Gratis elektronikschema program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Gratis elektronikschema program

Inlägg av cazz »

Min favorit är TinyCad, har använt den ett antal gånger utan några problem

Men nu har jag problemet att den verkar inte vara så nogran att koppla ledning till stift till en microkrets.
En går bra men den brevid så hamnar den vid sidan om och det är ju inte snyggt.
Vet inte riktigt vad det kan vara för fel?

Testade Eagle Free editor, fattade nada hur den fungerade.

KiCad såg trevlig ut men den hade inte den kretsen och jag hittar ingen "tom" 26 pinnars krets.
Jag behöver inte info vad varje pinne används till, det har jag på ett papper brevid.

ExpressSCH hade samma problem med KiCad.

Hade gärnat gått tillbaka till TinyCad om man kan lösa det problemet
Bifogar en bild på vad jag menar
Capture.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8208
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Gratis elektronik schema program

Inlägg av limpan4all »

Ändra grid...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Gratis elektronikschema program

Inlägg av blueint »

@cazz, Man kan skapa valfri krets i KiCad. Både kopplings pinout och fysisk layout.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Gratis elektronikschema program

Inlägg av psynoise »

En viktig funktion för både schema och mönsterkort tycker jag är att symboler ska vara enkelt att ta fram på egen hand. Flera större program kan ha stora bibliotek med sig, dock är ofta symbolerna inte helt som man skulle vilja.

Till schema gillar jag att ha in- och utgångar placerade efter funktion för att ledare mellan olika komponenter ska lägga sig snyggt. Dock använder jag mig ibland av specifika kopplingsscheman till hjälp innan jag kopplar ihop en krets för hand. Dessa scheman vill jag däremot använda mig av in- och utgångar efter bennumrering för att göra ihopkopplingen enklare.

När det gäller mönsterkortlayout kan det också dyka upp problem med färdiga symboler. Beroende på tillverkningsmetod och kretsens funktioner bör fotavtryck ritas på olika sätt. Dock tror jag många klarar sig väldigt långt med standard symboler som inte är knutna till en speciell komponent.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Gratis elektronikschema program

Inlägg av Micke_s »

Viktiga för mig är att den genererar korrekt gerberunderlag och är lättarbetat. Har testat de fria alt och ingen föll riktigt i smaken. Men vem vet vad som finns nu. Ritar mina små hobbykort med Eagle för det mesta. XML är trevligt, lätt att använda versionshantering med GIT då. Allmänt tips om footprints. Bäst att rita dom själv eller kolla väldigt noga mot tillverkaren.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: Gratis elektronikschema program

Inlägg av cazz »

Ska testa men TinyCad igen.

När limpan4all sa om grid så kom jag tänka på att det var nog det som man ska göra :)
mr.andersson
Inlägg: 12
Blev medlem: 8 april 2013, 07:50:13

Re: Gratis elektronikschema program

Inlägg av mr.andersson »

Såg här att KiCad nämndes så jag kände att jag ville ge min åsikt om programmet.
Har kört det nu i några år och tycker att det har hänt mycket under den tiden. Det står sig bra i förhållande till andra kommersiella paket jag kört tidigare (i arbetet).
Tycker det är mycket enkelt att skapa både nya schemasymboler och footprints för mönsterkort.
Autoroutern lämnar ju en hel del att önska, men jag tycker om att routa manuellt och då funkar det fint. Det är ju gott också att kunna köra det under Ubuntu.
bingmachine
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 april 2013, 14:01:45

Re: Gratis elektronikschema program

Inlägg av bingmachine »

Jag har kört lite Eagle, och testat Kicad som hastigast. Men nu tror jag att jag har fastnat för DipTrace. Det har ett modernt arbetssätt tycker jag. Det kan man inte säga om Eagle tex som ofta känns bakvänt. Det finns ju jättemycket bra komponentbibliotek till Eagle, men det går väldigt smidigt att konvertera till DipTrace-format.
Fast den främsta anledningen att jag lämnade eagle som jag faktiskt började lära mig ändå var begränsningarna i gratisversionen map pcb-storlek.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1998
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Gratis elektronikschema program

Inlägg av Gorgus »

DesignSpark PCB vet jag inte hur bra det är, men det är iaf gratis. :wink:
Skriv svar