Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB

Inlägg av svenne1985 »

jag gjorde ett försök med eagle... nu verkar det ha fungerat, allmänt *intressant* program det där eagle.. hmm... ajja såg bra ut i gerb viewer iallfall!!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB

Inlägg av AndersG »

Jag har dels sänt material via Swech, dels beställt från PCBWing är eg helnöjd med båda, även om jag beställt av PCBWing nu på sistone.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB

Inlägg av svenne1985 »

Jaha :sick: dem gamla filerna (senaste med layout) från PCB fungerade tydligen ändå ;), dem som verkar allmänt sega höra av sig om är problem / ber dem skriva om filerna fungerar..
Då har man 2 program nu att använda ! PCB ritar fan så mycket snyggare banor än EAGLE :S :eek2:
EDIT: Anders, alternativ är alltid bra :) skall se när dessa kommer hur dem blir!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8413
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av AndersG »

Tror inte resultatet skiljer sig så mycket mellan större tillverkare. Det gånger jag haft fel i orginalen så har iallafall PCBWing hört av sig genast. I ena fallet hade jag en silkscreen över en SMD-pad, typ "R1", en baggis, men de påpekade det. En annan gång skiljde det en halv mm mellan vad jag angett i ordern och vad som fanns på mitt "edges" lager. Så jag är helnöjd med dem.

Dessutom går det snabbare att få ett paket skickat från Peking hit än från Järfälla :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av psynoise »

Jag tycker det är konstigt att inte fler använder programmet PCB. En av fördelarna är att man kan göra sin kopplingslista/nätlista i valfritt program. Ytterliggare är programmet väldigt smidigt när man väl vant sig. Gränssnittet är inte heller alldeles för stort som vissa övermäktiga kommersiella program. Dessutom gillar jag att det är enkelt att rita egna footprints. Komponenter från andra användare kan man hitta på Geda symbols

http://www.gedasymbols.org/

Det som skrämmer iväg folk angående utvecklingsmiljön tror jag är att man måste använda sig av separata program. De som växt upp med Windows är vana vid integrerade miljöer där det mesta finns inom samma program eller fönster. I klassisk unix-anda har man ofta valt att separera funktioner från varandra. Fördelen är då att man själv kan välja sin uppsättning av verktyg och då bygga upp sin egen utvecklingskedja. Problemet är att programmen i mellan måste vara kompatibla vilket knappast är elektronikindustrins starka sida.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av svenne1985 »

Banorna blir som sagt fina i PCB, dock detta med symboler, ja det finns ej mycket i programet, skall titta på ovanstående länk.

PCB eller Eagle? Eagle för ritningar möjligen men PCB för ja.. gissa?


Denna ritade jag upp i PCB, och är iväg skickad och i tillverkning (50*50) vet ej hur det kommer sluta :S
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av psynoise »

Observera att det går att rita runda kanter med ARC-verktyget. Sedan går det enkelt att göra plan med RECT och POLY verktygen. Minsta avstånd med mera väljer du under Preferences -> Sizes. Det kan vara en bra vana att använda sig av Design Rule Checking vid större kort.
Screenshot.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av svenne1985 »

Gillar skarpa kanter :) ser ju ut så på många kort!

ja det var viss skillnad i upplägg på windows versionen .. :o
ds77
Inlägg: 2207
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av ds77 »

Kom vi fram till vilken version du använder?
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av svenne1985 »

någon version :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av psynoise »

svenne1985 skrev:ja det var viss skillnad i upplägg på windows versionen .. :o
Om du tänker på verktygsikonerna är det bara jag som ställt in alternativ gränssnittlayout för mindre vertikal storlek under Preferences. Detta är ganska skönt på min bärbara dator som har widescreen tyvärr.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av svenne1985 »

De funkar!

En del design fel.. men går jag över till EAGLE blir de nog mer kontroll över det... silkscreen och kopparbanor hamnade båda på ovansidan, är detta standard nu förtiden, eller jag som gjort nåt skumt? Har iallfall sett de mesta med banorna undertill.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av svenne1985 »

Eftersom jag ev ska göra ett kort till, nu kom ju kopparbanorna och silk på samma sida, är det tillverkaren eller mina filer som jävlats? Rita banorna på undersidan i programmet, tror jag :roll:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av tecno »

Skit in = skit ut :wink:
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Försöker rita upp ett kretskort i PCB [Fungerar/löst]

Inlägg av psynoise »

Vilket lager du ritar på väljs på menyn liggandes längst till vänster, component, solder, gnd,,, Från vilket håll man ser layouten ändras med TAB men detta är inte samma sak som att rita på ett lager för just över- eller undersida.
Skriv svar