Val av bok?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Val av bok?

Inlägg av Dekor »

Hejsan, funderar på att köpa en elektronik bok men undrar vilken bok ni skulle köpa och varför....

Ni får välja mellan:

Elektronik för alla eller Elektronik 2000 Digital Teknik A

Andra förslag uppskattas naturligtvis, men vill poängtera att jag är något grön inom elektronik så något istil med "Den dummes faktabok för den dummes faktabok......" om ni förstår vad jag menar? :?

MVH Robert
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

biblioteket, låna vad dom har , läs och när du hittar något som du tycker om , köp en sådan bok,

alltid svårt att rekomendera böcker när dom ska vara enkla, olika folk fattar på olika sätt, en bra lärare kan säga samma sak på många olika sätt och då få dom flesta till att förstå, samma sak med nybörjar böcker ( dit jag alltför ofta själv tycker mig stå när man verkligen börjar fundera på hur det hela egenteligen hänger ihop :oops: :wink: )
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Det är klart, men har vart på biblioteket utan resultat.
Elektronik 2000 serien var utlånad till någon som inte lämnat tillbaka dom sen 2001 och de kommer inte ta in nya heller, sen så Elektronik för alla serien fanns på ett annat bibliotek i stan men naturligtvis har de semesterstängt i 5 veckor till.....

MVH: Robert
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en fråga jag glömde, vad vill du lära dig?, digitalt eller analogt, både och?

och kanske , hur mycket kan du i dagsläget?
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Kanske lite både och men först och främst digitalteknik.....

Hur mycket jag kan?
Kan ingenting, Fysik A kursen vilket är ingenting

Men tillexempel: Jag vill lära mig laga köttfärssås men inte hur jag först styckar och maler köttet, om du förstår vad jag menar?

Kanske är ute och hojjar men vad vet jag?

MVH Robert?
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Har själv läst Elektronik för alla, å tycker nog att dom var rätt bra. Men dom har ju några år på nacken..
Nå Elektronik 2000 böcker har jag inte läst så dom har jag ingen åsikt om..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

köp 2000 boken och börja där, du kommer ändå säkert vilja läsa andra böcker, vänta till du kan låna och sedan läna vad du kan.
sen finns det ju mycket att läsa på nätet och sedan finns ju detta forumet med
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Tycker det isåfall låter som det är bäst att börja från början så att säga. Grundläggande elektriska lagar, spänning resistans ström, Ohms lag, kirchoffs lagar osv innan man börjar med elektronik och sånt.. För när man börjar läsa elektronik osv kräver det ofta att man kan grunderna.

Första året på elprogrammet i kursen Ellära A hade vi en bra bok, tror den hette bara "Ellära" eller något sådant. Blå var den. Om du går på gymnasiet kan du ju höra med elprogrammet och kolla om du kanske rentav kan låna/köpa en bok av dom, eller bara kolla vad dom använder och kolla om det finns på biblioteket/bokhandlare

Vi använde också boken Elektronik 2000 i kursen "Elektronisk Grundkurs" i ettan. Den är också bra. Kanske lite kortfattad dock..
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Om man verkligen skall börja ända från början så kan jag säga att Elektronik för alla del1 nog är helt perfekt! Tog en titt i den idag och såg saker som "spänning - vattentryck", "Vad är ström" och "Ett GULT hus har FYRA hörn" :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Annars kan du hitta i stort sett allt på Internet.

Rätt trevliga pdf:er lite längre ner:
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2344/

Bra, men på engelska:
http://www.kpsec.freeuk.com/study.htm
Skriv svar