Linux på bakåtmarsch

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Linux på bakåtmarsch

Inlägg av psynoise »

På Chalmers känns det som att Linux-applikationer fasas ut systemmatiskt och ersätts med Microsoft-produkter. Nytt epostsystem med server i USA som är under all kritik och användardatorer som inte fungerar bra och misssköts.

Nu undrar jag om samma händer i andra delar av landet, eller om det är bara Chalmers it-personal som spårar ur?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av blueint »

Om det är som du säger tycker jag det naggar Chalmers profil som excellens inom teknikområdet avsevärt. Kanske har dom lurats till "billiga" licenser mot att dom håller andra operativ borta. Vilket är rätt mycket en standard taktik av M$.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av bos »

LiU (Linköpings unitet) har redan sadlat den mörka hästen, skrotat sina Unix-system och skrivit på hemliga avtal med Microsoft.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Nerre »

Sånt där handlar nästan alltid om inköpare som inte har vett att ställa rimliga krav utan går på säljarnas snack.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av sodjan »

*Eller* så är det inköpare som inte har gått på Linux maffians "snack".
Det vet vi ju faktiskt inte ett smack om just nu...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av psynoise »

Vet inte så mycket själv, men det känns mer som att någon it-chef har prioterat windows-maskinerna och inte underhålligt linuxsystemen som tidigare har varit i majoritet. Tycker det hela är riktigt konstigt då Linux har fungerat bra sedan 90-talet tills nu. Tror det är fler än mig som är upprörda, men vad kan man påverka som student, inget på Chalmers tror jag iaf.
Senast redigerad av psynoise 8 oktober 2009, 14:02:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

Oftast är det ju en ond cirkel med chefer utan koll som vill ha microsoftprodukter, köper in mindre väl fungerande lösningar, och då lessnar systemadministratörerna och slutar, varvid man inte klarar att underhålla dom gamla systemen och köper in fler microsoftlösningar "efterssom det inte finns nån som klarar av att underhålla de gamla systemen"

Tyvärr har man ju sett det lite för många gånger.

Microsoft är ju EXTREMT bra på att påstå att deras lösning är både bättre och billigare, och när den sedan visar sej fungera sämre än det gamla systemet och kräver både mer tid och hårdvara än vad som är sagt, då vill man inte backa utan får pumpa in mer och mer pengar i den kassa lösningen för att den tillslut ska bli åtminstonde nästa lika bra som den gamla.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev:*Eller* så är det inköpare som inte har gått på Linux maffians "snack".
Det vet vi ju faktiskt inte ett smack om just nu...
Statskontorets utredningar visar på stora vinster med att välja öppen programvara, främst på serversidan (där man inte får några "omställningskostnader" för att utbilda användarna).
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av SvenW »

Finns det verkligen en "Linuxmaffia"? Eller är det mer en skämtsam beteckning på oss fundamentalister?
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av speakman »

Alla dessa välbetalda linuxlobbyister... eller... vänta här nu...
bearing
Inlägg: 11264
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av bearing »

När jag började på KTH fanns flera datorsalar med SUN-desktops. Vi fick lära oss grundläggande om UNIX filhierarki samt en del UNIX-syntax. Vi lärde oss solidmodelering i I-DEAS för UNIX.

Ungefär halvvägs in i utbildningen försvann alla UNIX-salar och vi gick över till Solid Edge för XP. Dom har inte bytt ut servrarna till Windows, för jag kommer fortfarande åt bash via SSH.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av blueint »

Linuxmaffia eller inte, M$ kan städa framför egen dörr först....

Så finns det något konkret vi kan göra åt detta..?
Skriv endast drivrutiner för BSD/Linux osv..? :badgrin:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

bearing skrev:När jag började på KTH fanns flera datorsalar med SUN-desktops. Vi fick lära oss grundläggande om UNIX filhierarki samt en del UNIX-syntax. Vi lärde oss solidmodelering i I-DEAS för UNIX.

Ungefär halvvägs in i utbildningen försvann alla UNIX-salar och vi gick över till Solid Edge för XP. Dom har inte bytt ut servrarna till Windows, för jag kommer fortfarande åt bash via SSH.
Det låter som gamla ISK i kista ? :)

..Isåfall så kommer det snart en ny *IX-sal, efterssom det efterfrågades :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av sodjan »

Well, I couldn't care less... :-)

Själv jobbar jag med världens genom tiderna bästa OS,
och tänker försöka göra det till pension. Och det är varken
från MS eller har något med unix eller Linux att göra... :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av Glenn »

sodjan: ..men det har något med NT att göra ? :)


..för jag antar att du syftar på VMS..
Skriv svar