att ens design sparas och kan användas av alla, om man inte betalar för det ska vara privat.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av pbgp »

Jag skulle gärna läsa igenom din utvärdering (igen) men nu får jag inte tillgång till den via google docs.

Kan du göra den tillgänglig igen?

Tack för en bra utvärdering!
void
Inlägg: 119
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:06:50
Ort: Enköping

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av void »

Tack för återkopplingen. Nu är den tillbaka under samma länk som tidigare.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av Magnus_K »

Bra jobbat! Suverän guide som just nu sitter i samma sits. :tumupp:
Får man fråga var det landade? Förstod att nyfikenheten på FreeCad var störst men har du idag någon ny erfarenhet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av TomasL »

Kan tillägga att EDWIN just nu säljs ut till mycket bra priser för både kommersiella versioner och NC-versioner.
Orsaken är att det inom en mycket snar framtid kommer en ny totalt omarbetad version.
Köper man en kommersiell version, så får man uppdatering på köpet.
void
Inlägg: 119
Blev medlem: 8 juli 2007, 11:06:50
Ort: Enköping

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av void »

Magnus_K skrev:Bra jobbat! Suverän guide som just nu sitter i samma sits. :tumupp:
Får man fråga var det landade? Förstod att nyfikenheten på FreeCad var störst men har du idag någon ny erfarenhet?
Tack för feedbacken!

Nix, inga nya erfarenheter kring programmen. Det har bara blivit något enstaka litet kretskort sista halvåret och jag har då använt en annan favorit, FidoCadJ (java baserat). Har konstaterat att för mina små-konstruktioner är behovet mer en elektronisk variant av kurvtejp och gnuggisar, och den rollen fyller det programmet galant. Vill man bara slänga ut ett halvt tjog komponenter på ett laminat har man det i ets-tanken i ett nafs, men gäller det en mer avancerad konstruktion är det inte rätt program. Finns även en exportmöjlighet till SVG-fil, så man kan trixa lite i Inkscape vid behov.

Jag har svalnat angående TinyCad/freePCB. Den ena anledningen är min ambition att gå över till Linux, och den andra är att utskriftsfunktion (för OH på laser) saknas i freePCB. Man behöver då installera ytterligare ett program (t.ex. GC-prevue) för att kunna skriva ut layouten. För mina Linux-ambitioner passar då Kicad bättre. Den öppna källkoden gör inte heller ont, om man vill piffa till något själv. Testade att kompilera Kicad från källkod härom veckan. Fungerade bra men det tog uppåt 10 minuter på min linux-burk. Så just nu tror jag mer på combon Kicad/FidoCadJ för mitt hobby-pyssel. Kanske man kan släppa Windows lagom till Windows-9 eller 10 :shock: :badgrin:
mikkon2
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 februari 2014, 11:31:45

Re: Min utvärdering av kretskortsprogram

Inlägg av mikkon2 »

Superbra genomgång!!!
Nu slipper jag göra det själv.
Skriv svar