Autodesk Inventor tips-tråd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Krille Krokodil »

Tvärtom så är väl en sweep efter centrumkurva det enklaste sättet att dra rör.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Ok. Tänkte att det kanske fanns något sätt att göra ett rakt rör och böja det efter ett plan, men det kanske är mer komplicerat än att göra en sweep...
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Nu till nått helt annat... Jag behöver göra en solid osynlig på ena sidan av ett plan men det vill sig inte riktigt, någon som vet hur man gör?

Jag ska göra två gängade hål på den gulmarkerade ytan men jag ser ju ingenting, visserligen kan man ställa in "Visual Style" till något mer genomskinligt men det löser inte riktigt problemet.
Bild
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Prova att trycka "F7" tangenten, är inte helt säker på att det är det du menar men det döljer allt över "sketch planet".
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

:D Tack så mycket, funkade prima!
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Varför kan man inte Extruda en Sketch med mer än en Cricular Pattern!? Finner detta oerhört jobbit/störande att kringgå i mitt fall. :wall:

Ta själv en titt på problemet: BromsNav.ipt
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Rätta till felen så funkar det nog, du har OPEN LOOP's
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Ja jag ser det, varför ordnar inte Inventor upp detta själv kan man fråga sig... Linjen är ju sluten men saknar punkt. :humm: Vet inte riktigt hur jag ska lösa det utan att ta bort den senaste Circular Pattern och göra varje del för hand, men ni som är pro på området kanske har en annan lösning?

Edit: ...Eller ja det går ju givetvis inte att ta bort en Circular Pattern på vanligt sätt, "markera + Delete"(!?!?!?!), så jag får väl radera filen och börja om på nytt.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Jag brukar rita i de stegen detaljen är tänkt att tillverkas då minskar även risken att man ritar något som är svårt/omöjligt att bearbeta.
I ditt fall skulle jag börja rita upp en cylinder där jag sedan extruderar bort material. Jag brukar hålla mig borta från att göra olika patterns i sketch-läge.
Jag brukar göra nästan alla patterns i model-läget.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

I detta fall är bearbetningen vattenskärning, men jag ska definitivt tänka på de du säger, att jobba med Pattern i modell-läge är jäkligt mycket bättre för då kan man gå tillbaka och ända om det blir fel vilket Sketch-läget inte riktigt erbjuder, tyvärr.

När man som jag, började "karriären" i AutoCAD, så känns det naturligt att göra så mycket som möjligt i Sketch-läget, men det får man väl snällt vänja sig av vid.

Edit: Funkade prima Cano, tack för det tipset underlättade en del!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Krille Krokodil »

Att bygga upp constrains-baserade modeller som lätt går att ändra är ett hantverk som man bara kan lära sig genom att rita en massa själv och göra misstagen + att snappa upp små tips och tricks från mer erfarna CAD:are. Ritar jag större modeller försöker jag göra varje operation så liten och enkel som möjlig och är också noga med att sätta namn på saker i trädet, för redan dagen efter har man inte en susning om vad Sketch.12, Point.26 och Line.58 har för funktion, lite lättare om de heter saker som splineskontur, centrumpunkt och sveplinje etc.

Rätt många modeller genom åren man har konstruerat så dåligt att enklaste sättet att ändra i dem var kasta allt och börja om från grunden...
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Hur beter man sig om man vill Notcha ett rör mot en solid eller dylikt?

I mitt test exempel vill ja att P1 ska Notchas mot P2, jag vet att man kan använda Delete face i Part-mode för att "ersätta" Notch men det kommandot finns ju inte i Assembly, dessutom är nog inte det rätt väl att gå, hur tycker ni att jag ska göra?
Bild
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Om jag förstår dig rätt, så vill du att "P1" ska beskäras med "P2" radie?

I det här fallet skulle jag:
#Dubbelklicka på P1
#Lägga ett sketch plan mitt genom P1
#Använda P2's geometri i sketchläget
#Och sen använda extrude för att ta bort änden på P1

Tänk på att P1 blir Adaptive mot P2. Så flyttar du dom sinsemellan kommer "snittet" att följa med.
Själv brukar jag försöka undvika att ha parter Adaptive mot varandra, men det är nog en smaksak och ibland nästan nödvändigt.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

...Fast det funkar väl inte? Röret (P1) är en "Insert Frame" alltså är det bara en linje (sketch) i part-filen, alltså inget som går att Extrude:a. Visst man skulle kunna konstruera rören i part-filen för att få det att funka, men det håller inte när man ska göra stora rör-ramar.

Edit: Fel av mig, den går visst att Extrude:a men jag lyckas inte med "cut to P2".
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Min fråga är helt enkelt: Hur fäster man en "Insert Frame" vid en solid och "notchar/trimmar/delete face/what ever" den där efter!?

Jag vill göra en motorcykel-rörram. Den består kort och gott av två spegelvända rörramssidor som möts längst upp via styraxelhuset(som egentligen heter nått annat som jag inte kommer på) som är soliden ifråga. Jag måste alltså notcha(eller dylikt) ramsidorna mot styraxelhuset. Och för att det ska vara lätt att modifiera ramens utseende måste ramen vara en "Insert Frame"
Skriv svar