Göra egen webserver.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Så länge det inte behövs php är Apache inte svårt att köra. Bara att intallera och sedan kopiera sina filer till htdocs-katalogen. IIS är bra till en viss gräns men på jobbet kör vi IIS i både Windows 2000 Server och Windows 2003 Server och detta gör oss gråhåriga ibland av alla skumma problem som uppstår. Vi kör inte plain html bör jag nämna, utan en massa lustigheter i våra telefonisystem vilket innefattar en hel del scriptkörning och access mot Active Directory.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Icecap skrev:I morgon ska jag snacka med AF om att få "starta eget bidrag", jag hoppas det går vägen, jag har investerat bokstavligen allt jag hade (30K+) i detta att starta eget och jag vet inte om matpengarna räcker till månadens slut :?
Vad ska du göra? Ingen som frågat det eller har jag missat nån tråd? :roll:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag ska leva på att designa från kundens idé, över kravspec. till färdigt produkt med kretskortritningar, scheman, mjukvara, dokumantation och allt som behövs för att få förverkligat en idé till de nödvändiga dokument osv. som behövs för att sätta lösningen i produktion.

Jag har inriktat mig på mikroprocessorlösningar.

Allmän PC programmering är också en del jag tar på mig, jag har en hel del erfarenhet av att göra PC <-> styrenhet kommunikation och mer lär det bli, jag fick godkänd bidraget i går! :-D

Jag "glömte" att berätta att jag redan har startat...... :vissla:
Men jag anser att när jag har lagt 30K+ och har ca: 5K kvar (med uppsparing o allt) och ska gifta mig den 30/7 är det inte det största problem, ringen är inte betalt än så det blir en tight månad.

Jag hoppas verkligen att första fakturan kommer in i tid.....
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Lite OT kanske... men jag kände att inlägget kanske behövs...

Vår jord kryllar av felaktigt uppsatta och taskigt optimerade IIS-maskiner som dessutom i många fall får exekverera dåligt skriven kod. IIS är en fantastisk skapelse med otroliga möjligheter. Problemet med IIS är att den är för enkel att installera och hantera. Folk bryr sig inte om att lära sig produkten. Synd.

Btw, en Apache uppsatt felaktigt och som får köra usel kod är väl inte heller speciellt stabil?

/Magnus
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Skillnaden mellan m$ och resten av världen är väl iofs att med m$ sätter du upp en server med defaultconfig och den är osäker. Resten av världen har allt avslaget och så får man slå igång det man behöver. Slår man inte igång något farligt blir servern _säker_. Dock har m$ börjat lära sig att det inte alltid är så smart att ha allting igång som default.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Vad jag läst för en tid sedan fanns det några säkerhetsluckor i Linux, men ingen av de är kritiska. Det var motsatsen för Windows.

Icecap, vill du köra apache är det inte mycket svårare än windows, ladda hem installern och den frågar några saker, fyll i dem och servern är relativt klar.
Flytta bara dina filer till htdocs-mappen. Vill du konfigurera ytterligare skall du läsa genom conf\httpd.conf.

PHP är inte speciellt svårt att installera, bara att köra installationsguiden, kolla lite i php.ini (det ända jag vill minnas att man behövde göra i windows var att ändra mail-inställningarna (smtpserver, from-adress osv.).
Sedan öppnar man httpd.conf i valfri editor och fyller på med lite rader:

Kod: Markera allt

ScriptAlias /php/ "c:/sökväg/till/php-mappen/"
AddType application/x-httpd-php .php
Action application/x-httpd-php "/php/php.exe"
Vill du att sidor med .phps skall visa porrigt med olika färger, lägg till denna rad:

Kod: Markera allt

AddType application/x-httpd-php-source .phps
Klart!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag tackar för all intresse och många användbara svar men jag har beslutat mig för att anlita ett webhotell, jag måste banka upp en hemsida ganska snart så jag kan visa upp mig och mitt domän.

Jag kanske behöver hjälp med det rätta design vid ett senare tillfälle men jag måste först ha in pengar innan min ekonomi skiter sig totalt så jag är ytterst återhållsam med att beställa i nuläget.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

chille skrev:Skillnaden mellan m$ och resten av världen är väl iofs att med m$ sätter du upp en server med defaultconfig och den är osäker. Resten av världen har allt avslaget och så får man slå igång det man behöver. Slår man inte igång något farligt blir servern _säker_. Dock har m$ börjat lära sig att det inte alltid är så smart att ha allting igång som default.
Webbservern i Windows 2003 accepterar bara rena html-sidor med default-config. Den vägra helt köra nån form av kod innan man har konfigurerat den att göra det. Dessutom kan man aktivera den att köra asp.net men inget annat osv.

Ok, frågan i ämnet verkar ju vara avklarad, men jag kände ändå att jag ville tillägga detta! ;)

/Magnus
Skriv svar