Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av mrfrenzy »

Jag är mycket sugen på att anmäla mig, måste bara försöka frigöra lite tid under våren, förhoppningsvis kan man ju en hel del grunder lite men det lär bättra på analogfärdigheterna rejält.
Tycker det är ett bra initiativ för att få fler personer som jobbar med analogt igen nu när dom gamla börjar gå ur tiden.

https://6002x.mitx.mit.edu/
6.002x (Circuits and Electronics) is designed to serve as a first course in an undergraduate electrical engineering (EE), or electrical engineering and computer science (EECS) curriculum. At MIT, 6.002 is in the core of department subjects required for all undergraduates in EECS.

The course introduces engineering in the context of the lumped circuit abstraction. Topics covered include: resistive elements and networks; independent and dependent sources; switches and MOS transistors; digital abstraction; amplifiers; energy storage elements; dynamics of first- and second-order networks; design in the time and frequency domains; and analog and digital circuits and applications. Design and lab exercises are also significant components of the course. You should expect to spend approximately 10 hours per week on the course.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av Klas-Kenny »

Man blev ju väldigt sugen i alla fall. Frågan är bara om man kan ta ansvaret att faktiskt plugga på det, och om man har tillräckliga förkunskaper.. :humm:

Men eftersom det inte kostar någonting är det väl bara att anmäla sig och sen hoppas på att det går bra. :)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av labmaster »

Klas-Kenny!

Förutom grundläggande matematik behöver du behärska Linjär Algebra och känna till diffekvationer.

Kolla här så får du lite försmak på vad som menas med linjär algebra om du inte känner till det redan.
You must know basic calculus and linear algebra and have some background in differential equations.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av mrfrenzy »

Det står också
Since more advanced mathematics will not show up until the second half of the course, the first half of the course will include an optional remedial differential equations component for those who need it.
Så för oss som är ringrostiga i algebran men lite insatta i analogtekniken kan vi spendera mer tid i början av kursen på matematik.

Här finns ett utdrag ur boken så man kan se lite vilken typ av matematik det är:
http://openwetware.org/images/5/55/Lect_4_6002.pdf
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av Klas-Kenny »

OK, det låter ju inte allt för avancerat. Läser Matte C för tillfället och har en väldigt bra lärare där så får jag stora problem kan jag alltid få mig en förklaring där, sen så har man ju åtminstone lite mattehjärna. :)

Enrolled! 8)

Vore ju trevligt om vi skulle bli några EF'are som tar kursen, så kan man ju hjälpas åt över forumet.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av labmaster »

Har du läst linjär algebra tidigare så kan du repetera den genom att köra igenom föreläsningarna i länken jag gav.

Jag har för övrigt anmält mig till kursen och får mail när den startar den 5 mars.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av mrfrenzy »

Kul! Jag tror Matte C är precis rätt förkunskaper. Ska försöka fixa den nödvändiga tiden och anmäla mig ;)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av Walle »

Jag har anmält mig! Dock så kan det där med matten bli ett litet problem, men å andra sidan så får jag större anledning att ta tag i den biten ordentligt också! :) Eftersom det inte kostar något är det i alla fall värt ett försök! :)
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av Fortran »

Har också anmält mig.
Matten är väl lite knaper men om det är något jag har gott om på jobbet så är det tid iaf :)
Användarvisningsbild
90kar08
Inlägg: 1602
Blev medlem: 3 september 2009, 15:27:45
Ort: Staffanstorp

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av 90kar08 »

Sådär, nu har jag också anmält mig. :)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av labmaster »

Den som känner sig osäker på om kunskaperna i matematik räcker kan kolla igenom kursens 25 föreläsningar innan ni anmäler er.

Själv kan jag snabbt konstatera att jag inte behöver delta men det är ändå kul att få ett diplom från MIT.

Nåväl, ni som minns mitt ständiga tjatande i vissa trådar om att det är viktigt att lära sig ellärans grunder och att man bör börja med att bygga enkla kopplingar med en spänningskälla och resistanser kommer att se vad jag fått detta ifrån när ni kollar på de första föreläsningarna.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av Fortran »

Jag tror inte att någon här tror att den där kursen är lätt..
Men den är ju gratis.. och vi som inte har toppbetyg i matte och vill försöka ändå kan väl få göra det?
Skulle jag ha lyssnat på alla som sagt att jag är för dålig för att kunna bli något hade jag jag fortfarande gått i grundskolan.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av psynoise »

Jag tror inte matematiken är allt för omfattande för er som klarat av gymnasiet.
You must know basic calculus and linear algebra and have some background in differential equations
Motsvarande kurs på Chalmers har inte dessa förkunskapskrav då man lär sig matematiken parallellt vilket fungerar alldeles utmärkt. Det som kommer att dyka upp tror jag är

* komplexa tal för impedansmodeller.
* enkla integraler och derivator något kort för tidsdomänen.

Utöver det som lärs ut i gymnasiet tror jag endast är enklare

* linjärekvationslösning.

För detta behövs inga speciella matamatikkunskaper utöver de fyra räknesätten.

Med en bra matematikbok som alla elektronikintresserade ändå borde ha i hylla fixar man detta galant. Dock som alltid när det gäller matematikstudier är det viktigaste att inte ge upp. Förstår man inte metoden är det viktigt att tvinga sig själv att fortsätta. Mycket kunskap smälter samman långt senare och ibland gäller det bara att bita ihop om man vill komma någonstans.

För alla intresserade även utan gymnasiematematik tycker jag kursinnehållet värkar riktigt bra. Jag tror det kommer att tas upp många nyttiga metoder och för er som genomgår kursen kommer få en bra struktur inom analys av kretsar.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av labmaster »

Ja och vill man inte anmäla sig till kursen så går det ju att ta del av föreläsningarna och övningsuppgifterna från 2007 som jag länkade till.
esn
Inlägg: 149
Blev medlem: 27 juli 2009, 10:28:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Gratis analogkurs, 12 veckor från MIT

Inlägg av esn »

Annars få finns det ju också distanskurser på svenska universitet. Jag såg att Umeå har något som kanske liknar denna.

Är det någon som testat?

Eric
Skriv svar