Tips: universal scan

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Tips: universal scan

Inlägg av cyr »

http://www.universalscan.com/

Väldigt smidigt program för att testa/debugga byggen med JTAG-utrustade chip på. Visar och styr alla pinnar med ett GUI, samt programmerar flash-minnen.

Tyvärr finns det bara en 14-dagars demo att ladda ner, men min datorklocka verkar ha hakat upp sig så det går att köra längre :vissla:
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

"Så tråkigt"
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Nu är det hemladdat. Det kommer väl inte att intstalleras direkt men det är nog väldigt trevligt att ha framtiden för testbarhet/debuggning.

Då är det bara att plugga på sin IEEE-1149 då;-)

Tack för tipset
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ett annat verktyg för JTAG som kan nämnas är jtag-tools (från http://openwince.sourceforge.net/ ). Det är open-source och cross-platform, men inte lika klick-n-play vänligt.

Har utnyttjat båda ganska mycket senaste dagarna medan jag svurit åt envisa kortslutningar mellan pinnarna på ett flash-chip. Till slut fick jag kapa ledare, bända upp ett par pinnar och löda sladdar på :(

Smidigare med JTAG än att försöka mäta med multimeter på alla 8mils ledningar på kortet iaf !

Bild
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Visst är Tsop-kapslar underbara? :)

På ett "köpekort" med lödmask o så funkar det bra, men kan nog bli lite jobbigt på ett "hemmabygge?"
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har aldrig haft så här stora problem med några andra delar med samma pitch...

Men det är egentligen mitt fel, såg att kortet inte var riktigt bra (ingen kortis i kopparen, fast väldigt nära).
Skriv svar