Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av blueint »

Med utgångspunkt i Gustav180:s inlägg:

"Jag förstår att det numera är ett problem att finna böcker för den som vill lära sig elektronik. Jag fick en tanke på att den bokserien jag skrev för gymnasiet för ca 16 år sedan och har nått "bäst före datum" av förlaget för ett par år sedan, borde kunna fräschas upp och distribueras via pdf-filer från forumet. Jag har fått tillbaka avtalen från Studentlitteratur, så jag äger dem helt. De har också slutat att ge ut ny litteratur inom elektronik för gymnasiet. Återstående som är i lager kommer troligen bara att säljas slut innan det upphör. Det som kommer att vara kvar är till högskola och universitet med mycket matematik och lite göra.

Kan det vara av intresse för forumet att för en rimlig peng kunna marknadsföra litteratur för de som vill lära sig elektronik? Det skulle kunna bli ett nytt projekt för min del. Skillnaden är att här kommer jag troligen få en betydligt bättre granskning här än hos Studentlitteratur.

Potentiella problem kan vara att filer sprids och kopieras gratis, men jag antar att även sådant borde gå att lösa av forumets kompetenta medlemmar.
"

* Vilken målgrupp ska man vända sig till ..?
* Förkunskapsnivå som man ska förutsätta ..?
* Pris och betalningsmodell ..?

Till skillnad från "förr" så kan man nu ge ut böcker på flera sätt och ofta på egen hand. T.ex pdf filer, print-on-demand etc..

Något som kanske måste tas med i beräkningen är sådant som wikibooks.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av Gustav180 »

Målgrupp: Gymnasiet och yrkesutbildning.
Förkunskaper: Grundläggande ellära likström och växelström.
Pris: Förslag 1:- per sida eller max 200:- per verk. Måste vara lägre än motsvarande pappersboks pris.
Betalningsmodell: Privat: Beställning med kort som debiteras när filen hämtas.
Betalningsmodell: Skolor, företag etc: Beställning mot faktura och kopieringsavtal.
Kopieringsskydd: Varje privat bokfil förses med "fotnot" på varje sida där följande skrivs in: #Denna bok tillhör: <hämtarens namn och datum>. Kopiering får enbart ske för eget bruk.#

Kom gärna med förslag. Vi kanske kommer att få ta marknaden för viss utbildning framöver. De "vanliga" bokförlagen är för tröga och det blir ganska långa ledtider från start till mål, ca 2 år. Dessutom blir det ingen ekonomi med upplagor som inte får gå i flera år.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av Meduza »

Distrubution som PDF-fil med Gustav180's förslag tycker jag låter bra, jag ser dock hellre en prisbild närmare 99kr än 200kr om man vill få någon spridning att tala om, 200kr är fortfarande högt för en e-bok.

PDFen bör ha lösenordsskydd för redigering, dvs för att redigera i tex Acrobat eller Illustrator krävs det ett hemligt lösenord så att det blir en aning svårare att göra en pirat, men däremot ska den vara öppen att skriva ut och allt annat sånt.

Alternativt också distrubution som BOD (Books-On-Demand) från någon av företagen på marknaden som gör sånt, då blir den dock lite dyrare där pga tryckkostnaden...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av psynoise »

blueint skrev: * Vilken målgrupp ska man vända sig till ..?
* Förkunskapsnivå som man ska förutsätta ..?
Målgruppen kan vara de som har elektronik som hobby, unga som gamla, en enkel text med raka resonemang borde passa alla.

Förkunskapsnivån behöver inte vara samma genom hela boken. För att få med det viktigaste utan att skriva en bibel borde varje delavsnitt ha sina egna förkunskapskrav. Dock kan man nämna i texten vad man bör kunna.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av Gustav180 »

Om jag anger att målgruppen är elektronik som hobby är det risk för att inte bli tagen för seriös. Den målgruppen brukar hitta sin litteratur.

Förkunskaper måste ha en viss nivå för att kunna börja med läromedlet. För att t.ex. börja på nästa kapitel, så kan ett föregående kapitel vara ett krav på förkunskap. För min del ser jag att man måste ha grundläggande kunskaper i ellära likström och växelström för att börja på elektronik.

Här kommer ett förslag till innehåll. Lite generellt än så länge, men kom gärna med synpunkter om något saknas.
*******************
Lär dig analogteknik
Innehåll

1. Mätteknik
1.1 Multimetern
1.2 Mätbryggan
1.3 Oscilloskopet

2. Elektroniska komponenter
2.1 Passiva komponenter
2.2 Aktiva komponenter

3. Strömförsörjning
3.1 Transformatorn
3.2 Likriktning
3.3 Stabilisering och reglering
3.4 Linjär stabilisering
3.5 Switchad stabilisering

4. Förstärkare
4.1 Signaler
4.2 Grundkopplingar
4.3 Signalmätningar
4.4 OP-förstärkare
4.5 Effektförstärkare

5. Filter
5.1 Grundkopplingar
5.2 Filterparametrar
5.3 Aktiva filter
5.4 Mekaniska filter
5.5 Monolitiska filter

6. Oscillatorer
6.1 RC-oscillator
6.2 LC-oscillator
6.3 Oscillator med monolitiska filter
6.4 Vågformsgeneratorn

7. Optoelektronik
7.1 Ljusets fysik
7.2 Principer för optisk signalöverföring
7.3 Optiska sändare och mottagare

8. Radio
8.1 Principer
8.2 AM radio
8.3 FM-radio
8.4 DAB
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av psynoise »

