Linux på bakåtmarsch

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: Enligt min åsikt så är miniräknaren och liknande hjälpmedel på grundskole/gymnasienivå av ondo.
Kanske dags att återinföra räknestickan igen, så våra blivande ingenjörer får lära sig att räkna och förstå vad de räknar.
Sa inte folk ungefär samma sak om räknestickan också ? :)

..Det var bättre med papepr och penna.. ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Det får du skylla på alla inkompetenta programerare.

Lustigt, just "inkompetenta programmerare" är något jag ofta tänker när jag tvingas sitta frmaför en windowsmaskin ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev:
TomasL skrev: Enligt min åsikt så är miniräknaren och liknande hjälpmedel på grundskole/gymnasienivå av ondo.
Kanske dags att återinföra räknestickan igen, så våra blivande ingenjörer får lära sig att räkna och förstå vad de räknar.
Sa inte folk ungefär samma sak om räknestickan också ? :)

..Det var bättre med papepr och penna.. ;)
Möjligen på 1700-talet, typ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev:
TomasL skrev:Det får du skylla på alla inkompetenta programerare.

Lustigt, just "inkompetenta programmerare" är något jag ofta tänker när jag tvingas sitta frmaför en windowsmaskin ;)
Ja, du använder väl skräpprogram som inte följer gällande standard, då får man som sagt problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: Ja, du använder väl skräpprogram som inte följer gällande standard

Ja jag skrev ju det, när jag använder windowsprogram :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av TomasL »

Nej, det skrev du inte, du använder obskyr programvara skapad av inkompetenta programmerare-
Du använder inte programvara skapad för att fungera in Win.
swp
Inlägg: 63
Blev medlem: 31 december 2010, 00:54:56

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av swp »

TomasL skrev:Win är standardiserat, fullt ut, Linux saknar allt vad standard heter.
Ett väldigt kategoriskt uttalande med tveksam substans. Vad är "Win"? Microsoft själva och deras allierade utvecklare brukar vanligtvis benämna XP, Vista, Windows7 osv som olika operativsystem. Det kan jag hålla med om är en korrekt beskrivning men det visar knappast på någon form av standardisering.

På vilket sätt är "Win" standardiserat "fullt ut"? Användargränssnitt? API? Hårdvarugränssnitt?

Möjligtvis skulle man kunna hävda att Microsoft gärna skapar nya standarder genom att inte hålla sig till överenskomna format som t.e.x. java, html, xml. Men det har jag svårt att se som något positivt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av TomasL »

Tja, när det gäller Win, så finns det ju ett standardiserat API, so vad är problemet, i linux finns det inget standardiserat API.
Använder man API't så funkar programmen, i princip i all evighet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

Vi kör gamla linuxprogram från 90-talet på jobbet iofs, på modern linux.. inga problem alls utom att det ser förjäkligt ut, precis som det gör när man startar ett win3.x-program på modern windows.

Det kan dock bli problem om det behövs libbar eller toolkit som inte längre supportas i den aktuella disten, men det brukar gå att vålda in manuellt om man verkligen måste.

fast i windows är det ju ofta så att det inte fungerar, speciellt om mjukvaran ska kommunicera med hårdvara.. på förra jobbet hade vi tex en gammal 486'a som körde win3.11 efterssom eprombrännarens vägrade funka ens i W95, men betydligt vanligare är det ju att saker slutade fungera vid bytet till NT-baserat OS.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av blueint »

Standardiserat gränssnitt är det sådant som Microsoft Java som hade en alldeles egen Java API till skillnad från den standardiserade versionen? eller Office XML som vart egenformat paketerat som binärblob i ett till synes öppet format? Eller de odokumenterade anropen i Win32? osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av TomasL »

Konstigt, så du begärn att gamla DOS 8/16-bitarsprogram skall fungera, snälla nmån, kom igen, get reel.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

Det var ett windowsprogram iofs :) ..var det inte i all evighet det skulle funka ? all evighet är tydligen ganska kort i windowsvärlden ?

..men som sagt, W95/98/ME-program kan ju få det kämpigt i NT-baserad windows.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis, ingen har väl påsstått nått annat, eller?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Krille Krokodil »

xxargs skrev:Att ha friheten att välja rätt verktyg innebär också att man har rejält med likvida medel - annars har man inte den friheten.
Min förra chef stod väl även idag, 10 år efter att han startade företaget, och arbetade för en timlön runt vad ett tidningsbud har, det är ofta inte speciellt lönsamt att satsa i en bransch som kräver likveda medel när man inte har likveda medel. Jag insåg för 7 år sedan att de likvida medlen inte var tillräckliga för att göra det man behövde göra och stack, och verksamheten har, trots enorma mängder arbete, fortsatt mest ner sedan dess.

Min svåger som ganska nyligen har startat eget som hantverkare har väl runt 400kkr investerat i bil och verktyg, hyffsat naivt av vissa här tror att man kan gå in i en av världens mest konkurrensutsatta tekniska marknader med bara sin gamla dator och 0 i investeringar och tro att man kommer att lyckas.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av blueint »

Alltså satsar man på nischer med mindre initialt kapitalbehov?
Skriv svar