Autodesk Inventor tips-tråd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Ok. Då missförstod jag dig.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte har hållit på så mycket med Frame generator.
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Efter lite stökande och bökande på Autodesk-forumet fick jag tips om en lösning som fungerade mycket bra!

Funderade på att översätta den till svenska, men jag skiter i det om ingen hemskt gärna vill.

"1. Select the part you want to trim, and "copy to construction" found under surfaces
2. there should be a folder named "Construction". Double click on it
3. Double click "Copy objects" and select the pipes you want the part to be trimmed around. Make sure you select surfaces
4. Finish Construction and go the Model Section. Double click on Split, select trim solid and trim as needed
5. To delete extra parts, go to "Delete face" found under Surface, and make sure you select lump"

För er som kör på 2012 eller i närheten så rekommenderar jag dock ett lite annat tillvägagångssätt i slutändan. :P

1. Högerklicka i Browsern på den "Frame" eller part du vill redigera och tryck [Edit]
2. Under Model-fliken på ribbons-avsnittet Surface finns ett kommando som heter [Copy to Construction], klicka där och välj de delar du vill redigera --> Apply --> Done.
3. Dubbelklicka sedan på Construction i Browsern och välj [Copy Object], välj sedan det objektet som parten ska redigeras efter --> face eller body --> [Create New] Surface --> OK.
4. Tryck därefter på Finish Construction och välj [Slit] --> Trim Solid --> Slpit Tool (partens referens objekt) --> OK.
5. Innan du trycker på Return behöver du kanske använda Delete face för utstickande rester av den forna parten.
6. Det kan också vara bra att avmarkera Visibility under Construction och Surface i Browsern.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Klas-Kenny »

Har ett litet problem när jag håller på att "assembla" en hel massa delar.

Tänk en axel på en fräsmaskin där jag monterar den rörliga delen på två runda axlar (linjärlager). Då vill jag i ritningen kunna röra den delen fram och tillbaka utan problem, vilket enkelt kan göras ifall jag bara sätter constrain på den ena axeln. Men ifall jag sätter constrain på båda axlarna så kan jag inte flytta den med tex. Drive Constraint.

Och givetvis vill jag sätta contrain på båda axlar, annars låter programmet mig att rotera den rörliga delen kring den axel den är "constrainad" emot och bryr sig inte alls om att den måste sitta på den andra axeln också.

Hur tusan gör man på detta vis? Egentligen så är ju drömmen att kunna "låsa" den rörliga delen på båda axlar, men inte i något specifikt läge utan att jag kan röra den fram och tillbaka...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av SeniorLemuren »

Du sätter mate constrain på ena axelns hål-centrum och insert constrain på den andra axeln. Du kan då skjuta delen fram och åter med att ändra offset på insert constrain. Offset på mate constrain skall naturligtvis vara 0
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Klas-Kenny »

Fungerade alldeles utomordentligt bra, tackar för det! :)
Användarvisningsbild
Thorped
Inlägg: 1065
Blev medlem: 24 maj 2010, 19:08:47
Ort: Göteborg

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Thorped »

Hejsan!

Jag har flera rätt stora problem med koordinatsystemet som kan ses på bilden.

Vad jag egentligen undrar är hur man ändrar det gråa grundplanet från att ligga på XZ till XY, det dock nått knas med det här för grundplanet följer ett eget koordinatsystem som påstår att det ligger på XY, dumt bara att inget annat följer detta. "Följ Grundplanet" hade varit trevligt om det fanns en ruta som hette.

Mitt andra problem är hur man sätter visningskuben (ViewCube) till TOP = XY(+Z) FRONT = XZ(-Y) samt att sätta Top-Front-Right som Home View PERMANENT!?
Min nuvarande Home View är Front-Bottom-Right vilket är helt åt helvete!

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Hur ska jag gå tillväga med detta?

Har en profil av en cylinder i AutoCad och vill lyfta in den och skapa den som 3D i Inventor.
cylinder profil.jpg
Jag gör en copy och ska sedan paste í Inventor

Öppnar en std mm IPT
Gör en paste
då ligger profilen i X/Y planet

Hur går jag tillväga för att för att skapa en cylinder med den formen som denna har?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av SeniorLemuren »

Skär av skissen med en linje i centrum, ta sedan bort ena halvan av den med Trim. Lämna 2D -sketch. Klicka på Revolve och markera arean som skall forma biten.

Välj sedan vilken axel som den skall roteras omkring. Om den skall vara helt rund, låt Full stå kvar i Extents. Annars, ange en vinkel.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

TACK Senioren

Nu så gick det upp en :idea:

Bara att tragla vidare och se om jag kan få till det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Part6.png
Ja det fungerar ju, strålande :wink:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Nu har jag kört fast igen ;)

Hur skapar jag ett hål i den 45° ytan på detaljen ifråga? Det ska vara 6st hål centrerade på den ytan.
_MG_0869x.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av SeniorLemuren »

Detta har jag aldrig gjort förut. Ett sätt som är görbart är ju att skapa ett Work plane med den önskade vinkeln mot ändplanet, lägga på en sketch att rita hålet på och sedan göra en Extrude på hålet. Detta får du då göra för varje hål.

Det finns säkert andra sätt som jag inte känner till. Någon annan på forumet kanske har en smidigare lösning.

Gjorde ett exempel på en fyrkantig bit för tydlighetens skull.

Edit: Man borde kunna göra ett hål och sedan använda funktionen Circular pattern för att göra de andra hålen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

Försöker men jag får banne mig inte till detta, iofs med cylindrisk bit. bara att traggla på så till slut kommer man väl på hur det ska gå till.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av SeniorLemuren »

Skapa en sketch på toppen av cylindern och dra en linje genom centrum (den röda)
Gå sedan till 3D och klicka på pilen under plane och sedan på Angel to plane around edge.
Klick sedan först på ändplanet och sedan på den röda linjen. Det kommer då upp en ruta där du anger vinkeln på planet du vill skapa (enter). Klicka sedan på den gröna bocken under vinkelfönstret.

Nu har du ett plan. Skapa sedan en sketch på det planet och rita dit hålet. Använd sedan Extrude för att skapa hålet. Använd sedan funktionen Circular för att repetera så det blir önskat antal hål.
6hål45grader_1.jpg
6hål45grader_2.jpg
6hål45grader_3.jpg
6hål45grader_4.jpg
6hål45grader_6.jpg
6hål45grader_7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av tecno »

TACK Senioren, uppskattas att du tagit dig tíd och tragglat igenom detta!
Part6.png

Nu är det 'bara' ett par hål till i 90°, en på 0.6 och M3 stoppskruv som ska till så har jag bara tre komponenter att rita 1- O-ring 2- Diamant/keramisk styrning 3- Stoppskruv M6 i mässing med axiellt hål på Ø1mm.

Kul som fasiken att komma igång med detta ritandet i 3D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar