Skapa egna komponenter i Eagle

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Skapa egna komponenter i Eagle

Inlägg av Plogen »

Jag vill kunna skapa egna komponenter i Eagle för jag har en del skumma komponenter som inte finns med. Har sökt och sökt och sökt men jag antar att jag sökt på fel ord.

Skulle ju vara bra om det fanns en funktion för att rita ut Grid och Outline samt pad-size/type

Måste ju finnas
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Klart det finns...

Kolla i "Library" delen.

Här är en Japan som har gjort en Eagle sida, lite "konstig" Engelska, men annars ganska bra. Jag använde själv hans tutorial "Library making technique" när jag börja fixa egna komponenter...

http://www.hobby-elec.org/e_eagle.htm
Användarvisningsbild
JockeE
Inlägg: 330
Blev medlem: 4 augusti 2004, 08:46:50

Inlägg av JockeE »

Klart det går att skapa egna komponenter :)
Om du inte redan har den, ladda hem EAGLE tutorial. På sidan 61 och framåt beskrivs skapandet av en komponent. Manualen ger en grundligare genomgång i ämnet.
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Inlägg av Plogen »

Tackar, är i full gång nu och det går finfint

Tackar för de snabba svaren
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Såg just nu att det finns en 4.15, har själv 4.13.
Vet du mm det finns tillräckligt många nyheter/bugfixar
för att ladda ner 4.15 ?
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Jasså!!

Jag har också letat och velat göra samma sak för jag tycker deras pinouts är rätt kassa. Tackar!
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Inlägg av Plogen »

Finns det något lätt sätt att byta padstorlek när man är inne i BOARD. Vissa av komponenterna jag har placerat ut tycker jag har för små PAD-storlekar.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Gå in på Tools>DRC>>Restring
Sen pads på bottom. Jag kör på 30mil på mina pads. Denna ökning ökar samtliga pads på alla komponenter. Därför har jag gjort ett eget library med välplacerade pads för komponenter så dom inte går in i varandra. Jag tycker orginalstorleken på padsen var bisarrt små. Att göra dom lite grövre underlättar väldigt mycket både etsning, borrning och lödning.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Stjäl tråden lite. Håller också på att försöka skapa egna komponenter. Någon som vet var jag hittar ett 6/SOT23-paket? Eller måste jag rita ett?
Skriv svar