Tondetektering via t.ex. ljudkortet

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Jo, men...

Inlägg av bengt-re »

Med bara 6 samplingar så får du inget användbart data. Testa och kör det med FFT i mathcad så får du se. Det går väl i teorin med så få samplingar, men har du lite brus i ett sampel så skiter det sig tyvärr. För att få det lite brusimunt så måste man sampla mer.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Skulle en analog koppling kunna detektera bättre i brusigare förhållanden?
Vi har nämligen väl fungerande FFSK-dekodrar placerad i chip från CML som klarar detekteringen galant trots att ljudet passerar ett större antal muxar @ 8bitar/8KHz.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Man skall inte förakta analogiteknik

Inlägg av bengt-re »

Ofta så kan man få minst lika bra prestanda om inte bättre. Och har du ett fint specialchip är mitt råd: Använd det ! Jag har gjort en del saker som använder DTMF och skapa tonerna gör jag direkt i uP, men att detektera tonerna finns det underbara chip som gör åt en och varför då bråka med att uppfinna det hjulet själv ? Chipet är massproducerat för användning till telefonsystem och billigt bara på grund av enorma serier - då finns det likssom ingen anledning att inte använda det som är bra och fungerar. Nyckeln till bra design är att kunna blanda hård och mjukvarulösningar. Då vissa saker är smidigt att kunna lösa mjukvarumässigt, men andra saker är så enkelt att göra analogt att det är att skjuta över målet att försöka lösa det själv om man inte har någon verkligt bra orsak till att göra det.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

De kretsar jag använder för FFSK är INTE billiga (CML FX809). Dessutom hade jag tänkt använda just FFSK-detekteringen i PC-miljö. Direkt in från en E1:a kopplad till en mux via radiolänk.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Aha..

Inlägg av bengt-re »

Oki, Då var du kanske rätt ute ändå när du ville signalbehandla digitalt.. Har för mig när jag tänker på det att jag sett källkod som någon tysk radiotomte lade ut på ett program som gör just detta. Visseligen i linux/C världen, men en c program går ju alltid att portera till en PC-dator om man är duktig programerare.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Hm, ja det är ju (givetvis;)) i linuxmiljö det kommer att användas. Preliminärt som påbyggnad på Asterisk. Där finns redan DTMF-detektering med Goertzel så det vore ju enkelt om man fick med FFSK på samma vis! :)
Där finns faktiskt FSK redan, men har inte riktigt fattat den koden, då den är dåligt kommenterat och dessutom på nån grekiska.. :)
Jag har redan kollat i några GNU-program. Men då hade jag noll koll på DSP. Nu vet man ju lite bättre iaf, så ett nytt besök i koden kanske skulle ge lite mer! :D

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Bra ! Om du har eller hittar mathcad så se till att ha det i burken. Perfekt att testa sina idéer på utan att behöva programera halva natten. Enda orsaken till att jag har linux i min ena burk är att det så mycket lättare att skriva program, iaf för en sån som jag som inte ids lära mig alltför mycket. PC-burkar är likssom bara hjälpmedel och vet att det finns 3 miljardes som är bättre programerare än jag så likssom inte lönt att börja bråka i den världen, nä jag vill bara kunna skriva skapligt snygga program som gör vad jag vill ! Jag har försökt, men aldrig gått i mål att portera de fungerande program jag gjort på linuxburken till XP-burken. Finns det någon BRA gratis C-kompilator som skulle kunna hjälpa mig i windowsvärlden ? Eller är det bara att inse att det är linux som gäller om man vill ha fungerande stabila program som pratar med ens elektronik ?
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Inlägg av Maalobs »

Finns det någon BRA gratis C-kompilator som skulle kunna hjälpa mig i windowsvärlden ?
Tja, Microsofts Visual C/C++ kompilator har varit gratis ett bra tag, numera t o m med kompletta optimeringsfunktioner:
http://msdn.microsoft.com/visualc/vctoolkit2003/
Visual Studio IDEn följer ju inte med, bara kompilatorverktygen.
Men so what, du kodar ju i vim eller emacs ändå, eller hur? :)

Här finns en samlad lista med gratisprodukter:
http://www.thefreecountry.com/compilers/cpp.shtml
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

MingW32 (http://www.xraylith.wisc.edu/~khan/software/gnu-win32/) rockar ju. Men nog vill man skriva daemon-applikationer i en miljö som e lite mer stabil. ;)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Tackar !

Inlägg av bengt-re »

kanske man efter alla år kan börja få saker att fungera på windowsburkar också.. *ler* Ja, jag vet att det säkert inte är såå svårt, men man är ju liite lat också..

Jag surade ur på windosprogramering när min gamla turbopascal inte dög längre för operativsystemen.... Jag har nog missat en generation av pc-dator programering..
Skriv svar