Mach3, allmänna frågor!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Lite knepig rubrik, men jag vet inte riktigt hur jag skulle kunna förklara det smidigt
låt oss säga att du ska fräsa ett hål, matrialet är 5mm o du tar 1mm per svep. Mellan varje svep går min Z upp till +0,2 för att sedan sänkas -1mm gentemot förra gången. Detta tar ju hundra år om man kör små svep och det borde vara lätt åtgärdat?
Men var ändar jag det till att den ska stanna på samma höjd alt höjas 0,1mm ifrån senaste djup för att sedan gå ner igen?
Senast redigerad av ghost_rider 18 januari 2012, 00:09:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3, förhindra upphöjning av Z vid nytt spår

Inlägg av tecno »

Tips!
Köp WIZARDs licens eller en vettig CAM programvara typ Sheetcam
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Re: Mach3, förhindra upphöjning av Z vid nytt spår

Inlägg av ristomemo »

Hur har di caddat och framförallt "cammat" filen före mach3? Eller är det någon inbyggd wizard i mach3?
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, förhindra upphöjning av Z vid nytt spår

Inlägg av ghost_rider »

använder lazyCam för att få fram g koden.

[edit]
ok, hittade det i mach3, det står som G73 pullback och är låst till 0,100mm
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3, förhindra upphöjning av Z vid nytt spår

Inlägg av tecno »

ristomemo skrev:Hur har di caddat och framförallt "cammat" filen före mach3? Eller är det någon inbyggd wizard i mach3?
Det finns Wizards i Mach3 men dessa är i demo mode, men jag menar då att man köper licens för full WIZARDS från NFS och detta bra nyttiga verktyg.
OBS Fungerar inte om man ej har licens på MACH3

http://www.newfangledsolutions.com/addons.php

ghost_rider Du kan ju för all del hacka koden för hand men det är fasen så mycket enklare med CAM alt Wizards om man tycker att dessa räcker för ens behov.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mach3, förhindra upphöjning av Z vid nytt spår

Inlägg av H.O »

G73 är ju en borr-cykel så det kan väl inte ha med ditt problem att göra?
Det låter helt klart som att du ska leta efter lösningen i LazyCAM och inte i Mach3.

Mach3 kör den kod den blir serverad, om koden säger åt den att "lyfta" Z till +0.2 så gör den det.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Ny fråga.

Om jag kör ett jobb och behöver byta verktyg mitt i så pausar såklart (om inställt) mach3.
Oftast för att kunna byta så kör jag undan spindlen till ett annat ställe, men när jag ska köra igång igen genom att trycka på 'start' så börjar den på de stället där jag flyttade den.
Borde den inte återgå till sina koordinater innan den börjar kötta på?
För att undvika detta får jag tycka på 'run from here' så får den räkna igenom allt och sedan trycka på 'start' för att få fram en dialogruta som frågar om jag vill flytta till rätt koordinater.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av H.O »

Öh, den ska köra tillbaka till den position den var på när "den stannade". Kan du posta ett kort exempel, 5-6rader räcker, som visar problemet.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Det kvittar vart jag är o i vilket program, flyttar jag maskinen för ett verktygsbyte så startar den där den står. Vilket är extremt jobbigt (om man nye kommer ihåg det, tjoff så sätter den stålet där den inte ska vara)
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av H.O »

Märkligt, jag testade här och det fungerar. För du använder väl M6 Tx för att initiera verktygsväxlingen?

Kod: Markera allt

G80 G21 G90
G0 X0 Y0
G1 Z-10 F500
X50
Y50
M6 T2
X0
Y0
G0 Z5
M30
Om jag joggar undan när den stannat för verktygsväxling och sedan trycker Cycle Start så kör den tillbaka till X50 Y50 Z-10 och fortsätter därifrån. Senaste Mach3 versionen, 3.043.056 och Toolchanger inställde på Stop spindle, wait for Cycle Start i Config->General Config.

Det ska även fungera att göra feedhold, jogga undan och återstarta. Då ska det komma upp en dialogruta som frågar om det är OK att köra tillbaka till den positionen den var på när den "pausade" men DET verkar inte fungera riktigt.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Ja det är lite skumt.
Angående M6 Tx så kan jag inte hitta detta i koden. G-koden genereras utav CamBam, så är det någon inställning jag har missat montro?

[edit]
Det kan underlätta om man kollar på rätt fil :/
Jo det står t.ex T12 M6 vid verktygbytet, men den återgår ändå inte.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av tecno »

T12 eller M6 först?
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

T12 M6 står det
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av H.O »

MYCKET märkligt, jag testade som sagt tidigare idag, på 3.043.056 och det fungerade då med koden i mitt tidigare inlägg. När jag nu testar samma kod på samma version av Mach3 men på en annan dator då återgår den INTE - precis som du beskriver. Yes, samma inställning för Toolchanger (Stop Spindle, Wait for Cycle Start)

ghost_rider, kör du med LPT-port eller extern motion controller? Den dator jag nu testar på kör bara Mach3 i simulation mode, dvs utan varken LPT-port eller extern motion controller medan datorn jag tidigare testade med kör med LPT-porten. Frågan är om det hänger ihop.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

LPT port.
Kan det har något med g-kods genererandet?
> Tecno <
Borde M6 stå först?
Skriv svar