PHP/ASP för att styra datorer och kringutrustning

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

PHP/ASP för att styra datorer och kringutrustning

Inlägg av ensten »

Nån som vet en bra sida med info om hur man styr olika funktioner (typ I/O, com-, paralell- portar) samt hur man snyggt skall presentera data från dessa i realtid. Helst ASP eftersom jag kör med MS OS.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Ett alternativ är att ha en textfil/databas vart php/asp sparar infon från websidan och ett program på datorn som läser av filen/databasen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Skall datat visas på samma maskin eller någon annan ?
Skall datat "servas" ut via en web server ?

Om det är lokalt på en enda maskin, är det kanske enklare med VB eller något liknande...
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Det ska ut på en webserver ... har redan ett GUI för den lokala datorn som samlar in datat
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Som macce sa, fast lite annorlunda. Låt en VB-applikation ha hand om datainfångandet och lagra datat i en databas (MS Access eller SQL). Sedan låter du ASP-sidan visa informationen från databasen. Det är istortsett det enda sättet att fixa detta på.

/Magnus
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor
Inlägg: 1539
Blev medlem: 8 april 2004, 10:40:28
Ort: Uppsala

Inlägg av cykze »

* En databas-/texfilslösning om det är data som ska samlas in med jämna mellanrum. Du schemalägger då ett program som samlar in data med jämna mellanrum och som sedan förs över till databasen.

* Är det något som ska styras från webbläsaren så får du göra ett separat program som bara gör något och sedan avslutas. Programmet anropar du från ditt ASP-skript.

Jag vill minnas att man kan handskas med parallell- och serieporten direkt från PHP, men jag är inte helt säker. Det kanske går att göra något liknande med ASP också? Annars får du köra med ett separat program även där.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag löste det en gång i php genom att använda kommandot exec() och skicka med parametrar:

exec("mittprogram.exe -styr 34 -ljus 84")

sedan tog mittprogram.exe hand om det som skulle göras...
Skriv svar