Data TILL en webbsida

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av danielr112 »

Lite PHP på en linux server och man kan göra detsamma ;)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av v-g »

Min går inte att portera nej den är specifikt gjord för mina behov. Det är enkelt att koda skiten själv. Man anropar sen bara DLL:en i .asp-koden eller vad man nu kodar i. Det är nästan lika enkelt att skicka värden som att ta emot dem.

Själva DLL:en är bara på några kb och man registrerar den på servern (iaf i windows). Man kan lika gärna anropa den från ett program eller ett script på servern.

All felhantering (eller ja nästan ingen alls ;) görs i dll:en och man begär bara ut elförbrukningen eller utetempen och vips så kontaktar den PIC:en, PICc:en mäter och svarar och dll:en skickar datat tillbaka till websidan. I Asp-koden ser det bara ut såhär:

Kod: Markera allt

myObject.Get_Usage
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Nerre »

v-g, nu låter det som du beskriver det han redan har? Han har ju redan en websida där han presenterar mätvärdena?

Det han vill ha är en websida där han via webinterfacet kan ändra inställningar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Icecap »

Och svar på frågor: jag har i nuläget ingen html-sida, jag planerar enbart på vad som ska göras och vad jag behöver lära mig.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av v-g »

Ja och jag säger att det är en mindre justering av mitt nuvarande system? För att ens kunna få ett värde skickar jag en bokstav till PIC:en jag kan även ställa om räkneverket via detta (det är enda inställningen just nu) dock ej via webgränssnittet men det kunde det lika gärna vara. Det är tänkt så att det inte ska vara strömavbrott till övervakningssystemet men det verkar bli det emellanåt ändå ;)

Håller man på med .asp eller php så vet man nog hur man får in värden i koden (från användaren).

Dock kan det ju bli lite eftertanke om man vill ha en slider eller progressbar om det ska fungera i alla webläsare, detta är jag inte så hemma på, mina sidor uppdateras enbart då man själv begär det eller efter en viss tid.

För att förtydliga så är det denna applikation som summeras i nedanstående bild:
Bild
Användarvisningsbild
xraid
Inlägg: 1129
Blev medlem: 20 mars 2009, 04:12:14
Ort: Stockholm

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av xraid »

värsta pixel konsten det där . du är på windozzzzze . syns ...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av PHermansson »

En gammal och kanske inte helt perfekt HTML/PHP-snutt som slår av/på en 1-wireenhet med hjälp av knappar på en webbsida:

Kod: Markera allt

<?php
$action = $_GET['action'];
if ($action = "set")
{
       //run set command
       system("/mnt/Filer/www/Micrix/set2405-2",$result);
}
else
{
        //run command
        system("/mnt/Filer/www/Micrix/unset2405-2",$result);
}

echo ("2405 $action<br><br>");

?>
<table>
        <tr>
                <td>
                <form action="index.php">
                <input TYPE="submit" name="set" VALUE="Set2405">
                <input TYPE="hidden" name="action" value="set">
                </form>
                </td>
                <td>
                <form action="index.php">
                <input TYPE="submit" name="unset" VALUE="Unset2405">
                <input TYPE="hidden" name="action" value="unset">
                </form>
                </td>
        </tr>
</table>
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av speakman »

Innan förvirringen blir total; Det är HTTP POST som bör studeras, inte HTML POST. HTML är bara till för presentation vilket har nada med rent data att göra.

En webbläsare hämtar "hemsidor" via HTTP-metoden GET, och får tillsvars en HTML-sida som den renderar. HTTP används till så mycket mer. XML-RPC är ett exempel som är värt att känna till i de fall man vill skicka data maskin till maskin.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Nerre »

Det GÅR ju faktiskt att även använda HTTP GET för att skicka data till webservern.

Det görs ju för nästan varenda inlägg vi läser här i forumet.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=38047
skickar två variabler till scriptet viewtopic.php.

