Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Bocka plåt i SolidWorks
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=50620

Författare:  säter [ 19.57 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Bocka plåt i SolidWorks

Hur var det man gjorde nu igen?

Det här har jag kunnat en gång i tiden, men det ramlar bort när man aldrig använder det.
Det inga komplicerade saker, en bock per plåt bara.

Författare:  TomasL [ 20.02 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Hmm, är det inte vanligast att göra tvärtom??

Författare:  ToPNoTCH [ 20.28 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Insert -> Sheetmetal -> baseflange = Skapa plåten

Insert -> Sheetmetal -> edgeflange = bygga på med bock

Det finns andra sätt med, men det här kanske var det du var ute efter.

Författare:  säter [ 21.02 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Nu har jag fått det fungera hyffsat.
Felet var att jag inte hade extruderat med Baseflange, utan som "vanligt".
Nu gick det bra att köra Sketched Bend, då blir det som jag vill.

Nästa problem, när jag vill gå in och ändra parametrarna för bockradie och vinkel, så är dessa inte aktiverade.
Enbart ordningsföljd på bockningen går att ändra.
Undrar vad man gör för fel här?

Tomas:
Det vanligaste är som du säger, att man ritar bockat och klart, sedan "trampar ut" plåten.
I mitt fall är det enklare om man kan göra tvärtom.

Författare:  säter [ 13.23 2011-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Ingen som har någon idé varför parametrararna inte kan ändras i efterhand?

Författare:  ToPNoTCH [ 22.47 2011-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

För att du inte följde min instruktion :wink:

Jag förutsätter att det är radie du vill justera (du har inte nämnt vad du vill riktigt).

Det är väl så att en sketchbend är en bock och inte en vals.
Det enda man kan justera är K-faktorn.

Om du gör som jag sade tidigare (egde flange), så kan du justera lite mer grejor.

Författare:  säter [ 23.49 2011-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Anledningen till att "edgeflange" inte passar så bra just till det här, är att jag har ett givet mått på den obockade plåten, och vill bocka på en given bockningslinje.
Vid "edgeflange" förlängs ju den bockade delen.

"Sketchbend" fungerar utmärkt första gången, när man ritar upp det.
Det går då att ställa in bockvinkel, bockradie, samt ordningsföljden. (om man ska bocka flera bockar)

Det märkliga är att bockvinkel och bockradie inte går att ändra i efterhand.
De fälten är då gråmarkerade och "inaktiva".

Författare:  säter [ 14.49 2011-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Jäkligt skumt. Nu fungerar det helt plötsligt. :humm:

Det enda jag gjort, är att ha sparat ned ritningen. Det hade jag inte gjort vid första försöken.
Kan det ha varit det som gjorde skillnaden?

Författare:  säter [ 09.20 2017-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Jag har ett nytt projekt på gång.
Jag behöver tillverka ett rör i 1.5mm plåt.
Övergång från runt till rektangulär.

Det lär väl bli strålknäckning som gäller antar jag?
Undrar hur man testar detta i SW?

Författare:  CPMS [ 10.10 2017-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Du kan göra den i delar också.
Borde gå att hitta exempel på plåtutbredning på Internet.
Bilaga:
konajasicoS.jpg

Författare:  säter [ 10.23 2017-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Jag räknar med att göra den i två delar.
Skarv mitt på planytorna.

Författare:  säter [ 16.52 2017-05-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

säter skrev:
Det enda jag gjort, är att ha sparat ned ritningen. Det hade jag inte gjort vid första försöken.
Kan det ha varit det som gjorde skillnaden?
Nu är det samma visa igen.
Det går inte att ändra värdena i efterhand.

Är det någon som vet vad jag gör för fel?

Författare:  säter [ 22.11 2017-05-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Är det ingen som kan SolidWorks här?

Författare:  säter [ 13.02 2017-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Nu har jag provat den omvända strategin, att rita detaljen färdig och sedan försöka "trampa ut" plåten och och få fram utbredningen och bockningslinjerna.

