FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av Krille Krokodil »

Därför jag har gett upp att bara köra OSX och Linux... Har kört Catia och ABB Robot Studio i
Parallels VM på min Macbook Air och det fungerar helt OK, går att ställa in så att det bootar
upp WinDOS osynligt så att man slipper se eländet.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Grejat lite med Python i FreeCAD

Jag och Python :badgrin: , ja, ja, man kanske blir bättre när man blir stor.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Blev lite mer python

Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

ralvejd skrev:0.14 är släppt :vissla:

http://www.freecadweb.org/

Ingen assembly denna gången heller, sket sig på mitten så att säja
Då är 0.15 släppt :vissla:
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av bearing »

Kan du tipsa om någon bra assembly-guide?
Har hittat en användare på youtube som spelar in sin skärm när han grejar med FreeCAD assembly, men jag tycker att det är lite trist att se en video helt utan ljud/kommentering. Guide i textform eller video med saklig kommentering vore fint.

En annan sak; jag skummade genom sidan för någon månad sedan, och då såg det ut som att det fanns två parallella assembly-projekt. Jag tyckte att det alternativa projektet, som verkade vara någon sorts plugin, såg bättre ut. Men nu hittar jag inte det projektet. Vet du något om detta?

Nu kanske inte detta spelar någon roll längre, för nu ser standard assembly-modul mycket bättre ut. Kanske blev det någon sorts merge av båda projekten.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Har tyvärr inga tips på assembly-guide.

Har inte hängt med i FreeCAD mellan 0.14-0.15 så jag är lite ouppdaterad på alla förbättringar. Den officiella Assembly workbench ska väl fortfarande ses som oanvändbar, risk att man skapar oanvänbara filer då stora förändringar kan ske?

Release notes 015
.
.
.
External modules

There has also been some very interesting work on new workbenches and macros, that are not integrated into the FreeCAD source code (yet!), but are easy to install on an existing FreeCAD 0.15 installation. Instructions are provided on the pages linked below:
Assembly2

The Assembly 2 workbench provides tools to create multi-part assemblies, and is a very good alternative for the official Assembly workbench which is still under development (see forum thread).
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av bearing »

Hur gör man fina måttsatta ritningar?

Jag har gjort 3d-modeller av delarna i den här tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=79125

Jag använde Draft-modulen för att lägga till måttangivelser. Men måtten får varken "projiceringslinjer"(rätt ord?) eller måttpilar. Hur fixar jag det? och hur lägger jag in diameter-symbolen vid håldimensionen?

Efter Draft-modulen har jag skapat en ritnings-sida, och lagt in del, samt mått, där. Men måtten ser lika illa ut där. Jag hoppades på att dom skulle se bättre ut där.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: FreeCAD jag tror poletten ramlade ner

Inlägg av ralvejd »

Jag använder inte FreeCAD till detta, jag skickar ut det som en dxf och gör 2d ritningar i qcad. Men det finns tydligen de som lyckas i FreeCAD, en del snyggar till det i inkscape.
Sorry, inte mycke till hjälp

Finns lite trådar i ämnet här: http://forum.freecadweb.org/
Skriv svar