Googlade fram en liten sida som beskriver skillnaderna
http://www.tizag.com/phpT/postget.php

(Slutklämmen där, om att tänka på säkerheten, fick mig att tänka på den här, som jag läste häromdan
http://www.xkcd.com/327/ )
Användarvisningsbild
ABBE9607
Inlägg: 98
Blev medlem: 31 januari 2008, 18:39:36
Skype: albin.backman
Ort: Härnösand

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av ABBE9607 »

Med AJAX kan man skicka data till servern utan att ladda om sidan. Det är egentligen en blandning av javascript och några andra skriptspråk. AJAX kan användas i en vanlig HTML och Javascript sida. Om du vill hämta data dynamiskt och uppdatera några få värden på sidan går det också att lösa med javascript.

Att använda CSS rekommenderar jag för att få en mycket mycket snyggare sida.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17116
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev:Det GÅR ju faktiskt att även använda HTTP GET för att skicka data till webservern.
Det är precis så min pannövervakare dumpar data till webservern hos ISPn, funkar alldeles utmärkt och är lätt att parsa i PHPn.. (och jo jag kollar parametrarna för olämplig data...)

en fördel med get metoden är ju att man "enkelt" kan dumpa över data med tex wget...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Icecap »

Och nu är detta mer aktuellt än tidigare.
Scenario:
En WiFly (RN171) WLAN-modul sitter i en mojäng som har mitt styrkort monterat. Detta betyder att mitt styrkort kan prata med WLAN-modulen via UART.

RN171'an kopplar sedan upp till en mobiltelefon (en sådäringa "smartfååån") som har nätverksdelning/trådlöst nätverkspunkt aktiverat. Alla inställningar med SSID, lösenord osv. är redan lagt in i RN171.

På mobilen är det lagt in en sökväg (just nu 192.168.1.187:2000, kan ändras) och därifrån hämtas det en hemsida i HTML. Hemsidan är ytterst primitiv OCH det finns ingen kommunikation med omvärlden, nätverket är deras eget lilla LAN som bara är mobile och grunkan (evt. fler grunkor).

Då vill jag kunde få svar på att det trycks på någon knapp på sidan. Än så länge ska jag testa att göra en <a href="Value 1">Value a</a> och se vad som kommer till µC'n och om det kan användas.

Hela grejen är att vi vill kunde fjärrstyra inom rimligt kort håll och att det är tvår-omöjligt att bygga en enhet med radiosändare, display, knappar, batteri och kapsling för det en billig smartfååån kostar. Kostnaden skulle då bli låg och istället för att skapa en app till måbilen kan jag skapa en hemsidalänk på måbilen, sedan är saken biff.

Än så länge lekar jag med WLAN-modulen, den är kopplat så att de data som skickas från min klocka "går igenom" styrkortet direkt till RN171. Med PuTTY på rätt IP-adress och port har jag sedan kontakt och kan ställa färger, tid osv. precis som jag hade kabel dit. Medan det "lekar på" håller jag på att skriva programmet till att styra skiten med och i samband med det behöver jag rita en hemsida som kan ge mig svaren tillbaka.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av sodjan »

En knapp kan ha en URL med en /?abc=svar, servern där HTML'en hanteras kan sedan
läsa ut denna variabel (alltså abc) och läsa dess värde (alltså "svar"). Det fungerar
för svar som är kända i förväg (eftersom de ligger i HTML koden).

En annan metod är med <form>...</form> och en knapp med "submit".
Det läses med lite andra metoder på servern. Det fungerar för svar som
användaren anger (eller väljer i drop-down listor).
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av MiaM »

Vad kör du för OS på servern?

Vad för eventuella programmeringserfarenheter har du?

För något hack du kör internt så är det rätt lätt att komma igång med PHP för den som redan kan C eller liknande "krumelurparantes-språk".

Sen är frågan vad du vill göra med datat.

Om du t.ex. vill samla in data, logga driftstörningar och få grafer över mätvärden o.s.v. så kan t.ex. Nagios och pnp4nagios vara ett alternativ. Man får fixa lite små script för att göra "egna" mätningar av olika slag.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Data TILL en webbsida

Inlägg av Icecap »

OS? WLAN-modulen sitter på en seriell port på en Renesas RX210 32-bit µC.
Det finns inget OS, inget PHP eller liknande!

Jag vill dock påstå att jag är ganska skaplig på C men att börja med att implementera en web-server lär knappast hända! Då vill det vara mer effektivt att skapa en App åt Android.
Skriv svar