Eagle: Hur hantera komponenter med "ostandard" ans

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Eagle: Hur hantera komponenter med "ostandard" ans

Inlägg av Earendil »

Om jag i Eagle vill designa in t.ex. en LCD-display med en HD44780-controller, utan att denna display sitter på samma kort, hur gör man då det?

Säg att jag ansluter display-modulen via stiftlister och 14-ledars flatkabel, då vill jag ju på schemat kunna dra signaler från t.ex. en PIC till stiftlisten. Måste jag då skapa en egen stiftlist som en fake-LCD-modul och ge alla benen rätt namn för att det ska bli snyggt. Eller finns det någon genväg? Jag vill ju inte cadda in någon LCD-modul på kortet!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om du nödvändigtvis vill att pinnarna på stiftlisten ska ha "rätt" namn så får du nog göra en egen, men det kanske duger att namnge signalerna i schemat (och sätta ut labels) ?.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Det kan det nog göra! Men hur sätter man sådana där labels?
Tack för hjälpen!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det finns en knapp för det, tror det står "ABC" på den. Klicka på signalen och sen där du vill ha. Det kommer att stå typ "N$35" förmodligen. Sen tar du namn-knappen (samma som man byter namn på komponenter med) och klickar på signalen. Döp den till t.ex. LCD_RW eller likn. bra namn.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor
Inlägg: 448
Blev medlem: 2 juni 2004, 09:06:43
Ort: Lund

Inlägg av Earendil »

Aha!

Det känns som en bra kompromiss mellan "formell riktighet" och att få till det snabbt och enkelt! :D Tack än en gång för hjälpen hur som helst!
Skriv svar