Eaglefrågor (nybörjare)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Eaglefrågor (nybörjare)

Inlägg av Greensilver »

Har precis börjat rita lite i Eagle, tidigare har jag gjort mina scheman i Autocad men så hittade jag Eagle Downloadtråden här på forumet... 8)

Har lite problem att hitta komponenter i listan när jag skall Add'a dom i schematic layouten. Exempelvis hittar jag inte ett helt vanligt motstånd - det verkar bara finnas DIL (dual in line?) och en massa motstånd som sitter ihop. Var finner jag ett enkelt motstånd?

Sen har jag letat efter NE555. Kollade bland annat i gruppen med Texas Instruments kretsar men där fanns den inte. Jag stoppade dit en IC Package > DIL-8 istället... Är det så man gör - stoppar dit sockeln?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Motstånd finns under RCL

Sök på *555*

/Johan
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vanliga motstånd finns under "RCL".

555 måste väl också finnas, sök på *555*

edit: för långsam igen!
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:D Tack så mycket för de snabba svaren!
- Nu har jag lärt mig söka ordentligt också - fattade inte att man skulle använda sig av "*" förut så sökningarna resulterade bara i tom lista. :razz:
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men snälla. Hur cool din volvo än är så känns det ganska tradigt att alla trådar som du skriver i belamras av en eller flera stora bild(er) som allt som oftast är lika stor som texten.

Klipp ner bilden till en 64x64 och lägg den som avatar istället så blir iallfall jag gladare.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

matseng: tack för att du tog modet till dig att skriva det, jag har funderat på det tre gånger nu :P
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, sorry. På de forum jag brukar lufsa runt på är det 490x130 som gäller så jag bara cut'n'pastade. Ni kanske borde skriva in något i reglerna om detta... Fixar 64x64 istället då.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag vet inte om det finns några officiella regler över huvud taget här, och bara en moderator :)

/Johan
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok. Det är ju trevligt att det fungerar på det sättet. Jag är moderator co/admin på ett motorforum där försöker vi också att få det att fungera utan allt för mycket regler. Tyvärr blir det ett jävla liv ibland ändå...
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det är svårt att som "nyanländ" på nolltid lära sig alla oskrivna regler. Det som är helt ok och standard i ett forum är inte accepterat i ett annat.

Här "tillåter" vi inte citering av föregående text tillexemplel och det är ju kanske lite annoulunda än gängse, men det fungerar fint. Och de flesta här använder i genomsnitt mycket färre smilies än i andra forum som jag besöker ibland. Och det tycker iallfall jag är bra. En enstaka smilie är ok, men när det bli 5-10-20 i en text så är det minst sagt irriterande. Själv använder jag bara text-smilies för jag tycker att det stör flödet i texten mindre.

Säger man inte till och ventilerar sina åsikter så kan det inte bli nån förändring till det bättre heller.

Men överhuvudtaget tycker jag att det fungerat väldigt fint och störningsfritt här det dryga året som jag varit medlem.

(Den här texten skulle förmodligen passa bättre i "Övrigt | Forumet" istället för här... Men...)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ok, jag fortsätter lite i den här tråden med fler Eagle frågor...

Nu har jag lyckats göra ett snyggt schema i Eagle och vill skriva ut det - till en början på vanligt papper men sedan är det ju tänkt att jag skall köra med OH-film. Problemet är att jag inte förstår hur jag skall få ut enbart ledningsbanorna. PÅ utskriften kommer ju liksom allt med.

Jag har kikat lite på CAM delen också men bland devices hittar jag inte min skrivare. Hur brukar ni göra när ni skriver ut?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tryck på "Display" (iknonen ser ut som tre fyrkanter, blå, röd, grön). sedan avmarkerar du alla lager förutom bottom, pads, vias och dimension.

/Johan
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Tack! Nu funkar det. :)
Skriv svar