Design program

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
mats42
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 juli 2004, 16:37:35

Design program

Inlägg av mats42 »

Kan ni rekomendera något program för schema och kort design ?

Jag ser att många här verkar använda eagle men då jag behöver göra ett kort med många kontakter på så går det inte att göra med eagle om jag inte vill bli rånad. Kortet blir ca 20 cm brett men bara några cm djupt.

Jag hittade target 3001 men där saknas kontakterna istället....

Nån som har ett förslag på lösning ?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

mats42
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 juli 2004, 16:37:35

Inlägg av mats42 »

Det är ett alternativ om nån nu "råkar" ha en kopia av eagle med fungerande knäck.

de jag hittar på nätet funkar inte ihop med den eagle som går att ladda ner tyvärr.



Ps. Din länk är kaput Ds
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det är en lösning man ska vara försiktig med dock, serienr blir alltid svartlistade till nästa version vilket gör att man inte kan öppna filerna man skapat med den gamla versionen.

Bara en upplysning...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det har jag märkt en gång, mindre kul när filera inte funkade helt plötsligt. :evil:

Men det är kasnke rätt åt en om laddar ner sånt.

Men finns det inte en studentverison som är billigare än den vanliga?
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Det finns en hobbyversion av Eagle. Kolla på Cadsofts hemsida under "non profit" någonting.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

för lite simplare saker kör jag med Crocodile Technology. Tycker det är skoj att koppla upp enkla kretsar och sedan se lysdioderna lysa och prova lite, gör ju inget om man råkar spränga en lysdiod eller två. Men jag vet inte om det går att göra lite mer komplicerade saker i det. Och den version jag har går det inte att spara i, vilket är synd så jag letar efter "knäck" till det om någon möjligen har :)
mats42
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 juli 2004, 16:37:35

Inlägg av mats42 »

Panic:

Jo jag har sett den men problemet är det vanliga med cadsoft. DVS att de begränsar kortet och i mitt fall så räcker den inte till.

Vad ska jag då göra för jättebygge ? Inget alls. Allt jag vill göra är ett IO kort till en blivande htpc (jag måste visst lära mig framkalla och etsa kort längs vägen men ). Kortet ska ha scart in , scart ut, vanlig svideo ut, serieport , två rca kontakter, en usb och en 2,5mm strömanslutning. Dvs inget avancerat alls men stort i bredd tyvärr. I värsta fall kan jag klara mig utan den ena scart kontakten
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Du kan inte dela upp det på två kort? Sen bara sätta ihop dem lite lätt antingen innan du belyser eller så gör du två separata kort som du förbinder med kablar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

mats42 skrev:Panic:
Vad ska jag då göra för jättebygge ? Inget alls. Allt jag vill göra är ett IO kort till en blivande htpc (jag måste visst lära mig framkalla och etsa kort längs vägen men ). Kortet ska ha scart in , scart ut, vanlig svideo ut, serieport , två rca kontakter, en usb och en 2,5mm strömanslutning. Dvs inget avancerat alls men stort i bredd tyvärr. I värsta fall kan jag klara mig utan den ena scart kontakten
Måste alla kontakterna sitta på kortet, borde finnas en annan lösning, eller?
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Du kan ju kolla in "CIRDAD"....det är utan auto-routing....men det är mest en tidsfråga "innan det sitter" .......vad jag vet finns det ingen (nåja) begränsning för hur stora korten skall kunna vara......å det är GRATIS :bravo:

http://www.holophase.com/
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Från CIRCADs (Holophases) hemsida:

"All core routines have been written entirely in Assembler Language by Hardware Design Engineers (not utility programmers)."

Hjääälp! :D :lol: (Nu har jag ju inte testat CIRCAD och man ska väl inte döma innan dess, men... :roll:)

Men framför allt står det att demoversionerna inte har "Gerber output", "Postscript plotting" eller "Export filters" :(

Arvid
mats42
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 juli 2004, 16:37:35

Inlägg av mats42 »

Förvisso kan jag dela det på flera kort. Dock måste jag i sånna fall skicka ljud plus svideo mellan korten och det var det jag ville slippa. Dessutom blir det ju klart snyggare med ett kort.

Generellt sett så verkar det vara så att antingen så är programmet för begränsat i kortstorlek (eagle) saknar komponenterna (target 3001) eller också går det inte att använda resultatet ....
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

arvidb:

Ja men tilll hobbysyfte tror jag man klarar sig fint med "CIRCAD".

Gerberfiler........ ä det inte nåt som används i mera avanserade syften......

:oops:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Gerberfiler behövs bara om man ska skicka iväg sin skapelse för att få den tillverkad i fabrik (eller om man har tillgång till en CNC-borrmaskin :))

Vet du om det går att skriva ut? Så länge det funkar så duger det ju fint för hobbysyften.

Arvid
Skriv svar