Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Inlägg av danielr112 »

Jag har en hög med SMD komponenter som jag vill utnyttja på kommande designer men då jag kör med fräs undviker jag dubbelsidigt så långt det går. Men vill gärna kunna kombinera hålmonterat och smd.

Låt oss säga att jag gör ett kort med allt hålat utom en 20 benad SOIP. Hur fasen får jag till det att den vänds rätt på "botten-planet" ?


Jag kör med Eagle
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Inlägg av Meduza »

Då jag inte använder Eagle själv så kan jag inte riktigt svara, men rita det som ett dubbelsidigt, med hålmonterat ritat på ena sidan och ytmonterat på den andra, men routa bara på den ytmonterade sidan så borde väl allt bli rätt?
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Inlägg av danielr112 »

Borde vara så. Får testa och se om jag kan klura ut. Har aldrig ritat dubbelsidigt heller så.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Inlägg av Borre »

Använd verktyget mirror, finns i panelen till vänster.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Inlägg av danielr112 »

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Inlägg av adent »

Åh det är enkelt, oavsett om du gör ett enkel eller dubbelsidigt så finns det alltid en komponent och en löd-sida. Gör du ett enkelsidigt lägger du alla hålmonterade komponenter på komponentsidan och routar allt på löd-sidan. Väljer du en ytmonterad krets (på väg att placera ut den) och klickar på scrollhjulet så hoppar den till andra sidan (solder side) och allt blir rätt, och små trumpetkörer kommer höras! :)

MVH: Mikael
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Cadda SMD och Hålmonterat på singelsided pcb

Inlägg av danielr112 »

Grymt. Kan man använda både grejerna man har. Sparar man lite plats och pengar och kan ytnyttja det som ligger i gömmorna :D
Skriv svar