Altium DXP och CNC-fräsar

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Altium DXP och CNC-fräsar

Inlägg av Geron »

Någon i detta forum som använder sig av Altium DXP (Protel eller dyl) och som vet hur (och om det går) man exporterar sina PCB-layouts så man kan köra dessa i nångon form av CNC-fräsprogrammvara (tex hur man på något sätt får över PCB-layouten till G-kod)

Har pillat o donat och lyckats få över PCB-grejs till "CAMtastic" som är något enormt obegripligt och verkar inte göra så speciellt mycket heller för den delen.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag har också försökt men inte lyckats tyvärr!.
De enda programet som jag känner till som stödjer detta är Eagle, men det är långt ifrån optimerat!.
Sedan så finns det ju speciella program för ändamålet, men de säljs inte separat utan man måste köpa en hel LPKF maskin som www.solectro.se säljer! :evil:
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Verkar ha hittat lösningen själv..

Man kör från sin PCB i Altium DXP, File->Fabrication Output ->Gerber

Det skapar ett CAMtastic-dokument, där man sedan tar och File->Export->Gerber, exporterar i RS274X.

Detta tar man i sin tur in i ett program tex DeskCNC som kan plocka ut själva kopparytorna och skapa G-kod för att köra med TurboCNC eller dyl.

Har inte hunnit testa hela processen själv, men har googlat ett tag på saken. Måste bara prova när man kommer hem
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Å tusan vad smidigt :cry: .
Du får tala om hur det gick sen!.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns en MachX användare som har gjort en Eagle converter, har inte hunnit testa den. Samma kille har skrivit *Write* text gravyr wizarden till MachX. Vet att det finns flera som tittar på GerberX>Gkod men det lär nog dröja ett tag inna dessa finns, bl.a Les Newell som skrivit Sheetcam kommer att göra en GerberX konverter. Sheetcam stöder Excellon så vi kan borra våra kort.

Bengt
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

Har forskat ytterligare i Gerber/G-kod och Altium DXP/Protel. Har visat sig att CAMtastic-delen kan exportera Gerber filer i RS274D-formatet, vilket är exakt samma sak som G-kod. Misstänker dock att det som exporterar är själva ledarna och inte det som faktiskt ska fräsas bort.

Testade även exportera kopparlagren som DXF/DWG, men tex VisualMill och dyligt fungerar mindre (hänger sig faktiskt totalt av Altiums DXF/DWG-filer).

EDIT: Har nu undersökt det hela. Det fungerar utmärkt att från Altium exportera som Extended Gerber (RS-274-X), sedan plocka in detta i DeskCNC. Där man sedan får definiera verktyg samt skapa g-kod. Har bara kört i simulator då jag ännu inte har tillgång till riktig CNC-maskin. Men det verkar fungera iaf.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

tecno skrev:Det finns en MachX användare som har gjort en Eagle converter, har inte hunnit testa den. Samma kille har skrivit *Write* text gravyr wizarden till MachX.
Bengt
Var kan man hitta dessa programsnuttar som han har gjort?.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Gå med i Mach gruppen på Yahoo, finns i files/posts/Eagle Postprocessors.

Vet att det finns en till på G men när han får tid vet jag inte, denna kommer att ta GerberX och därifrån skapa isolationsfräsning. Ev kommer det även att finnas frifräsninga av stora kopparytor, men mera om detta när jag vet mera.
Användarvisningsbild
Geron
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 december 2003, 19:44:16
Ort: Umeå

Inlägg av Geron »

tecno skrev:Gå med i Mach gruppen på Yahoo, finns i files/posts/Eagle Postprocessors.
Vad exakt heter gruppen? Har lite svårigheter att hitta rätt... Annars låter det utomförträfflig bra att något är på G som gör det lite enklare att köra DXP om man vill hobbyfräsa.. Eller är det som finns i Mach-gruppen något för Eagle?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Geron

.... finns i files/posts/Eagle Postprocessors = för EAGLE

Har varit i kontakt med en 'leverantör' och fått till svar att ev. Gerber > G-kods konverter kommer 'kanske' senare i höst. Allt hänger på tid, han har fullt upp med annat just nu. Prisindikation ca US$200 skulle jag tro.

Hur många är genuint intresserade av en generell konverter för isolationsfräsning från GerberX > G-kod?? Hur mycket är ni beredda att punga ut??

Kan ev lägga ut detta för programmering hos 'gubbar' jag känner väl.

Kanske skulle jag starta en ny tråd, vad sägs?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

En Gerber > G-kods konverter, hade ju varit intresant, men inte för det priset tyvärr.
Men vad är det med folk nuförtiden, vi kanske skulle sätta en avgift för varje fråga man ställer i forumet som går till den som svarar?!.
Alltså på hobbynivå så trode jag att folk hjälpte varandra "gratis", men tydligen fungerar det inte så inom alla kategorier :cry:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om jag själv kunde hacka koden så skulle jag dela med mig 'gratis', men detta med att konvertera Gerber till G-kod eller varför inte DXF är ett projekt 'modell större' och ska man få detta gjort så får man nog tyvärr öppna libran för att få någon att ta sig an 'problemet'.

Så....
Finns det nåt annat sätt vi kan lösa problemet med isolationsfräsningen på?
Någon som är haj på typ Corel, kan man trace'a och skapa ett konturlager som vi kan utnyttja? Typ skriva ut layouten > scanna > trace'a ???
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Mmm.
Det där med att vektorisera en scanad layout "bmp" & köra outline i Corel fungerar inget vidare, möjligtvis om det finns nått annat vektoriseringsprogram som är smartare!.

På Eagles hemsida finns ju en ULP som skapar outline G-kod direkt, men den rutinen är lite osmart, så kunde man få någon att modefiera den så vore det ett alternativ!.
Men då är man ju där igen, att man blir bunden till ett visst cad-program :cry:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja det är det att man inte vill bli 'beroende' av nåt man normalt inte använder, ska luska lite mer om detta med outline. Det bör ju finnas nåt vettigt 'därute' tycker man.

Vet inte hur ULP'n som jag nämnde fungerar, det är en moddad sådan.
Skriv svar