Göra egen webserver.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Göra egen webserver.

Inlägg av Icecap »

Jag vill gärna tillåta vissa att komma in på min hemsida (barnens önskelistor, storleker osv) men då jag inte har ett webbhotell än tänkte jag att det ju kan vara på min PC. Jag behöver alltså ett program som fungerar som webbserver men jag är blank på vad sånt kan tänkas heta.

Tips?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Beror på hur avancerat det ska vara, dom flesta servrar i världen körs på apache: www.apache.org/

Detta är en högst kompetent serverprogam som jag rekomenderar varmt!

Sedan finns det 100-tals webservrar av olika varianter, kör en google ;)
vikingen
EF Sponsor
Inlägg: 167
Blev medlem: 5 februari 2004, 15:39:43
Ort: Orust

Inlägg av vikingen »

Vill du göra det enkelt så kan du installera phptriad. Då får du PHP, Apache, MySQL och PHPMyAdmin på en gång, näst intill färdigkonfiguerat.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Vad har du för OS?
Apache är enkelt och lätt att komma igång med, bara att installera och läsa genom en konfigurationsfil (httpd.conf).
Vill du ha PHP, MySQL och andra godbitar är de inte speciellt svåra att installera, bara att rtfma lite. :)
Har du inte suttit förr med apache är det lättast att installera ett paket med apache, php, mysql osv. i Windows, i Gentoo Linux är det väldigt lätt att installera, "emerge apache php".
Lägger du ännu rc-update add apache2 default så startas apache när burken startas.

Är det några få Mb du vill ha på nätet men inte vill ha egen webserver kan jag nog slänga upp det på min.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och kör du windows finns ju alltid sannolikheten att du redan har IIS installerad, kör du workstationverionerna är den rätt hårt begränsat till antalet samtidiga connections. Men för dina krav är det nog fullt tillräckligt!!!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Tack alla. Jag kommer inte att lägga in Apache eller liknande, jag ska dock kolla lite på IIS, jag kör WinXP Pro. jag "räknar" med att morsan, farsan och kanske svärmor ska "känna till" servern och kommer alltså att få ytterst låg trafik fram till jag kan aktivera ett hotell så jag kan få e-mail med mitt firmanamn på :-)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Apache går att köra på Windows också, man behöver inte linux. IIS finns inte till Windows XP Pro, den ingår bara i server-versionerna av Windows. Det finns dock något som kallas Personal Web Server vilken jag aldrig har använt. Vill du ha något som är pålitligt och enkelt, kör Apache. IIS är visserligen enkelt att amvända men långt ifrån pålitligt.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Ett årsabbonemang hos ett webbhotell kostar ju inte mer än några öl en vanlig utekväll:
http://www.scorpionshops.com/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Bra argument!

Jag ska bara ha in den första faktura innan jag ska testa något stort, jag har redan mitt domän men det är inte aktiverat än.

Jag räknar med att få in 53.300 + moms vid månadens utgång och då har jag liiiiite friare tygler så att säga. I morgon ska jag snacka med AF om att få "starta eget bidrag", jag hoppas det går vägen, jag har investerat bokstavligen allt jag hade (30K+) i detta att starta eget och jag vet inte om matpengarna räcker till månadens slut :?

Så något webhoten är inte sådär sinnessjukt aktuellt i nuläget.

Men tack för tipset, jag ska definitivt kolla mer senare.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Illuwatar skrev:Apache går att köra på Windows också, man behöver inte linux. IIS finns inte till Windows XP Pro, den ingår bara i server-versionerna av Windows.
Jag kör IIS på Windows XP Pro på jobbet, så det borde gå utan problem.

/a
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Inlägg av Maalobs »

IIS V5.1 på WinXP är extremt strippad, men om man inte behöver kunna hantera stora trafikmängder eller flera virtuella siter eller ens host headers, så funkar den ju.
.Net bakar in sig lika bra i den som i V5.0 och 6.0, så du kan skapa webfunktioner med managed code istället för med ASP, om du vill.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17119
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Illuwatar skrev: Det finns dock något som kallas Personal Web Server vilken jag aldrig har använt.
Vilket är just en nedbantad version av IIS...

10 samtidiga session, 2 samtidiga filedownloads.

Körde den själv under några år på en Win2k Pro burk, funka fint enda tills nån mask blev så spridd att det var nästan konstant 10 session uppe mot min maskin. Visst kan man då påstå att IIS är skit, men egentligen är det ju inte IIS fel, utan alla som inte kan hålla koll på sina maskiner.

Sa jag att maskinen var en MS windows burk direkt ansluten mot nätet som aldrig blev hackad? Så visst går det att sätta upp säkra stabila Windowsservrar med :D
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

http://www.scorpionshops.com/ redirectas till www.vx56.com vilket är en porrsajt.

Snälla, posta inte porrsajter här.

Just porrsajten www.vx56.com har börjar ta över en massa domännamn eftersom när jag klickar på helt legitima länkar så skickas jag in dit.
Porrsajten har även tagit över alla 404's och 500's och skickat in besökare dit.

Om jag tex går in på min egen 404-sida http://www.sebpage.no-ip.com/404 så blixtrar min egna sida upp snabbt, men sedan skickas jag in till www.vx56.com

Förstår inte varför men jag har kollat hela error.cgi och hittar inget som skickar någon till någon porrsajt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Din dator har med största sannolikhet något fint program som gör sådär.

Prova ladda ner AdAware och kör det, det borde upptäcka det och kunna ta bort det.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Att säga att en windowburk är säker bara för att den aldrig blivit hackad är som att säga att det är ofarligt att åka utan bilbälte bara för att man aldrig har krockat :lol:

Jag skulle personligen rekomendera att använda Apache och sätta upp lösenordskydd på mappen/mapparna med filerna.

Har du några frågot om hur man får igång Apache (om du nu tänker köra det) så fråga här. Finns en del apache-gurus här.

Fördelen med Apache är att du slipper oroa dig för säkerhetsuppdateringar hela tiden 8-)
Skriv svar