Problem med grid avstd i Eagle...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Problem med grid avstd i Eagle...

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Jag har ett par ledmatriser som har det lite ostandard måttet 2mm mellan benen. Jag har tänkt att göra ett kort för de här så jag kan ha dem i mitt projekt. Det jag har tänkt göra är helt enkelt lödöar för alla benen i eagle. Problemet är att det blir ganska många öar och när jag går från schema till board så ligger de uppradade med 2.54 mm avstånd. När jag sedan väljer grid size 2mm så ligger öarna kvar på deras gammla punkter och snäpps 2mm när de flyttas, med det elaka resultatet att jag inte kan sätta mina lödöar på linje som jag vill som följd.

Det jag alltså skulle vilja ha är antingen en "line-up" funktion som snäpper lödöarna till den nya griden, eller ett sätt att ställa in gridsize till 2mm som default när man börjar med sitt board.

Går det?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Du kan kanske göra kortet direkt (utan något schema), då kan du ställa grid size innan du börjar lägga dit dina lödöar.

Eller så gör du ett library med ledmatrisen i, så kan du sätta ut dina lödöar precis hur du vill där och sen använda hela matrisen som en komponent på andra kort sen...
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

Jag har redan gjort ett library, men jag fick samma problem då.
Men jag kanske kan sätta ut lödöarna direkt i "boardmode"....
..men vänta nu, då kanske man kan sätta ut matrisen direkt där också? hmm...jag testa :)

tack för svaret

EDIT: aha....om jag ställde in gridsizen till "finest" så kunde jag juh rada upp dem och anpassa dem bästa jag ville :)
Skriv svar