Svenska ElektronikForumet
https://elektronikforumet.com/forum/

Bocka plåt i SolidWorks
https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=50620
Sida 1 av 2

Författare:  säter [ 19.57 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Bocka plåt i SolidWorks

Hur var det man gjorde nu igen?

Det här har jag kunnat en gång i tiden, men det ramlar bort när man aldrig använder det.
Det inga komplicerade saker, en bock per plåt bara.

Författare:  TomasL [ 20.02 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Hmm, är det inte vanligast att göra tvärtom??

Författare:  ToPNoTCH [ 20.28 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Insert -> Sheetmetal -> baseflange = Skapa plåten

Insert -> Sheetmetal -> edgeflange = bygga på med bock

Det finns andra sätt med, men det här kanske var det du var ute efter.

Författare:  säter [ 21.02 2011-04-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Nu har jag fått det fungera hyffsat.
Felet var att jag inte hade extruderat med Baseflange, utan som "vanligt".
Nu gick det bra att köra Sketched Bend, då blir det som jag vill.

Nästa problem, när jag vill gå in och ändra parametrarna för bockradie och vinkel, så är dessa inte aktiverade.
Enbart ordningsföljd på bockningen går att ändra.
Undrar vad man gör för fel här?

Tomas:
Det vanligaste är som du säger, att man ritar bockat och klart, sedan "trampar ut" plåten.
I mitt fall är det enklare om man kan göra tvärtom.

Författare:  säter [ 13.23 2011-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Ingen som har någon idé varför parametrararna inte kan ändras i efterhand?

Författare:  ToPNoTCH [ 22.47 2011-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

För att du inte följde min instruktion :wink:

Jag förutsätter att det är radie du vill justera (du har inte nämnt vad du vill riktigt).

Det är väl så att en sketchbend är en bock och inte en vals.
Det enda man kan justera är K-faktorn.

Om du gör som jag sade tidigare (egde flange), så kan du justera lite mer grejor.

Författare:  säter [ 23.49 2011-04-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Anledningen till att "edgeflange" inte passar så bra just till det här, är att jag har ett givet mått på den obockade plåten, och vill bocka på en given bockningslinje.
Vid "edgeflange" förlängs ju den bockade delen.

"Sketchbend" fungerar utmärkt första gången, när man ritar upp det.
Det går då att ställa in bockvinkel, bockradie, samt ordningsföljden. (om man ska bocka flera bockar)

Det märkliga är att bockvinkel och bockradie inte går att ändra i efterhand.
De fälten är då gråmarkerade och "inaktiva".

Författare:  säter [ 14.49 2011-04-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Jäkligt skumt. Nu fungerar det helt plötsligt. :humm:

Det enda jag gjort, är att ha sparat ned ritningen. Det hade jag inte gjort vid första försöken.
Kan det ha varit det som gjorde skillnaden?

Författare:  säter [ 09.20 2017-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Jag har ett nytt projekt på gång.
Jag behöver tillverka ett rör i 1.5mm plåt.
Övergång från runt till rektangulär.

Det lär väl bli strålknäckning som gäller antar jag?
Undrar hur man testar detta i SW?

Författare:  CPMS [ 10.10 2017-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Du kan göra den i delar också.
Borde gå att hitta exempel på plåtutbredning på Internet.
Bilaga:
konajasicoS.jpg

Författare:  säter [ 10.23 2017-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Jag räknar med att göra den i två delar.
Skarv mitt på planytorna.

Författare:  säter [ 16.52 2017-05-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

säter skrev:
Det enda jag gjort, är att ha sparat ned ritningen. Det hade jag inte gjort vid första försöken.
Kan det ha varit det som gjorde skillnaden?
Nu är det samma visa igen.
Det går inte att ändra värdena i efterhand.

Är det någon som vet vad jag gör för fel?

Författare:  säter [ 22.11 2017-05-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Är det ingen som kan SolidWorks här?

Författare:  säter [ 13.02 2017-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Nu har jag provat den omvända strategin, att rita detaljen färdig och sedan försöka "trampa ut" plåten och och få fram utbredningen och bockningslinjerna.

Jag lyckas inte ens få till den färdiga detaljen.
Det ser lite bättre ut på ena sidan, varför fattar jag inte.
Jag vill att alla bockningslinjer ska stråla mot de skarpa 90° hörnen.
Bilaga:
spåntratt1.jpg

Här är en E-drawing så ni kan vrida och titta.
Jag bifogar även själva ritningen.
Bilaga:
spåntratt1.EPRT

Författare:  larky [ 15.08 2017-06-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Bocka plåt i SolidWorks

Bilaga:
tratt.EPRT


Rita två tvärsnitt, en halvcirkel och en halv kvadrat, på varsitt plan som ligger lite lagom långt ifrån varandra.
Välj Insert->Sheet Metal->Lofted bends
Bilaga:
tratt1.JPG

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/