4. Förstärkare
4.1 Signaler
4.2 Grundkopplingar
4.3 Signalmätningar
4.4 OP-förstärkare
4.5 Effektförstärkare
Har själv både läst elektronikkurser på gymnasiet och på Chalmers. I båda fallen har vi gått igenom operationsförstärkare allra först innan man börjar pratar om några grundkopplingar inom transistorer. Jag tror det blir lättare att förstå de grundläggande koncepten med operationsförstärkare.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av Gustav180 »

Min tanke är att förstå hur OP:n är gjord innan den används så att det inte blir en black box. Dessutom blir det en del (kanske roliga) kopplingar med en eller två transistorer. Sedan finns det en rad grundkopplingar även med OP:n.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av blueint »

Kanske man kan se transistorn som en olinjär operationsförstärkare?

Något som bör tas upp är lödteknik och hur lödningar ska se ut. I synnerhet när frekvensen blir hög eller branta flanker förekommer i t.ex digitalteknik. Har det betydelse.

Också hur signaler påverkar varann i avseende på överhörning osv.

Smart teknik för placering av kontaktdon. Monteringsteknik i inbyggnadslådor.

Mikrokontrollers, i synnerhet den elektriska biten.
pumping_iron
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 juni 2005, 21:24:40
Ort: Brålanda

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av pumping_iron »

Minst sagt intressant, när kommer böckerna ut :shock: .
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av labmaster »

Skippa kapitel 8, det finns massor med bra litteratur om radio. Grundläggande ellära, komponentlära och mätmetoder är viktigast för många här i forumet.
Gustav180
Inlägg: 560
Blev medlem: 5 januari 2011, 22:17:11
Skype: anders_gust
Ort: Jönköping

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av Gustav180 »

blueint. Jag har valt att jämföra transistorn med en resistans som kan ändras med basströmmen. Resistans är mer fysiskt påtagligt än att kalla det t.ex. något man styr ström med.

Jag har även lite litteratur i monteringsteknik, men det är hålbaserat. Jag kan datera upp detta och lägga in i ett kapitel. Det kan vara lämpligt att även lägga in hur man tillverkar egna kort utan avancerade CAD-program och hur man löder. Det senare är lite vanskligt att skriva om, det är ungefär som att göra en handbok i att lära sig cykla.

Microcontrollers tycker jag att det finns tillräckligt med i min PIC-A bok. Rev 1 släpper jag i augusti. Jag har fått in en del synpunkter och fel som rättats till. PIC-B är under arbete, den bygger på PIC16F628A.

pumping_iron. Gissningsvis en rev 0 upplaga för utvärdering om ungefär ett år.

labmaster. Jo jag har märkt att det grundläggande saknas, men hur många vet hur radio egentligen fungerar och vad det är för skillnad mellan AM och FM.
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av YngLi »

3.5 Är det inte egentligen switchad transformering och stabilisering?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av psynoise »

Gustav180 skrev:blueint. Jag har valt att jämföra transistorn med en resistans som kan ändras med basströmmen. Resistans är mer fysiskt påtagligt än att kalla det t.ex. något man styr ström med.
Själv gillar jag nog inte det resonemanget. Redan i gymnasiet under Hans Lundqvist (har också skrivit flera böcker i ämnet) lektioner fick man lära sig att bipolartransistorn inte alls kan jämföras med någon resistans. Är det inte bättre att läsaren får lära sig om ideal spänning- och strömkälla. En strömstyrd strömkälla utan något annat kan vara en bra modell att introducera tror jag.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av blueint »

Ett tips är att använda vattenflödes analogin på elektronikkomponenter. Gillar den själv. Har t.om lyckats formulera en transformator med den. ;)

Man bör nog gå igenom någon enkel radio så att man får en förståelse för vad som sker. Inte nödvändligtvis så man kan bygga en. Det har betydelse för radiointeferens aspekten också.

PIC.. tja Linux stödet för den är skralt. Skulle nog gärna se AVR så att Linux blir en möjlig option. Och att ge en sida åt hur man åstadkommer enkel I/O från Unix mm kan också vara bra. Dock är det väl USB som gäller nu.

När det gäller lödning så är det bra om det finns bilder på hur det ska och inte ska se ut. Liksom elementära lödmetoder med strykning, fläta, sug osv. I synnerhet bör man visa hur en kallödning ser ut.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7155
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Bra elektroniklitteratur på gymnasienivå?

Inlägg av psynoise »

Ett tips är att använda vattenflödes analogin på elektronikkomponenter. Gillar den själv. Har t.om lyckats formulera en transformator med den.
Fast nu handlade det väl om en bok för gymnasieelever, vattenflöden hör hemma i högstadiet enligt mig. Folk i vuxen ålder i dagens samhälle kan nog smälta lite fysik utan några dumma liknelser :).
Skriv svar