Program sökes

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Program sökes

Inlägg av Xerbee »

Hej

Jag söker ett program, hemma gjort eller freeware. Som kan visa buss tiderna från svingeln i gbg. Om klockan är t.ex 14:50 så ska den visa nästa buss som går efter 14:50 och endast den, sen när den bussen har åkt så ska den visa bussen efter som går. Kanske är lätt att skriva själv men jag har ingen erfarenhet av sådant. Kan gärna vara så att man skriver in tiderna själv första gången och möjligen någon reset funktion där man kan ändra tiderna om de byter.

Vet som sagt inte hur man kan göra, bara söker efter något sådant. Och det ska helst inte öppna typ notepad och visa texten utan de ska gärna vara en text ramsa nere i hörnet typ.
Fredrick
Inlägg: 342
Blev medlem: 9 januari 2004, 23:12:33

Inlägg av Fredrick »

Inga större problem att skriva ett sådant program..
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Finns det någon som publicerar dessa tider eller har du det som i något snyggt textformat? Borde ju inte vara så svårt..
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

medlem nr 81 på forumet gjorde förra veckan en LCD:display till datorn som visar göteborgs spårvagnstider, du kan ju fråga honom...

/Johan
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Lallas: Det finns på vasttrafiks hemsida, fast man skulle ju kanske kunna ha något text dokument där man enkelt kan skriva in tiderna om de skulle ändra. Och programet ska då anropa text dokumentet och skriva ut t.ex första raden på skrivbordet typ. Som samurize och de här programen funkar, fast jag vill inte ha dem utan jag vill ha ett litet som bara skriver tiderna.

Ska höra med davvel om han har lust.

Tack för tipsen, har ni mer förslag så posta gärna.


Strombom: Har du någon mer info om den där LCDn verkar coolt, kanske en länk? För han har inte postat några inlägg på forumet ju...
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

han hade skrivit något java-program som laddade hem en infon från internet och lade det i en textfil som sedan visades på lcd:n med ett färdigt lcd-program, mer ingående information har jag inte

/Johan
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Jag mailade han, hur skriver man maila ? Mejla på svenska va? men det låter töntigt... jaja hans program skriver det till LCDn så det behöver nog modifieras men jag ska tanka Java grej och se om jag fattar något av koden först.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

e-posta på svenska.

e-mail på engelska.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Säger man alltså,
Jag ska gå och e-posta till **** ?
Och inte, Jag ska gå och maila till ****
Jag ska gå och mejla till **** låter töntigt jag tror jag skriver "maila till" för det låter rätt. Tack för offtopicen :)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag ska gå och skicka ett e-post till ****.

Men jag tror ingen bryr sig vad du skriver, Internet (Skrivs med stor bokstav då det är ett egennamn) är fritt!
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Här är lite belysande text från Svenska Datatermgruppen: http://www.nada.kth.se/dataterm/

e-post
överföring av meddelande med hjälp av datorer där meddelandet kan läsas vid valfri tidpunkt
Använd e-post i stället för eng. e-mail. Själva meddelandet kan kallas e-brev eller e-meddelande. Som verbuttryck använder man skicka, sända (med/via) e-post eller e-posta.

Kommentar
Det bör vara bindestreck i e-post, eftersom det är en sammansättning med en förkortning (här i form av en enda bokstav). Jämför i-land, u-land, k-märkt, p-plats.
Vi avråder från det engelska mail och försvenskningen mejl, t.ex. i betydelsen e-post, e-postmeddelande och e-meddelande. Inte heller är det rimligt att ha e-post som substantiv men mejla som verb.

Även datorpost förekommer, speciellt inom högskolevärlden. Det är ett fullt rimligt ord, men e-post som ordagrann motsvarighet till eng. e-mail har bättre chanser och verkar redan ha slagit genom på bredare front. Även på danska och norska rekommenderas e-post.

Det som på engelska kallas webmail är en e-posttjänst som användaren får tillgång till genom att logga in på en viss webbsida och som inte kräver något e-postprogram eller eget abonnemang hos en Internetleverantör. Användaren kan alltså komma åt sin e-brevlåda via vilken webbläsarförsedd dator som helst. (Även abonnemangsinnehavare erbjuds ofta detta alternativa åtkomstsätt för e-post.) På svenska är webbpost redan accepterat som en kort och koncis motsvarighet. Observera att det i regel inte finns någon anledning att skilja på e-post som skickas via ett e-postprogram och e-post som skickas via en webbläsare eller på annat sätt; det utgör bara olika vägar att skicka och hämta samma post på. Webbpost bör alltså bara användas när man tekniskt behöver skilja mellan webbaserad och normal e-post


--------

Fråga 38: Kan man stryka bindestrecket i e-post och skriva epost?
Svar: Nej, behåll bindestrecket.

Kommentar:
Grundregeln för sammansättningar med en förkortning som inte kan uppfattas som ett vanligt ord är att sätta ut ett bindestreck: p-plats, t-bana, http-adress m.fl. Det finns några få undantag från det, främst kpist och ubåt, båda hämtade från militärspråk.

I sammansättningar med en förkortning som kan uppfattas och skrivs som ett vanligt ord kan bindestrecket slopas, t.ex. Stimpengar. Och naturligtvis sätts inte bindestreck ut om förkortningen övergått till att bli ett riktigt ord. -Tidigare skrev man t.ex. el-mätare, medan man numer skriver elmätare.

Svenska datatermgruppen, Birgitta Lindgren
Skriv svar