Jag lyckas inte ens få till den färdiga detaljen.
Det ser lite bättre ut på ena sidan, varför fattar jag inte.
Jag vill att alla bockningslinjer ska stråla mot de skarpa 90° hörnen.
Bilaga:
spåntratt1.jpg

Här är en E-drawing så ni kan vrida och titta.
Jag bifogar även själva ritningen.
Bilaga:
spåntratt1.EPRT

Författare:  larky [ 15.08 2017-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Bilaga:
tratt.EPRT


Rita två tvärsnitt, en halvcirkel och en halv kvadrat, på varsitt plan som ligger lite lagom långt ifrån varandra.
Välj Insert->Sheet Metal->Lofted bends
Bilaga:
tratt1.JPG

Författare:  säter [ 16.06 2017-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Jag fick det att fungera efter att jag lagt till en liten radie i hörnen.
Den blir inte lika fin som din.
Jag kan inte se några knäckningslinjer.
Bilaga:
spåntratt1.jpg

Författare:  CPMS [ 22.45 2017-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Hmmm.... fick försöka några gånger innan det lyckades. Gjorde planet för cirkeln som 3D-sketch och då ville inte det fungera men Ctrl-drog jag topp-planet med musen gick det bra.

Denna funktion med viklinjer kom tydligen med SW 2014 så har du en äldre version lär det inte fungera.

Kan du öppna denna part-file? https://www.dropbox.com/s/3w0bahjnikjv0 ... LDPRT?dl=0

Bilaga:
Halvtratt.JPG


Bilaga:
Halvtratt platt.JPG

Författare:  säter [ 00.52 2017-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Citera:
Denna funktion med böjlinjer kom tydligen med SW 2014 så har du en äldre version lär det inte fungera.
Nej, det fungerade inte att öppna.

Egentligen skulle jag vilja göra som jag tänkte först.
Rita upp den plana plåten med knäckningslinjer, och sedan bocka varje knäck.
Men jag lyckas bara med en bock, sedan blir det problem.

Jag vill bocka i SW i samma ordning som jag har tänkt bocka i bockmaskinen.

Författare:  CPMS [ 05.51 2017-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Fungerar ej pga för gammal version eller Dropbox fildelning?

Har du en epost adress kan jag maila filen eller fungerar det att bifoga den med tillagd filändelse?

Vilken version av SolidWorks har du?

Har du måtten på tratten kan jag prova att göra en utplattad PDF med viklinjer.

Provar bifoga, ta bort .txt
Bilaga:
Halvtratt.SLDPRT.txt

Författare:  säter [ 07.59 2017-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Citera:
Vilken version av SolidWorks har du?
SW-2006, och det är orsaken till att jag inte kan öppna filen.

Jag ska prova lite mer med den andra metoden.
Det vore det bästa om det fungerar.

Författare:  larky [ 08.51 2017-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Om du med den andra metoden menar att rita en platt plåt, konvertera till sheet metal, infoga en sketched bend, infoga en till sketched bend.... så ser jag ingen anledning till att det inte ska fungera. Det ska bara vara att infoga en bock i taget.
Jag är rätt säker på att du måste rita bockningslinjerna just innan varje bock, som separata skisser, inte alla i början.

Problemet är att du inte ser vad du får förrän efter en hel massa bockningsoperationer och sen måste du gå tillbaka för att justera plåtbiten, med risk att bockningslinjerna inte vill ligga kvar där du vill mellan uppdateringarna.

Författare:  säter [ 11.37 2017-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Citera:
Jag är rätt säker på att du måste rita bockningslinjerna just innan varje bock, som separata skisser, inte alla i början.
Jag tror jag fått detta att funka nu.
Det verkar gå att rita alla bocklinjer först.
Gör jag inte det, då får jag det inte att funka.

Ett annat fel jag gjorde, var att låta bockningslinjerna stråla ihop i gemensam punkt.
Det måste vara några tiondelars avstånd mellan ändarna.

Författare:  säter [ 15.08 2017-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Nu jäklar börjar det likna någonting.
Bilaga:
spåntratt2.EPRT
Bilaga:
spåntratt2.txt
Bilaga:
spåntratt2.jpg

Det finns 4st olika bockningsmetoder att välja på.
Jag valde den första, men har inte satt mig in i vad de andra gör för skillnad.

Nu återstår att klura ut K-faktorn.
Jag tänkte göra en provbockning av 2st 90° bockar och mäta lite.
Då borde man väl kunna lista ut detta?

Författare:  Magnus_K [ 15.39 2017-06-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Det är ungefär så jag gör i alla fall.
Här finns en bra guide samt en smidig k-faktor-kalkylator, om du behöver det.

https://designandmotion.net/design-2/manufacturing-design/sheet-metal-k-factor/

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/